Ferié a tökéletes Lada Samara
Totalcar Erőmérő: Lada 2108 Samara
A Totalcar Erőmérő sorozatában egy már majdnem elfeledett modell, a szocialista járműgyártás vitathatatlan ikonja hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. Ez a mérés megint különlegesnek ígérkezik, egy kicsit módosított, tuningolt Lada Samara került a mérő padra.

Nehéz innen, 2019-ből megítélni a rendszerváltás előtti szocialista járműgyártást. A piac mesterségesen szabályozott volt, megmondták, hogy mit kell vennünk, mi pedig azt vettük, vagy semmit. Az árak is be voltak lőve, néha a termék ára a valós értékével köszönő viszonyban sem voltak, akár egyik, akár másik irányban.
A kései szovjet járműgyártás egyik nagy reménysége a Lada 2108-as modell, a Samara volt. Már a neve is fura, mert először Szputnyik néven indult, így csak a modellkód változatlan, de annak már hagyománya van a Zsiguli és Lada-gyártás történetében.

Ez volt az a modell, amellyel a szocialista járműgyártás nagyobb volumenben a nyílt piacra akart lépni. Azt remélték, hogy Nyugat-Európában is el tudják adni a Samarát, nem csak azokban a keleti országokban, ahol alig volt más. Ehhez elméletileg adott is volt minden az első tisztán szovjet tervezésű - tehát nem licensz - Lada esetében. Ez volt az első McPherson első futóműves szocialista típus, formaterve is saját, műszakilag, egészében korszerű felépítésű, elöl keresztmotoros, elsőkerékhajtású konstrukció, ilyen módon valóban a kor szellemében készült.

Persze azért van a mondatban de is, hiszen a Samara nem jelent meg időben, és nem olyan minőségben mutatkozott be, mint szerették volna, illetve a formaterve is nehezen tudta felvenni a versenyt a Volkswagen Golf II-vel, sőt a hosszú modellciklus miatt a Golf 3-mal, illetve 4-gyel. A fejlesztés sem volt igazán dinamikus, gyenge faceliftekről és kötelező emissziós normáknak megfelelésről szólt az egész.
A Samara motorjának hengerfej-tervezésében a Porsche Engineering is segített, ez az autógyár más márkák számára is elérhető fejlesztőrészlege.

A Samara motorjával egyébként nem igazán volt baj soha. Hagyományos OHC motor, fogazott szíjjal hajtott vezérműtengellyel, és hengerenként két szeleppel. Először karburátoros, később befecskendezős, 16 szelepes motorral is készítették, de ezt a kivitelt nálunk már sokkal kevesebben ismerik.
Mivel az oroszok nem akartak - talán pénzük sem volt rá - nagyon belenyúlni a motorblokkba amikor 16 szelepes hengerfejet kapott, a forgattyús ház és még sok minden érintetlenül maradt.
Ezt használta ki a mérésre érkezett Samara informatikus gazdája, Feri amikor okosan összelegózta a régi 1500-as blokkot az új 16V hengerfejjel, illetve befecskendezővel. A motor kapott másik kipufogóleömlőt, és a teljes átalakítást ez a srác csinálta a barátoktól és neten szerzett információk alapján.

Elmondása szerint meglepő volt, hogy minden passzolt, be is fért az új hengerfejű motor a helyére és ahogy mondani szokták, jól kiadta a szerkezet. Hamar összeállt az eredetinél lényegesen erősebb Samara, sőt, az első hibák kijavítása után megbízhatóan üzemel.
Ha ez egy gyári 16V Samara lenne, akkor 90 lóerős lenne 4800-as, viszonylag alacsony fordulaton. Mivel azonban nem gyári, nagyon kíváncsiak voltunk, hogy eléri-e ezt a szintet, esetleg magasabb lesz a valós teljesítmény? Érdekes mérés volt, nézzétek meg a videót, a végén elemezzük a görbék alakját, és levonunk néhány következtetést!
Ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek megnézni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
