A Totalcar Erőmérő sorozatában elfogultság nélkül tesszük mérőpadra az autókat az Autokorbelnél. Már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkező olvasók autóit, most a korábban már megmért Porsche jött vissza, hogy bizonyítson. Nem igazán sikerült.
Aki a korábbi werkfilmünket látta, tudja, hogy minden forgatási napon négy-öt epizódot rögzítünk, ezért nincs időnk egy autóval sokáig időzni. Az Erőmérő előző epizódjában megismert Porsche 911 esetében ez különösen fájó volt, hiszen a motor száz lóerővel gyengébbnek mutatta magát a névleges teljesítményénél. Mi is kíváncsiak voltunk, valóban hibás-e, vagy csak át kell kapcsolni teljesítménymérés-üzemmódba, hogy ne korlátozza mindenféle elektronika, amikor az első kerekek állnak, és csak a hajtott kerekek pörgetik a görgőket.
A mai autók tele vannak elektronikával. Ezek nem csak a motorhoz szorosan tartozó rendszerek, mint a benzinbefecskendező vagy az üzemanyagszivattyú, hanem különböző, egymással szoros összefüggésben lévő vezetést segítő berendezések, illetve menetdinamikai szabályzók. Az előbbiek a sávtartók, a ráfutásos balesetet megakadályozó vészfék asszisztensek és holttér-figyelők, melyek akár be is tudnak avatkozni a jármű mozgásába, és részben az utóbbi alrendszerekkel összedolgozva teszik biztonságosabbá a vezetést.
A fentiekre jó példa a kipörgésgátló és a stabilitáskontroll kettőse. Az autó mozgását folyamatosan, szenzorok segítségével monitorozva hajtják végre a feladatukat. Az így keletkező adathalmaz rá van fűzve egy digitális kommunikációs csatornára, ahonnan az egységek leveszik a fontos adatot. Mindez jól működik, míg valamilyen fals érték nem keletkezik, például a hátsó kerék 200 km/h sebességnek megfelelően pörög, de az első áll. Ilyenkor a rendszer nem tudja, mit tegyen. Korlátozza a teljesítményt, esetleg vészüzembe kapcsol, de eközben is kontroll alatt tartja az autót.
A teljesítménymérések során fellépő ritka üzemállapot elkerülésére alakították ki a korszerűbb autók úgynevezett teljesítménymérő üzemmódját (Roll mode vagy Prüfstand einstellung). Amikor egy autó központi rendszerében előhívják ezt a funkciót, az kikapcsol minden korlátorzó elektronikát, így a motor elvileg szabadon leadja maximális teljesítményét.
A múlt heti epizód félsikerű teljesítménymérése után rá kellett csatlakoztatnunk a Porsche OBD csatlakozójára egy gyári diagnosztikai programot futtató laptopot, és kiválasztani a megfelelő beállítást, majd megkezdhettük az újabb mérési kísérletet. Aki látta az előző Erőmérőt, már tudhatja, hogy a 991-es modell szívó bokszer motorja 3,4 literes, hengerenként négyszelepes, folyamatosan változó szelepvezérlésű konstrukció, tulajdonképpen a hasonló Porsche-motorok csúcsa, eltekintve a limitált példányszámú GT RS alváltozatoktól.
Amikor a vezérlőszámítógép teljesítménymérő állásba kerül, majdnem 8000/percig elengedi a fordulatszámot és igazi tűzijáték kezdődik a kis fojtású kipufogón keresztül. A műszerfal ezúttal a Roll Mode teljesítménymérő mód jelzését írta ki és a leírásnak megfelelően villogott a PSM (Porsche Stability Management) ikon. A hathengeres bokszer végigénekelte a mérést és ezúttal is alig vártuk, hogy kiderüljön, meddig magasodtak a görbék. Nézzétek meg a videót, a végén kicsit elemezzük az eredményeket, és levonunk néhány fontos következtetést.
Ha pedig érdekesnek találjátok a Totalcar hetente jelentkező Erőmérő sorozatát, iratkozzatok fel Youtube-csatornánkra, mert sok érdekes autó jön még!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.