A GTO megvédi a V8 becsületét?

Totalcar Erőmérő: Pontiac GTO LS1

2019.09.27. 14:13

A Totalcar Erőmérő sorozatában egy különleges és itthon nagyon ritka modern izomautó hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy miről szól a Totalcar heti sorozata, olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. A mai epizód ismét különleges, egy klasszikus izomautó újragondolt változata, a Pontiac GTO kerül a mérőpadra.

A Pontiac GTO klasszikus izomautó, 1964-től 1974-ig gyártották Amerikában, de ez a sárga példány valami más. Legendák keringenek arról, hogyan született meg az újkori, modern futóművel szerelt generáció, amely nem is az őshazában készült, hanem Ausztráliában, a GM tulajdonában lévő Holden vállalatnál. Egyesek nem is tartják igazi GTO-nak, azonban vonatkoztassunk el ezektől a hitvitáktól és nézzük meg magát az autót, mert sok érdekességet tartogat.

Az alap az Ausztrál Holden Monaro, amelynek az Opel Omega B-hez van köze. A kupé megkapta a Corvette C5 LS1-es, V8-as blokkját, így nem is kell túl sokat mondani róla, hogy megdobogtassa minden autórajongó szívét. Ez a viszonylag kicsi és könnyű autó ezzel a nagy blokkal nem tud unalmas lenni. A V8-as tekinthető klasszikus izomautó-alapnak, semmi trükk, csak nagy a lökettérfogat. A konstrukció alumínium blokkal készült, tehát nem nehéz, akár egy ennyire kompakt autóba is berakható. A futómű sem a klasszikus értelemben vett amerikai izomautókat idézi, hiszen elöl-hátul független a kerékfelfüggesztés, többlengőkaros megoldással.

Ha úgy nézzük, az 5700 köbcentiből nem sok a 350 lóerő névleges teljesítmény. Ez az óvatos ígéret két dolgot jelent, ha kicsit a mélyére nézünk: nincs nagy fordulat, nem kell pörgetni a motort és valószínűleg nyomatékra hangolták, ami harmonikusabb működést jelent.

Mit jelent ez?

Műszakilag azt, hogy nem használtak hegyes, nagy nyitási szögű vezérműtengelyeket, inkább kis fordulaton jobb hatásfokú motorüzemre törekedtek a tervezők, vagyis egy hétköznapokon használhatóbb motort próbáltak készíteni. A használat során – ez azt jelenti, hogy az automata váltó jól együtt tud működni a motorral, kis fordulaton elvált, ha úgy akarjuk és amikor lenyomjuk a gázpedált, azonnal ott van az erő.

Az ilyen motorokkal jó menni, általában erősebbnek is érezzük őket, mint amilyenek valójában, mert a teljesítmény ténylegesen ott jelentkezik, ahol jellemzően használjuk az autót. Másrészt azért érdemes énekeltetni a motort 5000/perc fordulat felett is, mert gyönyörű hangja van és ott sem esik a teljesítmény, szépen kitartja a maximumot széles tartományban. Ebbe a motorba simán tudtak volna tenni még további ötven lóerőt, ha feljebb engedik a fordulatszámot, de akkor az alsó tartomány látta volna a kárát. A mérnökök egy szép kompromisszumot hoztak össze a nyomatékosság, és a nagyobb csúcsteljesítmény között.

Mindez ígéretesen hangzik, de vajon mit tud a GTO orrába akasztott LS1-motor a mérőpadon? A kevésbé kihegyezett motorok jellemzően jobban szokták hozni  névleges teljesítményüket, igényelnek annyira laborkörülményeket mint a trükkösebb konstrukciók, sőt, közepesen használt levegő szűrővel, sima benzinnel is hozzák a gyári értéket.

Vajon ezúttal is ezt tapasztaljuk majd? Nézzétek meg a videót, hallgassátok meg a V8-as ércesen morgó hangját, élmény volt ez a mérés is! Az Erőmérő mai epizódjának végén ezúttal is elemezzük a görbék alakját, és persze kiderül, hogy mire képest az amerikai óriásblokk.

Ha tetszett hetente jelentkező sorozatunk legújabb epizódja és további érdekes autókat szeretnétek látni, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.