A Totalcar Erőmérő sorozatában most egy autó történetileg is érdekes BMW modell tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. A BMW E30 325 "eta" modellt a tunerek is kedvelték, elmondjuk miért, és persze meg is mérjük a teljesítményét itt az Erőmérőben.
A nyolcvanas években – hasonlóan a korábbi olajválságban szerzett tapasztaltakhoz – ismételten kezdett központi kérdéssé válni a takarékosság az autógyártók számára. Nem volt akkora tömegpszichózis, mint most a széndioxid-kibocsátás körül, de a trend tisztán érzékelhető volt.
A Volkswagen kiadta a Formel E nevű, gazdaságosságra optimalizált modelljeit, a BMW pedig megjelentette az E30-as sorozat 325e változatát. A típusjelzés végén szereplő e betű nem az elektromos hajtásra, hanem az eta görög betűre utal, ami hagyományosan a hatásfok jele a fizikában.
A motor lökettérfogata nagyobb, mint a sima 325i modellé, 2494 köbcenti helyett 2693, ezt hosszabb löketű főtengellyel érték el, a furat maradt 84 mm. Megváltoztatták a hengerfejet is, gyengébb szeleprugók zárták a szelepeket, melyeket módosított, utcaibb, nyomatékorientált vezérműtengely működtetett. A szívócsatornák kisebb keresztmetszetűek lettek, így a légsebesség megnövekedett, jobb örvénylést és porlasztást biztosítva.
A cél egyértelmű volt: egy nyomatékos, alul erős utcai motor létrehozása, amely keveset fogyaszt és a szigorodó amerikai károsanyag-kibocsátási szabványoknak is megfelel. A lökettérfogat-növelés nem szorul magyarázatra, a többi beavatkozásból pedig jól látszik, hogy a töltéscserét próbálták javítani és a súrlódást csökkenteni, így növelve a motor hatásfokát.
Vicces, hogy pont a takarékosságra optimalizát motor jelentette a legjobb tuningalapot az M20-as, hathengeres motorcsaládban, hiszen ennek volt a legnagyobb lökettérfogata, megtartva a motorcsalád erényeit, például a masszív blokkot. Ha a hengerfejet lecseréljük, vagy legalább visszaalakítjuk a sima 325i modell vezérműtengelyével és szeleprugójával, akkor egy közel 2,7 literes blokkot kapunk.
Ha pedig a tengelyt még hegyesebbre cseréljük, esetleg a hengerfej csatornáit bővítjük, akkor simán a 325i teljesítménye fölé tudunk menni. Ennek érdekében persze a motorvezérlőhöz is hozzá kell nyúlni, mert az 5100/perces leszabályzás nem magas, ezt feljebb kell tolni.
Ez történt az Erőmérő mai epizódjában szereplő, gyönyörű állapotban lévő, eredetileg 325e kivitelű BMW-vel is. Más vezérműtengelyt kapott, a hengerfejet kicsit megtúrták, illetve a motort tisztességesen felújították. Remélhetőleg olyan szinten, ahogy a karosszériát is, mert az szinte kifogástalan. Vonalai szépen futnak, krómjai csillognak. Ez még a facelift előtti, króm lökhárítós, kis hátsó lámpás változat, talán a legszebb E30-as.
Rövid melegítés után elkezdődött a mérés. Érdekes, hogy bár sok sorhatos motor létezik, de a BMW M20-nak és az M50-nek is van egy szinte azonnal felismerhető hangja, ami miatt megkülönböztethetők más hathengeresektől. Amikor a mérőpadon elkezdtük terhelni a motort, ez még jobban hallhatóvá vált.
A mérés után viszont kicsit tanácstalanul néztük a görbéket, nem erre az eredményre számítottunk. Megpróbáltuk kideríteni az okokat, magyarázatot találni az eredményekre. Nézzétek meg az Erőmérő legfrissebb epizódját, érdekes volt ez is és öröm ezt a szép E30-ast látni, mert lassan elfogynak a gyári kinézetű darabok.
Ha pedig érdekesnek találjátok hetente jelentkező műsorunkat, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert további izgalmas mérések jönnek, lesz meglepetés!
Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.