A Totalcar Erőmérő sorozatában elfogultság nélkül tesszük mérőpadra az autókat az Autokorbelnél. Már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkező olvasók autóit, most a korábban már megmért Porsche jött vissza, hogy bizonyítson. Nem igazán sikerült.

Aki a korábbi werkfilmünket látta, tudja, hogy minden forgatási napon négy-öt epizódot rögzítünk, ezért nincs időnk egy autóval sokáig időzni. Az Erőmérő előző epizódjában megismert Porsche 911 esetében ez különösen fájó volt, hiszen a motor száz lóerővel gyengébbnek mutatta magát a névleges teljesítményénél. Mi is kíváncsiak voltunk, valóban hibás-e, vagy csak át kell kapcsolni teljesítménymérés-üzemmódba, hogy ne korlátozza mindenféle elektronika, amikor az első kerekek állnak, és csak a hajtott kerekek pörgetik a görgőket.
A mai autók tele vannak elektronikával. Ezek nem csak a motorhoz szorosan tartozó rendszerek, mint a benzinbefecskendező vagy az üzemanyagszivattyú, hanem különböző, egymással szoros összefüggésben lévő vezetést segítő berendezések, illetve menetdinamikai szabályzók. Az előbbiek a sávtartók, a ráfutásos balesetet megakadályozó vészfék asszisztensek és holttér-figyelők, melyek akár be is tudnak avatkozni a jármű mozgásába, és részben az utóbbi alrendszerekkel összedolgozva teszik biztonságosabbá a vezetést.

A fentiekre jó példa a kipörgésgátló és a stabilitáskontroll kettőse. Az autó mozgását folyamatosan, szenzorok segítségével monitorozva hajtják végre a feladatukat. Az így keletkező adathalmaz rá van fűzve egy digitális kommunikációs csatornára, ahonnan az egységek leveszik a fontos adatot. Mindez jól működik, míg valamilyen fals érték nem keletkezik, például a hátsó kerék 200 km/h sebességnek megfelelően pörög, de az első áll. Ilyenkor a rendszer nem tudja, mit tegyen. Korlátozza a teljesítményt, esetleg vészüzembe kapcsol, de eközben is kontroll alatt tartja az autót.
A teljesítménymérések során fellépő ritka üzemállapot elkerülésére alakították ki a korszerűbb autók úgynevezett teljesítménymérő üzemmódját (Roll mode vagy Prüfstand einstellung). Amikor egy autó központi rendszerében előhívják ezt a funkciót, az kikapcsol minden korlátorzó elektronikát, így a motor elvileg szabadon leadja maximális teljesítményét.

A múlt heti epizód félsikerű teljesítménymérése után rá kellett csatlakoztatnunk a Porsche OBD csatlakozójára egy gyári diagnosztikai programot futtató laptopot, és kiválasztani a megfelelő beállítást, majd megkezdhettük az újabb mérési kísérletet. Aki látta az előző Erőmérőt, már tudhatja, hogy a 991-es modell szívó bokszer motorja 3,4 literes, hengerenként négyszelepes, folyamatosan változó szelepvezérlésű konstrukció, tulajdonképpen a hasonló Porsche-motorok csúcsa, eltekintve a limitált példányszámú GT RS alváltozatoktól.
Amikor a vezérlőszámítógép teljesítménymérő állásba kerül, majdnem 8000/percig elengedi a fordulatszámot és igazi tűzijáték kezdődik a kis fojtású kipufogón keresztül. A műszerfal ezúttal a Roll Mode teljesítménymérő mód jelzését írta ki és a leírásnak megfelelően villogott a PSM (Porsche Stability Management) ikon. A hathengeres bokszer végigénekelte a mérést és ezúttal is alig vártuk, hogy kiderüljön, meddig magasodtak a görbék. Nézzétek meg a videót, a végén kicsit elemezzük az eredményeket, és levonunk néhány fontos következtetést.
Ha pedig érdekesnek találjátok a Totalcar hetente jelentkező Erőmérő sorozatát, iratkozzatok fel Youtube-csatornánkra, mert sok érdekes autó jön még!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
