Tetszik vagy sem, már javában tart az ősz, egyre hűvösebb van, és lassan megint rá kell nézni a téli gumikra: elég csak felrakni vagy talán venni kell újat? Az eligazodást ezúttal is tesztek segítik.
Minek is a téli gumi?
Jelen állás szerint Magyarországon nem kötelező a téli gumik használata, ugyanakkor több európai országban megkövetelik. Ettől függetlenül is érdemes mindig az évszaknak megfelelőt használni. A télinek ugyanis más a mintázata, más a felhasznált anyagkeveréke is, mint a nyárinak, így közel sem mindegy, melyik van az autónkon.
Míg a téli gumi nyáron kenődik, melegben nem tapad megfelelően, ráadásul gyorsabban is kopik, addig télen a nyárival lehetnek kellemetlen pillanataink. És itt nemcsak a hóra gondolok, amiből az utóbbi években túl sok azért nem jutott az országnak. Jóval gyakoribb a nedves, hideg aszfalt, így a jó téli abroncsnak ezzel a kihívással is meg kell birkóznia. Az utóbbi időben pedig egyre használhatóbbá váltak az úgynevezett négy évszakos gumik is.
Arról megoszlanak a vélemények, hogy mikor érdemes felszerelni a téli gumikat, de van egy gyakran hangoztatott ökölszabály: a gyártók terjesztették el a 7 Celsius fokos határt, ami ugyan nem örök érvényű, de legalább ad egy támpontot.
Kik és mit tesztelnek?
A német autóklub, vagyis az ADAC minden évben kétszer készít gumitesztet. Tavasszal publikálják a nyári-, míg ősszel a téli abroncsokról szóló anyagaikat. A méreteket is rotálják, mindig igyekeznek olyat választani, amelyek elterjedtek. Idén egyrészt a kisautókra jellemző 185/65 R15-ös, másrészt pedig a furgonokon gyakori 205/65 R16 került be. Előbbiek közül 16, míg utóbbiakból 15 gyártó termékeit vetették alá a próbáknak.
A teszthez próbálják a lehető legtöbb márka új mintázatait beszerezni, a pontos mezőnyről egy bizottság dönt, a gyártóknak nincs beleszólása. Minden típusból több szettet vesznek, különböző forrásokból, hogy kizárhassák a manipulációt és fény derüljön az esetleges minőségingadozásra is.
Mivel arra törekednek, hogy valós körülmények között vizsgálják a gumik képességeit, tulajdonságait, minden egyes példányt bekoptatnak a teszt előtt. Ez 450 kilométert jelent fejenként. Azért van rá szükség, mert a gyártás során használt formaleválasztó anyag miatt a teljesen új abroncsok még nem nyújtják a maximális tapadást. Ezt egyébként érdemes mindenkinek figyelembe venni új gumik felszereltetésekor, és az első pár száz kilométeren ajánlott óvatosabban közlekedni.
A különböző méréseket több országban, eltérő viszonyok között végezték, de nem feltétlenül álltak rendelkezésre valós téli körülmények. Ezért aztán fenntartásokkal kell kezelni az eredményeket. A szakemberek azért törekedtek a lehető legnagyobb pontosságra, ezért minden próbát többször is elvégeztek, aztán az alábbiak szerint súlyoztak:
- száraz aszfalt: 15%
- nedves aszfalt: 30%
- havas út: 20%
- jeges út: 10%
- zaj: 5%
- fogyasztás: 10%
- kopás: 10%
185/65 R15 méretű gumik
Ebben a méretben 16 gyártó téli gumijait próbálta ki az ADAC, igaz, a teszteléskor még nem mindegyik mintázatból állt rendelkezésre a legfrissebb. Ekkora gumit egyébként számos kisautón és kompakton is találhatunk, így a teljesség igénye nélkül a Renault Clión, Kia Ceeden, Hyundai i20-ason és i30-ason, Opel Corsán és Astra H-n, Volkswagen Polón vagy Seat Ibizán.
Ezt tudják szárazon
A száraz aszfaltos teszteket a Bridgestone olaszországi központjában végzik évről évre. Megfigyelik az autó általános viselkedését az adott abronccsal, és azt, hogy határhelyzetekben hogyan kezelhető a jármű, mennyire marad irányítható. Emellett vizsgálják a sávváltást, kanyarstabilitást, valamint a vészfékezést 100 km/h-ról.
Az általános tapasztalatok szerint ezen a felületen a kipróbált gumik többsége hozta a jó vagy közepes szintet, kevesen mutattak gyengeséget. A legjobbnak némi meglepetésre nem valamelyik prémium, hanem a Kléber Krisalp HP3 bizonyult, míg a legrosszabb a Sava Eskimo S3+ lett. Utóbbi mellett a Nokiannak és a Vredesteinnek is a száraz aszfaltos teljesítménye rontotta le az összértékelését.
Tapadás száraz úton (185/65 R15) | ||
Helyezés | Mintázat | Osztályzat* |
1. | Kléber Krisalp HP3 | 2,1 |
2. | Michelin Alpin A4 | 2,2 |
3. | Dunlop Winter Response 2 | 2,3 |
4. | Pirelli Cinturato Winter | 2,4 |
5. | Continental WinterContact TS860 | 2,5 |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 2,5 | |
Goodyear Ultragrip 9 | 2,5 | |
Viking WinTech | 2,5 | |
6. | Falken Eurowinter HS01 | 2,7 |
Kumho WP51 Wintercraft | 2,7 | |
7. | Gislaved Euro*Frost 6 | 2,8 |
8. | Vredestein Snowtrac 5 | 3,0 |
Toyo Snowprox S943 | 3,0 | |
9. | Nokian WR D4 | 3,1 |
10. | Davanti Wintoura | 3,4 |
11. | Sava Eskimo S3+ | 3,6 |
*a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb!!! |
Nedves úton
Ehhez a teszthez a Continental németországi tesztpályája biztosítja a helyszínt. A programban szerepel egyebek mellett hossz- és keresztirányú aquaplaning, vészfékezés nyolcvanról, kör- és handlingpálya.
A hazai pályán a Continental Wintercontact TS860-asa teljesített a legjobban, de csak alig előzte meg Dunlopot és a Goodyeart. Voltak gyengébben teljesítő abroncsok, de a legcsapnivalóbb az idehaza alig ismert Davanti márka lett a Wintoura névre keresztelt mintázattal.
Tapadás nedves úton (185/65 R15) | ||
Helyezés | Mintázat | Osztályzat* |
1. | Continental WinterContact TS860 | 1,8 |
2. | Dunlop Winter Response 2 | 1,9 |
Goodyear Ultragrip 9 | 1,9 | |
3. | Pirelli Cinturato Winter | 2,0 |
4. | Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 2,1 |
Michelin Alpin A4 | 2,1 | |
5. | Kléber Krisalp HP3 | 2,3 |
6. | Falken Eurowinter HS01 | 2,5 |
7. | Toyo Snowprox S943 | 2,6 |
8. | Vredestein Snowtrac 5 | 2,8 |
Kumho WP51 Wintercraft | 2,8 | |
Sava Eskimo S3+ | 2,8 | |
9. | Nokian WR D4 | 2,9 |
10. | Gislaved Euro*Frost 6 | 3,2 |
Viking WinTech | 3,2 | |
11. | Davanti Wintoura | 5,5 |
*a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Hóban jobban?
A finnországi Testworldben csinálták végig a teszteket. Handling- és körpályán elemzik a stabilitást, oldalvezető erőket, külön vizsgálják az elindulást, és 30 km/h-ról végeznek vészfékezéseket. Ez is egy igen fontos része a teljes gumitesztnek, hiszen a havas út is a sajátos téli viszonyok közé tartozik, és hiába számít jóval ritkábbnak, mint mondjuk a sima nedves úttest, egy jó téli guminak itt sem szabad elvéreznie.
A Dunlop Winter Response 2-ese és a Sava Eskimo S3+ nyerte ezt az összevetést, betlizett azonban a Toyo. A szakemberek szerint főként az oldalvezető képességeivel voltak problémák, ráadásul havas eredményével a teljes tesztet is elbukta.
Tapadás havas úton (185/65 R15) | ||
Helyezés | Mintázat | Osztályzat* |
1. | Dunlop Winter Response 2 | 1,9 |
Sava Eskimo S3+ | 1,9 | |
2. | Nokian WR D4 | 2,0 |
3. | Continental WinterContact TS860 | 2,2 |
4. | Pirelli Cinturato Winter | 2,4 |
5. | Kléber Krisalp HP3 | 2,5 |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 2,5 | |
Viking WinTech | 2,5 | |
6. | Vredestein Snowtrac 5 | 2,7 |
Gislaved Euro*Frost 6 | 2,7 | |
7. | Michelin Alpin A4 | 2,8 |
8. | Falken Eurowinter HS01 | 2,9 |
9. | Goodyear Ultragrip 9 | 3,1 |
10. | Kumho WP51 Wintercraft | 3,2 |
11. | Davanti Wintoura | 3,8 |
12. | Toyo Snowprox S943 | 5,1 |
*a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Malac a jégen
Ha van olyan felület, amire sem a sofőr, sem a jármű nem készülhet fel tökéletesen, az a jég. Egy rendesebb lefagyáson hiába ügyeskedünk, hiába van nekünk a legjobb gumink, sok esélyünk nincs megfogni a gépet. Éppen ezért érdemes inkább elkerülni az ilyen helyzeteket. A német teszterek nem ezt tették, ők inkább keresték a bajt, és elmentek a Continental jégpályájára. Jegyzetelték az adatokat a 20 km/h-s vészfékezésről, az oldalvezető képességről, és egy sínrendszert is segítségül hívtak.
Kimondottan sűrű mezőny alakult ki, a szinte névtelen Davanti került az élre, de mögötte szinte mindenki három tizeden belül maradt. A sor végén a Falken kullog.
Tapadás jeges úton (185/65 R15) | ||
Helyezés | Mintázat | Osztályzat* |
1. | Davanti Wintoura | 2,2 |
2. | Michelin Alpin A4 | 2,3 |
Nokian WR D4 | 2,3 | |
Gislaved Euro*Frost 6 | 2,3 | |
Viking WinTech | 2,3 | |
Sava Eskimo S3+ | 2,3 | |
3. | Pirelli Cinturato Winter | 2,4 |
Vredestein Snowtrac 5 | 2,4 | |
Kumho WP51 Wintercraft | 2,4 | |
4. | Dunlop Winter Response 2 | 2,5 |
Kléber Krisalp HP3 | 2,5 | |
Goodyear Ultragrip 9 | 2,5 | |
Toyo Snowprox S943 | 2,5 | |
5. | Continental WinterContact TS860 | 2,6 |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 2,6 | |
6. | Falken Eurowinter HS01 | 2,9 |
*a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
A tapadáson túl
Nemcsak a különböző felületeken mutatott tapadást, viselkedést és irányíthatóságot vizsgálták. Fontos tulajdonságnak számít többek közt a kopás is, ezt tizenötezer kilométer tapasztalatai alapján ítélik meg. Ebben a mérések szerint magasan a Michelin Alpin A4 volt a legjobb. A fogyasztást állandó, 100 km/h-s sebességnél nézték, a Dunloppal és a Davantival szerelt tesztjárművek voltak a legtakarékosabbak. A legcsöndesebbnek pedig a Pirelli, Continental, Gislaved, Toyo négyes bizonyult, noha a téli abroncsok továbbra is jóval hangosabbak a nyáriaknál.
Összegzés
Ahhoz, hogy egy gumi jó összértékelést kapjon az ADAC-tól, minden területen jól kell teljesítenie, a németeknél a kiegyensúlyozottság mindenek fölött áll. Ha például valamely termék kirívóan gyengébb száraz, vagy nedves úton, az le fogja rontani az összesített eredményét is.
Idén mindössze két típus könyvelhetett el buktát: abszolút sereghajtó lett a Davanti Wintoura, de a Toyo Snowprox S943 sem büszkélkedhet sokkal jobb osztályzattal. A sűrű középmezőnyt csupán hárman tudták maguk mögé utasítani. A teszt győztese ezúttal a Dunlop Winter Response 2 lett, mögötte tizedre azonos érték szerepel a Kléber Krisalp HP3 és a Pirelli Cinturato Winter neve mellett.
205/65 R16 méretű gumik
A nagyobbik méret ezúttal elsősorban furgonokra, kisbuszokra jellemző. Ezt használja többek közt a Ford Transit, az Iveco Daily, a Mercedes-Benz Vito, az Opel Vivaro, a Renault Trafic és a VW T5, valamint T6 is. Az ADAC szakemberei tizenöt gyártótól szemezgettek. A metódus megegyezett a 15 colosokkal, így azt nem részletezzük újra.
Száraz aszfalton
Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb gumiabronccsal késve reagálnak az autók a kormánymozdulatokra, így határhelyzetekben némi késedelemmel stabilizálódik a kocsi mozgása. Sokan bele is buktak ebbe, kiemelkedni a Continental VanContact Winternek, a Pirelli Carrier Winternek és a Maxxis Vansmart Snow WL2-nek sikerült.
Tapadás száraz úton (205/65 R16) | ||
Helyezés | Mintázat | Osztályzat* |
1. | Continental VanContactWinter | 2,3 |
2. | Pirelli Carrier Winter | 2,4 |
3. | Maxxis Vansmart Snow WL2 | 2,5 |
4. | Vredestein Comtrac 2 Winter | 2,9 |
5. | Falken Eurowinter Van01 | 3,2 |
Yokohama BluEarth WY01 | 3,2 | |
6. | Michelin Agilis Alpin | 3,4 |
BFGoodrich Activan Winter | 3,4 | |
7. | Goodride SW612 | 3,6 |
8. | Goodyear Cargo UltraGrip 2 | 3,9 |
9. | Bridgestone Blizzak W810 | 4,1 |
Kumho PorTran CW51 | 4,1 | |
Matador MPS530 Sibir Snow Van | 4,1 | |
Sava Trenta M+S | 4,1 | |
10. | Uniroyal Snow Max 2 | 4,2 |
*a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Nedves úton
A mezőny harmadát rövid fékút, egész jó kanyarstabilitás jellemezte, azonban az aquaplaning-teszt már sokaknak okozott kellemetlen pillanatokat. Jól csak a Continental vizsgázott, de néhányan azért kiérdemeltek egy közepest.
Tapadás nedves úton (205/65 R16) | ||
Helyezés | Mintázat | Osztályzat* |
1. | Continental VanContactWinter | 2,4 |
2. | Vredestein Comtrac 2 Winter | 2,6 |
3. | Sava Trenta M+S | 2,7 |
Maxxis Vansmart Snow WL2 | 2,7 | |
4. | Goodyear Cargo UltraGrip 2 | 2,8 |
5. | Michelin Agilis Alpin | 2,9 |
6. | Uniroyal Snow Max 2 | 3,1 |
Goodride SW612 | 3,1 | |
7. | Matador MPS530 Sibir Snow Van | 3,2 |
8. | Pirelli Carrier Winter | 3,3 |
Falken Eurowinter Van 01 | 3,3 | |
9. | Kumho PorTran CW51 | 3,6 |
10. | Bridgestone Blizzak W810 | 4,0 |
11. | Yokohama BluEarth WY01 | 4,2 |
12. | BFGoodrich Activan Winter | 4,9 |
*a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Gyere ki a hóra
Leggyakrabban az oldalvezető képességgel kapcsolatban tapasztaltak gyengeséget, hiányosságot a tesztelést végző szakemberek, a Continental pedig fékútban maradt le egy kicsit ebben az összevetésben. A legbiztonságosabb hóban némi meglepetésre az Uniroyal Snow Max 2 lett, de megkapta a jó érdemjegyet a Michelin Agilis Alpin is.
Tapadás havas úton (205/65 R16) | ||
Helyezés | Mintázat | Osztályzat* |
1. | Uniroyal Snow Max 2 | 2,2 |
2. | Michelin Agilis Alpin | 2,5 |
3. | Bridgestone Blizzak W810 | 2,6 |
Matador MPS530 Sibir Snow Van | 2,6 | |
4. | Continental VanContactWinter | 2,7 |
5. | Pirelli Carrier Winter | 2,8 |
6. | Kumho PorTran CW51 | 3,0 |
Yokohama BluEarth WY01 | 3,0 | |
7. | BFGoodrich Activan Winter | 3,1 |
8. | Vredestein Comtrac 2 Winter | 3,7 |
Goodyear Cargo Ultragrip 2 | 3,7 | |
9. | Falken Eurowinter Van01 | 4,0 |
10. | Sava Trenta M+S | 4,7 |
11. | Goodride SW612 | 4,9 |
12. | Maxxis Vansmart Snow WL2 | 5,0 |
*a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Napfény a jégen
Nagyobb test, nagyobb tehetetlenség – avagy nem könnyű a téli gumik dolga egy kisbuszon, ha jégről van szó. A Falken, BF Goodrich, Goodride trióé a legjobb, 2,3-as osztályzat, de erős közepesnél rosszabbat senki nem kapott.
Tapadás jeges úton (205/65 R16) | ||
Helyezés | Mintázat | Osztályzat* |
1. | Falken Eurowinter Van01 | 2,3 |
BFGoodrich Activan Winter | 2,3 | |
Goodride SW612 | 2,3 | |
2. | Michelin Agilis Alpin | 2,4 |
Maxxis Vansmart Snow WL2 | 2,4 | |
3. | Vredestein Comtrac 2 Winter | 2,5 |
Goodyear Cargo UltraGrip 2 | 2,5 | |
Yokohama BluEarth WY01 | 2,5 | |
4. | Kumho PorTran CW51 | 2,6 |
5. | Pirelli Carrier Winter | 2,7 |
6. | Continental VanContactWinter | 2,8 |
Bridgestone Blizzak W810 | 2,8 | |
Matador MPS530 Sibir Snow Van | 2,8 | |
Uniroyal Snow Max 2 | 2,8 | |
Sava Trenta M+S | 2,8 | |
*a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Nem csak a tapadás
Kisáruszállítónál és kisbusznál is elég fontos szempont a kopás, hiszen ilyen autót a legtöbben üzletszerűen használnak, nem mindegy hát, milyen gyakran kell gumira költeni. Ebből a szempontból Michelinnel, Falkennel, esetleg BF Goodrich-csel járhatunk a legjobban, míg például a Continental a sor végén kullog. Üzemanyag-fogyasztás terén a Goodride a legtakarékosabb, míg a legkevésbé zajos a Yokohama volt.
Összesítés
Ahogy a kisebb méretnél, úgy itt is a kiegyensúlyozottság a döntő. Ebben pedig a Continental VanContactWinter volt verhetetlen, igaz, a viszonylag gyors kopása miatt ez is csak közepest kapott. Néhány tizeddel lemaradt a Pirelli Carrier Winter, a dobogó harmadik foka pedig a Michelin Agilis Alpiné. A többiek átcsúsztak egy elégségessel, négy gyártónak azonban bukta jutott. A Sava, a Goodride és a Maxxis főleg havon, míg a BF Goodrich nedves úton vérzett el.
De melyiket vegyem?!
A megfelelő téligumi kiválasztásában sokat segítenek a fenti tesztek, de nem jelentenek általános megoldást minden problémára. Érdemes figyelni a részleteket és összefüggéseket, hiszen mindenkinek más szempontok a fontosak. Hiába kopik lassan egy abroncs, ha cserébe nem tapad, és hiába jó jégen, ha mi leginkább nedves úton járunk vele.
Nyilván sokak választását az ár határolja be, de olcsóbb gumik közt is lehetnek jók, ez évről évre látszik az ADAC tesztjéből. Idén a Kléber az egyik példa, amely darabonként egy ötezressel olcsóbb a nagynevű Continentalnál, a 185-ös méretben mégis elverte azt.
A gumicímkék ne tévesszenek meg senkit, azok a gyártó által megadott, mások által nem ellenőrzött értékek. Konkrét példa a friss tesztből, hogy a Nokian a nedves úton való tapadásra A-t adott saját mintázatának, miközben egy sor C-s gumi felülmúlja ebben az összevetésben.
Ami még nagyon fontos: ne járjunk elöregedett, repedezett gumival, mert annak az anyaga már nem viselkedik megfelelően. Ellenőrizzük a profilmélységet is. Egy új, középkategóriás gumi jobb választás, mint egy kivénhedt, lefutott prémium. Emellett pedig egyre bátrabban számításba vehetjük a négy évszakos abroncsokat is. Aki keveset megy, jól járhat ezekkel, de a minőségibb példányok már komolyabb felhasználásra is megfelelnek – ezt mutatta a Totalcar saját gumitesztje is.