Igazi kincs a sportos Mercedes 190
Totalcar Erőmérő: Mercedes 190E 2.5-16
A Totalcar Erőmérő sorozatában elfogultság nélkül tesszük mérőpadra az autókat az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy miért csináljuk a hetente jelentkező műsort, azóta magunk választjuk ki az jelentkezők autói közül a leendő szereplőket. Ezúttal egy olyan modell került a görgőre, amelynek értéke nagyon megy felfelé, pedig csak egy 190-es Merci...

1982-ben itthon, Magyarországon még az állami Merkur árulta az új autókat. A Ladákra akár 4-5 évet kellett várni, nyugati autóhoz jutni pedig nagyon nehézkes volt.
A Mercedes ekkor dobta piacra a nagyon megosztó, bébi Benznek is nevezett (csúfolt?) W201-es modelljét, ismertebb nevén a 190-est. Ezzel egy időben a raliban gyári támogatással menő, főleg nagy motorral szerelt, ezért nehéz autóikat akarták leváltani egy könnyebb, eredményesebb konstrukcióra, amire az új, kicsi, könnyű és kompaktabb 190-es modell megfelelő lett volna.
Csakhogy nem volt hozzá ütőképes motor.

Érdekes módon nem a gyárhoz közel álló tuning céget, az AMG-t kérték fel egy igazán ütős és könnyű motorkonstrukció elkészítésére, hanem brit a Cosworth-t, alapnak pedig a meglévő M102-es motorblokkot szerették volna alkalmazni. Ez a blokk először a W123-as utolsó sorozataiban 230E típus jelzéssel került, de létezett kétliteres lökettérfogattal is.
A Cossie megvizsgálta az alapblokkot és a dugattyúk kivételével mindent alkalmasnak talált arra, hogy 16 szelepes hengerfejjel kiegészítve ütőképes motor csináljanak belőle, amely megállja a helyét a motorsportban is.

Szerencsétlenségükre éppen az új motor elkészültekor lépett az Audi a raliba a Turbo Quattro modellel, amely több okból is ütőképesebbnek bizonyult, ezért a Mercedes a túraautó-versenyzés felé fordult.
A négyhengeres Mercedes-blokk klasszikusnak tekinthető, 16 szelepes DOHC, lánccal hajtott dupla vezérműtengelyes konstrukció, Bosch K-jetronic befecskendező rendszerrel. Könnyűfém hengerfejjel, öntöttvas blokkal, tartós, túlméretezett mechanikával készült, nélkülözve minden egyéb trükköt, mint például a változó szívócsőhossz vagy változó szelepvezérlés.

A mérésre érkezett modell már a második generációs 16 szelepes, amelynek lökettérfogata a korábbi 2,3 helyett 2,5 liter volt, névleges teljesítménye pedig 195 lóerő. Egyes hangok szerint ezek a motorok simán tudtak 200 lóerő felett, sőt, magasabb oktánszámú benzinnel, növelt kompresszióval, illetve minimális egyéb módosítással 260-280 lóerősek voltak a túraautó bajnokságban, a klasszikus DTM-ben pedig - bár sokkal jobban átépítve - ennél jóval erősebbek.

Vicces módon a Mercedes a 2,3-as modell esetében hivatalosan elmondta, hogy a hengerfejet Angliában készítik a motorhoz, de a 2,5-ös esetében már tagadta. Azonban pár szemfüles műhely és tulajdonos észrevette a hengerfejen a Coscast feliratot, ami a Cosworth Casting, a Cossie öntő- és megmunkálóműhelyének jele.
Ezek a sportos Mercedes 190-esek mára már elfogytak, felemésztette őket a versenysport, az évtizedek, vagy gondatlan tulajdonosok küldték őket tropára, ezért az utóbbi években értékük rohamosan nő, pláne az olyan szép példányoknak, mint a mérésre érkezett 1990-es példány.
Nagyon vártuk, hogy a viszonylag kevés kilométert futott sport-190-es mit tud majd a teljesítménymérő padon. A mérés alatt a motor 7000/perc fölé forgott, nagyon szép hangja volt. Vajon tudta a több mint 190 lóerőt a legjobb W201-es Mercedes? Nézzétek meg az Erőmérő mai epizódját, hallgassátok meg a motor hangját, a végén pedig megmutatjuk az eredményt, beszélünk a görbékről, illetve kicsit megvitatjuk az eredményt!
Ha érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára mert sok érdekes autó jön még az utcáról!
Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
