A GTO megvédi a V8 becsületét?
Totalcar Erőmérő: Pontiac GTO LS1
A Totalcar Erőmérő sorozatában egy különleges és itthon nagyon ritka modern izomautó hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy miről szól a Totalcar heti sorozata, olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. A mai epizód ismét különleges, egy klasszikus izomautó újragondolt változata, a Pontiac GTO kerül a mérőpadra.

A Pontiac GTO klasszikus izomautó, 1964-től 1974-ig gyártották Amerikában, de ez a sárga példány valami más. Legendák keringenek arról, hogyan született meg az újkori, modern futóművel szerelt generáció, amely nem is az őshazában készült, hanem Ausztráliában, a GM tulajdonában lévő Holden vállalatnál. Egyesek nem is tartják igazi GTO-nak, azonban vonatkoztassunk el ezektől a hitvitáktól és nézzük meg magát az autót, mert sok érdekességet tartogat.
Az alap az Ausztrál Holden Monaro, amelynek az Opel Omega B-hez van köze. A kupé megkapta a Corvette C5 LS1-es, V8-as blokkját, így nem is kell túl sokat mondani róla, hogy megdobogtassa minden autórajongó szívét. Ez a viszonylag kicsi és könnyű autó ezzel a nagy blokkal nem tud unalmas lenni. A V8-as tekinthető klasszikus izomautó-alapnak, semmi trükk, csak nagy a lökettérfogat. A konstrukció alumínium blokkal készült, tehát nem nehéz, akár egy ennyire kompakt autóba is berakható. A futómű sem a klasszikus értelemben vett amerikai izomautókat idézi, hiszen elöl-hátul független a kerékfelfüggesztés, többlengőkaros megoldással.

Ha úgy nézzük, az 5700 köbcentiből nem sok a 350 lóerő névleges teljesítmény. Ez az óvatos ígéret két dolgot jelent, ha kicsit a mélyére nézünk: nincs nagy fordulat, nem kell pörgetni a motort és valószínűleg nyomatékra hangolták, ami harmonikusabb működést jelent.
Mit jelent ez?
Műszakilag azt, hogy nem használtak hegyes, nagy nyitási szögű vezérműtengelyeket, inkább kis fordulaton jobb hatásfokú motorüzemre törekedtek a tervezők, vagyis egy hétköznapokon használhatóbb motort próbáltak készíteni. A használat során – ez azt jelenti, hogy az automata váltó jól együtt tud működni a motorral, kis fordulaton elvált, ha úgy akarjuk és amikor lenyomjuk a gázpedált, azonnal ott van az erő.

Az ilyen motorokkal jó menni, általában erősebbnek is érezzük őket, mint amilyenek valójában, mert a teljesítmény ténylegesen ott jelentkezik, ahol jellemzően használjuk az autót. Másrészt azért érdemes énekeltetni a motort 5000/perc fordulat felett is, mert gyönyörű hangja van és ott sem esik a teljesítmény, szépen kitartja a maximumot széles tartományban. Ebbe a motorba simán tudtak volna tenni még további ötven lóerőt, ha feljebb engedik a fordulatszámot, de akkor az alsó tartomány látta volna a kárát. A mérnökök egy szép kompromisszumot hoztak össze a nyomatékosság, és a nagyobb csúcsteljesítmény között.

Mindez ígéretesen hangzik, de vajon mit tud a GTO orrába akasztott LS1-motor a mérőpadon? A kevésbé kihegyezett motorok jellemzően jobban szokták hozni névleges teljesítményüket, igényelnek annyira laborkörülményeket mint a trükkösebb konstrukciók, sőt, közepesen használt levegő szűrővel, sima benzinnel is hozzák a gyári értéket.
Vajon ezúttal is ezt tapasztaljuk majd? Nézzétek meg a videót, hallgassátok meg a V8-as ércesen morgó hangját, élmény volt ez a mérés is! Az Erőmérő mai epizódjának végén ezúttal is elemezzük a görbék alakját, és persze kiderül, hogy mire képest az amerikai óriásblokk.
Ha tetszett hetente jelentkező sorozatunk legújabb epizódja és további érdekes autókat szeretnétek látni, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
