A Totalcar Erőmérő sorozatában most egy autó történetileg is érdekes BMW modell tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. A BMW E30 325 "eta" modellt a tunerek is kedvelték, elmondjuk miért, és persze meg is mérjük a teljesítményét itt az Erőmérőben.

A nyolcvanas években – hasonlóan a korábbi olajválságban szerzett tapasztaltakhoz – ismételten kezdett központi kérdéssé válni a takarékosság az autógyártók számára. Nem volt akkora tömegpszichózis, mint most a széndioxid-kibocsátás körül, de a trend tisztán érzékelhető volt.
A Volkswagen kiadta a Formel E nevű, gazdaságosságra optimalizált modelljeit, a BMW pedig megjelentette az E30-as sorozat 325e változatát. A típusjelzés végén szereplő e betű nem az elektromos hajtásra, hanem az eta görög betűre utal, ami hagyományosan a hatásfok jele a fizikában.

A motor lökettérfogata nagyobb, mint a sima 325i modellé, 2494 köbcenti helyett 2693, ezt hosszabb löketű főtengellyel érték el, a furat maradt 84 mm. Megváltoztatták a hengerfejet is, gyengébb szeleprugók zárták a szelepeket, melyeket módosított, utcaibb, nyomatékorientált vezérműtengely működtetett. A szívócsatornák kisebb keresztmetszetűek lettek, így a légsebesség megnövekedett, jobb örvénylést és porlasztást biztosítva.

A cél egyértelmű volt: egy nyomatékos, alul erős utcai motor létrehozása, amely keveset fogyaszt és a szigorodó amerikai károsanyag-kibocsátási szabványoknak is megfelel. A lökettérfogat-növelés nem szorul magyarázatra, a többi beavatkozásból pedig jól látszik, hogy a töltéscserét próbálták javítani és a súrlódást csökkenteni, így növelve a motor hatásfokát.
Vicces, hogy pont a takarékosságra optimalizát motor jelentette a legjobb tuningalapot az M20-as, hathengeres motorcsaládban, hiszen ennek volt a legnagyobb lökettérfogata, megtartva a motorcsalád erényeit, például a masszív blokkot. Ha a hengerfejet lecseréljük, vagy legalább visszaalakítjuk a sima 325i modell vezérműtengelyével és szeleprugójával, akkor egy közel 2,7 literes blokkot kapunk.

Ha pedig a tengelyt még hegyesebbre cseréljük, esetleg a hengerfej csatornáit bővítjük, akkor simán a 325i teljesítménye fölé tudunk menni. Ennek érdekében persze a motorvezérlőhöz is hozzá kell nyúlni, mert az 5100/perces leszabályzás nem magas, ezt feljebb kell tolni.
Ez történt az Erőmérő mai epizódjában szereplő, gyönyörű állapotban lévő, eredetileg 325e kivitelű BMW-vel is. Más vezérműtengelyt kapott, a hengerfejet kicsit megtúrták, illetve a motort tisztességesen felújították. Remélhetőleg olyan szinten, ahogy a karosszériát is, mert az szinte kifogástalan. Vonalai szépen futnak, krómjai csillognak. Ez még a facelift előtti, króm lökhárítós, kis hátsó lámpás változat, talán a legszebb E30-as.

Rövid melegítés után elkezdődött a mérés. Érdekes, hogy bár sok sorhatos motor létezik, de a BMW M20-nak és az M50-nek is van egy szinte azonnal felismerhető hangja, ami miatt megkülönböztethetők más hathengeresektől. Amikor a mérőpadon elkezdtük terhelni a motort, ez még jobban hallhatóvá vált.
A mérés után viszont kicsit tanácstalanul néztük a görbéket, nem erre az eredményre számítottunk. Megpróbáltuk kideríteni az okokat, magyarázatot találni az eredményekre. Nézzétek meg az Erőmérő legfrissebb epizódját, érdekes volt ez is és öröm ezt a szép E30-ast látni, mert lassan elfogynak a gyári kinézetű darabok.
Ha pedig érdekesnek találjátok hetente jelentkező műsorunkat, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert további izgalmas mérések jönnek, lesz meglepetés!
Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
