Magyarországon nem szerették, máshol kedvenc volt
Totalcar Erőmérő: Citroen BX 14 TGE - 1990.
A Totalcar Erőmérő sorozatában ezúttal egy már majdnem elfeledett modell hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. A Citroen BX könnyű, tágas és innovatív autó volt olasz formatervvel és vérbeli francia technikával. Lássuk, mennyit veszített az erejéből ez a szépen megőrzött példány!

A 90-es évek elején erősen átalakuló magyar autópiac érdekes dolgokat produkált. Feléledt a magánimport a még létező magyar, részben állami autókereskedelmi vállalat mellett már szemmel látható darabszámban indult meg a privát újautó-kereskedelem és a használtautó-magánimport.
Utóbbi főleg az itthon is ismert, és eladható modellekre koncentrált: tömegével hozták be a Volkswageneket és egyéb német márkákat. Az emberek csak akkor választottak más modellt, ha nagyon olcsón sikerült megszerezni. Az ok általában a rossz műszaki állapot vagy a nagy futásteljesítmény volt, amit az itthoni újraértékesítés kapcsán már nem mondtak el, a kilométerórát pedig megokosították, azaz visszatekerték.
Ezért aztán olyan furcsa helyzet alakult ki, hogy voltak bizonyos típusok, amelyek Nyugat-Európában nagyon népszerűek voltak, itthon pedig nem annyira, vagy pont rettegtek tőle a vásárlók. Ha még a szervizháttér sem volt felkészült, hamar C vágányra kerültek a javítóműhelyek hátsó udvarában azok az autók, melyekhez nem értettek a szakik. Gyorsan ki is találták a magyarázatot: "szar olasz" vagy "szar francia".

Az egyik ilyen áldozat a Citroen BX volt. A gyártó nagyon nagy befektetéssel és körültekintéssel fogott a modell tervezésébe, amely az idősödő, elavult GS sorozatot váltotta le. Citroenes különlegességekkel, és műszaki megoldásokkal próbálták a márka arculatát őrizni, illetve továbbvinni, figyelve a praktikumra is. Célul tűzték ki például az autó üzemeltetési költségeinek csökkentését, a hosszú szervizintervallumokat, megtartva a Citroen elfogadott, és elismert műszaki megoldásait.
Ezért aztán a BX továbbra is a Citroen hidropneumatikus rugózását kapta, ugyanakkor márkán belül az elsők között kerültek rá kompozit műanyag karosszériaelemek, és méretéhez képest bravúrosan könnyű volt, mindössze 906 kg. Ehhez a kor szellemének megfelelő motorok társultak, a modell Franciaország mellett nagy sláger lett a Benelux államokban és Angliában, sőt, Olaszországban is. Ez utóbbi talán nem véletlen, hiszen formatervet annak a Marcello Gandininek köszönhetjük, aki sok olasz autóikon közt például a Lamborghini Countach-t adta a világnak.
Pénzügyileg is jót tett a gyárnak a BX hatalmas sikere (több mint 2,3 millió példányt gyártottak belőle), ezért aztán különlegesen hosszú ideig, tizenkét évig piacon maradt sok-sok új motorral, és modellfrissítésekkel.

A mérésre érkezett modell már a faceliftes 1990-es szériából való. A korszerű, még ma is nagyon sok autóban teljesítő PSA TU jelű benzines motorcsalád, 1,4 literes változata hajtja, mely ekkor még karburátorral, katalizátor nélkül készült.
Az 1986-ban megjelent TU-blokk már vezérműszíjas, de egy vezérműtengelyes, hengerenkénti két szelepes konstrukció, nagyon sok autóba szerelték a konszernen belül. Ebben a BX-ben 72 lóerős, később kapott befecskendezést és még pár lovacskát. Nem kell azonban lenézni, a 906 kilós kasznit egészen jól vitte, végsebessége 160 felett volt, és 13 másodperc alatt érte el a százat.

Az Erőmérő mai epizódjában szereplő Citroenben csak 101 ezer kilométer van, és teljesen gyári állapotban tartották gazdái, ahogy Viktor is, aki lelkes márkarajongó. A motor gyárilag viszonylag alacsony fordulaton 5600/percnél adja le névleges teljesítményét, tehát nagy fordulatszámorgiára nem számítottunk, de vártuk, hogy a karburátoros motor mit produkál ennyi év után. Érdekes volt a mérés, egészen megkedveltük a gyönyörű állapotú BX-et, a mérés után még sokáig emlegettük.
Ha kíváncsiak vagytok az eredményre, nézzétek meg a videót, a végén elemezzük a görbék alakját, és összegezzük tapasztalatainkat. Annyit elmondhatok, a Citroen BX bizonyított.
Ha tetszett az Erőmérő mai epizódja, és további érdekes autókat szeretnétek látni hetente jelentkező sorozatunkban, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
