Ha már nem megyünk sehova, érdemes a felkészülést az utolsó kempingezéskor megkezdeni.
Még a kempingben ürítsük ki a szürkevíz és fekália tartályt, utóbbit tisztítsuk ki, és úgy tegyük vissza üresen. A használati vizet eresszük le. Ehhez kapcsoljuk le a vízszivattyút, és nyissuk meg a csapokat középállásba.
A vízleeresztő csapot, csapokat nyissuk ki - lehet a tartályon, illetve a vízcsövön is. Ha nem tudjuk, merre van, nézzünk be a jármű alá, és keressük a kis leeresztő csöveket, felette a kocsiban ott lesznek a kinyitandó szelepek. Ha a vécénél az öblítővíznek külön tartálya van, azt is ürítsük ki. Ha tudjuk, érdemes kompresszorral, vagy kézipumpával kifújni a csöveket.
Konkrét példaként a Hymer BMC-T-ben három helyen kell kinyitni. Van egy a víztartályon, egy pedig a csövön. Bónusznak itt van még egy fagyvédelmi szelep (Truma Frost Control), ami 3 celsius fok alatt magától kinyit, és leengedi a vizet a kazánból (kézzel a forgókapcsoló elfogatásával lehet kinyitni). Ez közvetlenül a kazán után van, ezzel lehet leereszteni belőle a vizet. Lezárni viszont csak 7 celsius fok felett lehet, szóval ha feltöltenénk, és hűvös van, előbb fűtsünk be a kocsiba.
A beéptített tartályokon rendszerint akad egy nagyobb fedő, ez a tisztítónyílás. Vegyük le, és benyúlva töröljük szárazra. Érdemes kemping shopokban erre a célra kapható fertőtlenítő szerrel kezelni, és nyitva hagyni, így elkerülhetjük a nemkívánt fertőzést, szagokat. Lehet kapni kimondottan a lakók vízrendszeréhez való, biológiailag lebomló, fagyálló folyadékot is, ami típustól függően olyan -40 fokig véd. Ezzel nem a tartályt (ahhoz igen sok kellene, meg nem is nagyon lenne értelme), hanem magát a vízrendszert (kazán, szivattyú) kell feltölteni, nem szabad keverni, tisztán kell a rendszerbe tölteni, a víz leürítése után.
Takarítsuk ki alaposan a lakót is, ne maradjon étel, amire jöhetnek a rovarok, rágcsálók meg a penész, se olyasmi, aminek árthat a hideg (ásványvíz, de például a konyhai habbal oltó tűzoltó készülékek is rosszul viselik a fagyot). Az ágyneműt, függönyt vigyük haza kimosni, a szivacsokat pedig, ha nem férnek már el sehol, legalább állítsuk fel, hogy ne nedvesedjen be alattuk. A párásodás elkerülésére érdemes páramentesítőt tenni a kocsiba. Ez lehet bolti megoldás, de van, aki a szilikátos macskaalomra esküszik.
A gáztartályt kössük le, és ha tudjuk, vegyük ki, mert szétfagyni ugyan nem fog, de a hidegben kicsapódhat a fémen a pára, ami aztán szépen aláfolyik (személyes tapasztalat). A fedélzeti akkut meg a lakóautó indító akkuját is vigyük melegebb helyre, és érdemes cseptöltővel töltögetni a tél folyamán. Ha nem tudjuk kivenni, akkor helyezzük áram alá a járművet, a beépített töltésvezérlők egy része is képes karbantartó töltésre. Persze ilyenkor a többi fogyasztót (pl. hűtő) kapcsoljuk le.
Az ablakok kédergumiját kenjük be glicerinnel, így nem tapad össze tavaszra (és nem fagy be). A rolókat ne hagyjuk hosszú távon lehúzva, mert elfárad a rugó. A szekrényajtókat, hűtőt, mikrót, stb hagyjuk nyitva, támasszuk ki. Hogy a gumik ne üljenek meg, a rugók ne terhelődjenek fölöslegesen, bakoljuk fel a járművet. A lakókocsi kitámasztója nem erre van kitalálva, ne azzal oldjuk meg!
A hűtő szellőzőrácsait le szokták ragasztani, de lehet kapni hozzá gyári megoldásokat is. Ez leginkább szelesebb időben eső csapadék bejutása ellen van. Végül érdemes beszerezni egy ponyvát is, amit ráteríthetünk a lakókocsira vagy a lakóautóra. Ez elsősorban a nappal a résekbe beolvadó, és ott éjjel megfagyva a vázat feszegető, ezáltal beázást és szétrohadást okozó víz ellen véd. A direkt lakókra való ponyva nem olcsó, de kiengedi a párát, nagyon könnyű, UV álló, és a belső felülete olyan anyagból van, ami nem karcolja a kasznit, ha mozgatja rajta a szél.
És ha mégis kimozdulnánk, itt egy hasznos cikk a téli lakózásról is.
Lakóautós cikkek a Totalcaron
- Kaliforniában betiltanák a lakóautók forgalmazását magas környezeti terhelésük miatt
- A lakóautókat gyártó cégek egyelőre nincsenek felkészülve az elektromos átállásra.
- Lakóautód van? Januártól 3,5 tonna felett drágább az utazás
- Olyan nincs, hogy mindenki jól jár. Járulékos veszteségek mindig akadnak, az útdíjrendszerben most éppen a 3,5 t feletti lakóautósok váltak azzá.