Turbós, kéthengeres őrület

Totalcar Erőmérő: Fiat 500 Twinair

2019.08.30. 06:05

Az Erőmérőben profi teljesítménymérő padon derítjük ki olvasóink autóinak teljesítményét az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, mi a célunk hetente jelentkező sorozatunkkal, most pedig megmérjük a számos díjat nyert, és a downsizing-trendet indító Fiat 500 Twinair motorral szerelt változatát.

1999 óta hirdetnek minden évben, kategóriánként Év Motorja díjat, amelyet egy szakújságírókból álló csapat szavazatai alapján ítélnek oda a legjobb konstrukcióknak. Ha egy motor a maga lökettérfogat-kategóriájában elnyeri az elismerést, biztosak lehetünk benne, hogy tele van innovatív megoldásokkal, környezetvédelmi szempontból is az élvonalat képviseli, és minden tekintetben beleillik a trendekbe.

A zsűri soktagú, és számos fontos szempontot mérlegel, mielőtt győztest hirdet. Ha azt mondja, hogy egy motor nem csak az Év Motorja, hanem véleménye szerint a világ eddigi leginnovatívabb blokkja, az már bizony jelent valamit. A Fiat Twinair 0,9 literese nem csupán a legkisebb lökettérfogatú motor volt a versenyben, három alkategóriában is a legjobbnak találták, amire eddig nem volt példa.

Ha szigorúak akarunk lenni, kevés olyan műszaki megoldást hozott a Twinair, amit korábban senki nem alkalmazott, viszont a koncepció új volt. Kis lökettérfogatú motorok már léteztek az elődök közt is, azonban feltöltővel, ekkora fajlagos teljesítménnyel (125 LE / liter) korábban ilyen kis motor még nem készült. A Ford egyliteres Ecoboost motorja csak egy évvel a kéthengeres Fiatot követően jött, és az is nagyobb lökettérfogatú, illetve háromhengeres.

A Fiat kimaxolta a downsizingot. Okos volt a koncepció, és mindent felhasználtak benne, ami technológiailag elérhető volt. Az Euro 6-os blokk közvetlen befecskendezéses, fojtószelep nélküli konstrukció, amelyben az elektronikus motorvezérlés a szívószelepek nyitási idejét és magasságát változtatja, így tudjuk szabályozni a teljesítményét menet közben. A hűtési köre elektronikus termosztáttal vezérelt, ahol részterhelésen a hőfokot magasabban tartja, így csökkentve az olaj viszkozitását és a súrlódást. Ehhez változó szállítású olajpumpa társult, illetve előny a kevés henger jelentette kisebb súrlódás is, ezzel pedig eljutottunk oda, hogy az egyik leghatékonyabb, legmagasabb hatásfokú motor lett a kis Fiat Twinair.

A forgattyús mechanizmus is érdekes, mert hasonlóan a Fiat 126-os (Kispolszki) blokkjához, a két dugattyú egymás mellett mozog (parallel twin), de amikor az egyik éppen a kipufogóütemnél tart, a másik henger pont a munkaütemre sűrít.

Az is innovatív megoldás, hogy a motort több változatban, több teljesítménylépcsőben tudták gyártani szerkezetileg alig változtatva, alternatív üzemanyaggal is kevés átalakítással működik. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a tervezés első fázisától úgy alakították ki, hogy hibrid motorként, elektromos hajtással kombinálva is könnyen gyártható legyen. Ezek után meglepő, hogy a teljesen új, nulláról tervezett konstrukció ellenére a blokk megbízható, kevés gyerekbetegséggel indult, megítélése azóta is egészen jó.

Az Erőmérő mai epizódjában arra voltunk kíváncsiak, hogy a kicsi, kéthengeres blokk turbóval erősítve mennyit tud, milyen alakú görbéket rajzol, illetve megvan-e benne az ígért 105 lóerő? Nézzétek meg a videót, a végén beszélünk az eredményekről, annyit viszont előre elárulhatok, hogy a Fiat 0,9 Twinair motorja rászolgált a hírnevére.

Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező Erőmérő sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok érdekes autó jön még az utcáról!

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.