Ferié a tökéletes Lada Samara

Totalcar Erőmérő: Lada 2108 Samara

2019.12.13. 06:17

A Totalcar Erőmérő sorozatában egy már majdnem elfeledett modell, a szocialista járműgyártás vitathatatlan ikonja hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. Ez a mérés megint különlegesnek ígérkezik, egy kicsit módosított, tuningolt Lada Samara került a mérő padra.

Nehéz innen, 2019-ből megítélni a rendszerváltás előtti szocialista járműgyártást. A piac mesterségesen szabályozott volt, megmondták, hogy mit kell vennünk, mi pedig azt vettük, vagy semmit. Az árak is be voltak lőve, néha a termék ára a valós értékével köszönő viszonyban sem voltak, akár egyik, akár másik irányban.

A kései szovjet járműgyártás egyik nagy reménysége a Lada 2108-as modell, a Samara volt. Már a neve is fura, mert először Szputnyik néven indult, így csak a modellkód változatlan, de annak már hagyománya van a Zsiguli és Lada-gyártás történetében.

Ez volt az a modell, amellyel a szocialista járműgyártás nagyobb volumenben a nyílt piacra akart lépni. Azt remélték, hogy Nyugat-Európában is el tudják adni a Samarát, nem csak azokban a keleti országokban, ahol alig volt más. Ehhez elméletileg adott is volt minden az első tisztán szovjet tervezésű - tehát nem licensz - Lada esetében. Ez volt az első McPherson első futóműves szocialista típus, formaterve is saját, műszakilag, egészében korszerű felépítésű, elöl keresztmotoros, elsőkerékhajtású konstrukció, ilyen módon valóban a kor szellemében készült.

Persze azért van a mondatban de is, hiszen a Samara nem jelent meg időben, és nem olyan minőségben mutatkozott be, mint szerették volna, illetve a formaterve is nehezen tudta felvenni a versenyt a Volkswagen Golf II-vel, sőt a hosszú modellciklus miatt a Golf 3-mal, illetve 4-gyel. A fejlesztés sem volt igazán dinamikus, gyenge faceliftekről és kötelező emissziós normáknak megfelelésről szólt az egész.

A Samara motorjának hengerfej-tervezésében a Porsche Engineering is segített, ez az autógyár más márkák számára is elérhető fejlesztőrészlege.

A Samara motorjával egyébként nem igazán volt baj soha. Hagyományos OHC motor, fogazott szíjjal hajtott vezérműtengellyel, és hengerenként két szeleppel. Először karburátoros, később befecskendezős, 16 szelepes motorral is készítették, de ezt a kivitelt nálunk már sokkal kevesebben ismerik.

Mivel az oroszok nem akartak - talán pénzük sem volt rá - nagyon belenyúlni a motorblokkba amikor 16 szelepes hengerfejet kapott, a forgattyús ház és még sok minden érintetlenül maradt.

Ezt használta ki a mérésre érkezett Samara informatikus gazdája, Feri amikor okosan összelegózta a régi 1500-as blokkot az új 16V hengerfejjel, illetve befecskendezővel. A motor kapott másik kipufogóleömlőt, és a teljes átalakítást ez a srác csinálta a barátoktól és neten szerzett információk alapján.

Elmondása szerint meglepő volt, hogy minden passzolt, be is fért az új hengerfejű motor a helyére és ahogy mondani szokták, jól kiadta a szerkezet. Hamar összeállt az eredetinél lényegesen erősebb Samara, sőt, az első hibák kijavítása után megbízhatóan üzemel.

Ha ez egy gyári 16V Samara lenne, akkor 90 lóerős lenne 4800-as, viszonylag alacsony fordulaton. Mivel azonban nem gyári, nagyon kíváncsiak voltunk, hogy eléri-e ezt a szintet, esetleg magasabb lesz a valós teljesítmény? Érdekes mérés volt, nézzétek meg a videót, a végén elemezzük a görbék alakját, és levonunk néhány következtetést!

Ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek megnézni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.