Olajzabáló Ford Focus, motorjavítás után

Totalcar Erőmérő: Ford Focus 2.0 Duratec HE (második mérés)

2019.08.02. 14:44

A hitelesített, profi teljesítménymérő padon a korábban jelentkezett olvasók autóit mérjük meg az Autokorbelnél. Ezúttal egy korábbi epizódban bemutatott, akkor éppen motorproblémás Ford Focus tér vissza a javítás és némi bejáratás után. Lássuk, hogy a teljesítmény szempontjából volt-e értelme elkölteni az autó piaci értékéhez mérhető összeget!

Azt már pontosan tudjuk, hogy az Erőmérő miért jó. Látható, ha az autónak hibája van, látható, ha tökéletes. Kicsit olyan a teljesítménymérés, mint az emberek esetében az EKG: nem biztos, hogy mindenről képet ad, de a lényeget elmondja.

A motor kopása, elhasználódottsága általában látszik a görbén, mert ahol még alacsony a fordulatszám, ott szökik a nyomaték, hiszen a gázok, és a nyomás is el tud szökni a nem megfelelően illeszkedő dugattyúgyűrűk mellett. Nagy fordulaton lehetséges, hogy mindez nem ennyire szembetűnő, mégis kimutatható.

Az Erőmérőre jelentkezett második generációs Ford Focus első alkalommal névleges teljesítményénél kevesebbet mutatott, ráadásul az autó gazdája magas olajfogyasztásra panaszkodott. Akkor már tudni lehetett, hogy a motort hamarosan szétszerelik és felújítják. Ez meg is történt, a hengerfejet is rendbe tették, így az olajfogyasztás megszűnt.

Kíváncsian vártuk viszont a második teljesítménymérés eredményét, hiszen a motor belső állapota nem áll olyan szoros összefüggésben a mért értékekkel és az autó vezetés közben tapasztalható tulajdonságaival.

A Focus négyhengeres szívó benzinmotorja a Mazdával közösen fejlesztett MZR kódú blokk, amely Mazda L-sorozatként is ismert, LF-DE a pontos azonosítójele. Ez egy DOHC tizenhat szelepes, soros konstrukció, melynek gyökerei a kilencvenes évekig nyúlnak vissza. Persze azóta számos fejlesztést kapott.

Korszerű felépítésű könnyűfém blokkról van szó, de öntöttvas hengerperselyekkel tervezték, melyek zsugorkötéssel kerültek a hengertömbbe. Két felülfekvő vezérműtengelyét lánc hajtja, hidraulikus feszítővel.

A viszonylag nagy teljesítményű, 145 lóerős motor legfőképpen a kenőolajra érzékeny. SAE 5W30-as szintetikus olajat írnak elő hozzá, és ha nem ezt kapja, vagy nem megfelelő minőségűt, hajlamos bekokszolni a gyűrűket, amelyek azután nem zárnak jól, illetve beragadnak hornyaikba, és nem mozognak szabadon. Ilyenkor elsőként a motor olajfogyasztása nő, majd megnő a kartergáz, és csökken a teljesítmény is. További komolyabb probléma, hogy a megragadt gyűrű jobban koptatja a hengerfalat, így hamarosan nem csak a gyűrűsor lesz kuka, hanem az egész blokk is, ezt pedig nagyon nem jó megvárni.

Ha még akkor avatkozunk be, amikor csak az olajfogyasztás idegesítő, akkor csak a gyűrűk cseréje, gyűrűhornyok tisztítása lesz a fő feladat, természetesen a járulékos tömítés-, és egyéb költségekkel. Ha már ennyire szét van szerelve a motor, érdemes ránézni a csapágyakra, a hengerfejre és a kuplungra is, mert hatalmas munkadíjat takaríthatunk meg később.

A mérésre érkezett autó gazdája is hasonlóan gondolkodott amikor eldöntötte, megmenti az autót. Szeretik a Focust, kényelmes és jó, el akarták hárítani az olajfogyasztást okozó problémát, így kicseréltették azokat a szükséges, szerelés közben láthatóvá váló dolgokat, amiket hamarosan amúgy is cserélni kellene. A videóban szereplő teljes javítási költség kicsit húzós, de cserébe azt ígérte a szerelő, hogy a következő sok ezer kilométerben nem lesz baj a kuplunggal, a hengerfejjel, és természetesen újabb gyűrűletapadás sem várható.

Eddig ez rendben is van, de vajon mi a helyzet a teljesítménnyel? Korábban 130 lóerőt mértünk 145 helyett, és 165 Nm-t 185 helyett. Vajon megjavulnak az eredmények?

Nézzétek meg a videót, tanulságos mérés volt ez is, ha pedig tetszett az Erőmérő mai epizódja, és további érdekes autókat szeretnétek látni a sorozatban, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, ahol az eddigi több mint száz epizódhoz minden héten újabbat adunk!

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.