Volt már a Totalcar hasábjain szó autogirórol, de ez nagyon más. Míg ott látszólag egy picike helikopternek látszó héj fogta körbe az embert, itt gyakorlatilag a semmin lovagoltunk. Ebből következően ennél jobb kilátás talán csak a buborékfülkés helikopterekből van, de az élmény itt annál is közvetlenebb.
Autorotáció Angélával
Furcsa szerkezetet próbáltam. Bokszermotoros és hátul kavar.

A gépet, akárcsak a korábban megismert járművet, egy Rotax blokk hajtja. Mint mondták, a fejlesztés folyamán próbálkoztak másik motorral, de az derült ki, hogy ez a legjobb erre a célra. Akárcsak a lakóautó-gyártásban, itt is nagyon fontos a súly, és a Rotaxnál jobb súly/teljesítmény arányú motor a légi közlekedésben manapság nem nagyon van. Nem mellesleg: ez egy végtelenül kiforrott motor.

Az autogiro legfontosabb előnye, hogy talán a legolcsóbb fenntartású légijármű. A beszerzési ára jócskán egy rendes helikopter ára alatt van, nettó 69-77 ezer euró között, felszereltségtől függően, összehasonlításul a népszerű és szintén kétszemélyes Robinson R22-es helikopter egy 2016-os modelljét használtan 270 ezer euróért találtam. A tárolási helyigénye valamivel egy kisrepülőé alatt van, a motornak nem kell spéci üzemanyag, elketyeg a 95-ös benzinnel is.

Felszálláshoz időjárástól és terheléstől függően 50-150 méternyi aszfaltcsík kell, de megfelelő futóművel a füves rét se kihívás neki.
Imádom ezt a repülő öszvért
Van egy látens rajongásom a különböző repülő eszközök iránt, ezért is jelentkeztem hevesen, amikor Nyegleo bedobta a levlistára, hogy kinek lenne kedve kipróbálni egy autogirót, ami ráadásul még a műfajon belül is egy egészen zseniális koncepció. Ma már nem számít csodának, hogy ember alkotta tárgy képes repülni, de az autogiró még a tömegek számára elérhető filléres fapadosok világában is egy kicsit ördöngösségnek tűnik.
Azt mindenki tudja, hogy a helikopter tetején van egy hatalmas rotor, ami olyan gyorsan forog, hogy felemeli a gépet. Tiszta sor. Ehhez képest az autogiró működési elve a maga rejtélyes módján szinte már varázslat. Ugyanúgy ott van a hatalmas rotor, de nem hajtja semmi. A felszálláshoz kis időre a motor erejével pörgetik fel a fő rotort, a gép hátuljára szerelt tolólégcsavar elkezdi tolni előre a gépet, majd amikor a menetszél már fent tudja tartani a rotor forgását, termelődik elég felhajtóerő, felszáll a gép. Mágia.
Amikor a kamerával a kezemben beültettek a hátsó sorba, kicsit megilletődtem. Szinte még egy biciklin is jobban körbe vagy védve, annyira szabadon ül az ember. Az előttünk lévő műszerfalat leszámítva körpanorámás az ülés, sehol egy zavaró tényező, lényegében kilóg a lábunk a semmibe. Felzúg a Rotax, és a karbon lapátok szép lassan kitolnak a felszállópályára. Aztán váratlan lódulással nekiindul az alig 280 kilós gép, felpörögnek a rotorok és egyszer csak elemelkedik a gép, pedig még alig haladunk.
A meglepően gyors emelkedéstől bennragad a szusz, főleg, hogy a háborítatlan panoráma miatt tényleg olyan érzésünk van, mintha egy sámlin ücsörögve fogyna el alólunk a talaj. Aztán az ember lelazul, elvégre a pilóta tapasztalt, a gép pedig érezhetően egyben van. Hiába süvít a szél, valahogy ezek a veszettül forgó rotorok magasról tesznek rá, olyan simán lebegünk, hogy az ember el is felejti, mi az a turbulencia. Aztán egyszer csak lekapcsol a motor, és a halkan süvítő lapátok alatt csendben ücsörgünk 400 méter magasan. Kicsit ijesztő, pedig volt róla szó, hogy autorotálni is fogunk.
A komótos, nyugodt ereszkedés után alig valamivel a beton felett megint bekapcsol a motor, és a kamera kedvéért alacsonyan repülve száguldozunk fák között, szikrázó felületű tavak fölött, és amikor már azt hiszem, hogy ennél közelebb nem lehet lenni a tökéletes sétarepüléshez, még elszáguldunk egy csordányi bivaly felett néhány méterrel. A fák mellettünk hajlonganak a széltől, de az autogiró vajpuhán szeli a levegőt, és úgy szállunk le, hogy nehéz észlelni a kerék és az aszfalt találkozását.
A céget, aki ezt a járművet sorozatban gyártja (ez nagy szó, kevés ilyen létezik a piacon), meglepő módon Skycruiser Autogyro Kft.-nek hívják. Egy 2012-ben alapított kis cég Inárcson, sok szorgos és láthatóan nagyon hozzáértő munkatárssal és Horváth Szabó Zoltán berepülő pilótával. Mögötte több mint ezer helikopteres repült óra van, részben mezőgazdasági gépekkel. Ez utóbbi a mi repülésünkkor is visszaköszönt. Elképesztő profizmussal kezelte a gépet, ami olyan fordulékony, mint talán semmi más a kategóriában.
Szorosan együttműködnek a BME-vel és a Debreceni Egyetemmel, több diplomamunka született már ebből az együttműködésből. A jövőbeli fejlesztések között van a zárt kabinos verzió, háromszemélyes modell, mezőgazdasági és felderítő, mentő változatok.
Számos állam használja katonai és rendészeti feladatokra, így lehet, hogy itthon se lenne elvetendő gondolat a drága helikopterek egy részét a könnyed és nem mellesleg hazai fejlesztésű és gyártású autógirokkal helyettesíteni. A repülő autónak hívott készülékek 80 százaléka egyébként szintén autogiró (a maradék drón, vagy összehajtogatható merevszárnyú repülőgép), amelyek rotorjai könnyen összehajthatók, és úgy-ahogy alkalmassá teszik őket a körúti közlekedésre. Némelyik úgy viselkedik, mint egy béna kacsa, de léteznek hihetetlenül gyors, kanyarban motorkerékpárhoz hasonlóan bedőlő konstrukciók is, mint például a PAL V.
Karnyújtásnyira a repülő autó
De most már tényleg. Genfben bemutatják, aztán engedélyeztetik is a Pal V Libertyt.
Amit tudni akarsz az autogiróról

Az autogiró spanyol találmány, de ha úgy vesszük, az ötletet a juharfa már ellőtte: a termése azonos elv szerint repül. A természet részéről jogos igény, hogy a magok ne az anyanövény árnyékába hulljanak, ahol nincs sok esélyük a kifejlődésre. A juhar száraz termése (pontosabban annak fele) olyan alakú és tömegeloszlású, hogy esés közben pörögni kezd a (hozzá képest) felfelé irányuló légáramlat hatására, ezt hívják autorotációnak. Gondolom, szemfüles olvasóink észrevették, hogy a termésen sem toló-, sem húzó légcsavar nincs – szemben az autogirókkal. Vagyis ha nincs szél, a mag leesik függőlegesen, csak irtó lassan. De valamiért ezek a fránya termések tudják, hogy mikor kell lehullani az anyanövényről, és gyönyörűen pörögve egész messzire el tudnak jutni a szél segítségével.
Az autogiró pont így működik, a szél erejét egy légcsavar pótolja. A rotort – magyarul a forgószárnyat – menet közben a légáramlat pörgeti, ezzel termeli a felhajtóerőt. Lényegében a merev szárnyat helyettesítik a rotorral, ahogy az első ilyen gépeken ez látszik is. A felszállás előtt a rotort felpörgetik, a próbált típusnál erre egy flexibilis hajtás szolgál, amelyet a megfelelő fordulatszám elérése után szimplán old a pilóta. Utána jöhet a nekifutás, mint egy normál repülővel. A rotor nem vízszintes síkban forog, hanem kissé hátradöntve, repülés közben pedig a rotor billentésével kormányozzák.

Bár a helikopter látványra hasonló, az elvében erősen különbözik: itt a rotor forgatása óriási levegőtömeget mozgat lefelé, ennek köszönheti, hogy képes függőlegesen felszállni, függeszkedni, illetve terheket emelni. Ám, ha baj van, a helikopter is tud autorotálni, ez a kényszerleszállás normál eljárása. Amikor leáll a motor/gázturbina, süllyedés közben a légáram forgatja meg a rotort, és a juharfa terméséhez hasonlóan lassabban süllyed. Persze ehhez képzett pilótára van szükség, aki a landolás előtt a helikopter orrát megemelve, a rotorban tárolt mozgási energiát hasznosítva lefékezi a süllyedést. Erről szól ez a kis videó, de kérem, otthon ne próbálják utánozni.
A jármű technikai paraméterei, a száraz tények:
- Típus: SC-200
- Motor: Rotax 912 125HP (olasz turbó kit)
- Légcsavar: Velezprop, E-Prop Excalibur 6 blades (választható)
- Rotorlapát: Averso 8,4 m alumínium, Gyrotech 8,4 m szénszál (választható)
- Méretek: 8,4 x 2 m x 2,75 m
- Ülések száma: 2 (tandem)
- Üres súly: 290 kg
- Max felszálló súly: 560 kg
- Üzemanyag: 95-ös benzin
- Üzemanyag kapacitás: 75 liter (3-4 óra/300-400 km repülés)
- Felszállási úthossz: 50-150 m
- Utazó sebesség: 120 km/h
- Maximális sebesség: 165 km/h
- Minimális repülési sebesség: 40 km/h
- Emelkedési sebesség: 3,5-7 m/s

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
