Télen is van élet!
Lakóautózás, lakókocsizás télen
Sokan úgy gondolják, a lakóautózás, lakókocsizás nyári műfaj. Ez nem így van: a legnépszerűbb hazai lakókocsis közösségben egymást érik a téli kempingezésről készült képek.
Persze, hogy az élmény kellemes legyen, figyelni kell pár dologra. Az első a biztonságosan működő fűtés. Erre több megoldás is van. A klasszikus a PB gázzal fűtés. Ennek a legelterjedtebb változata egy mini konvektor jellegű megoldás.
Ha téli kempingezést tervezünk, érdemes még ősszel beindítani, kipróbálni a rendszert. Ha nem gyullad be, pár tipikus probléma lehet. Ha automata szikráztatós, annak működését könnyű ellenőrizni, mert gyújtáskor elég hangosan kattog. Ha nem, leggyakrabban az elem a hunyó, azt kell kicserélni. Ez rendszerint a készülék alján egy kipattintható tokban foglal helyet.
A másik tipikus nem gyulladás-ok egy pici pók lehet, ami előszeretettel költözik a fúvókába, és eltömíti. Ehhez kicsit szét kell kapni a rendszert, és kitakarítani, szóval csak olyan nyúljon hozzá, aki tudja, mit csinál, mert csúnya lehet a vége. Vagy vigyük szakszervizbe. A mai lakóautókban már kombi kazánok vannak, amik a meleg vizet is biztosítják, ezeket szintén leginkább a szakszervizben tudják javítani.
Még a legjobban karbantartott rendszernél is fennállhat a hiba lehetősége, így gázfűtést használva mindenképp rendszeresítsünk a lakóban egy CO mérőt, ami visít, ha veszélyes gázok kerülnek a légtérbe. Érdemes a mérőből olyat venni, ami a CO mellett PB gázra és kábító gázra is jelez, mert egyes országokban sajnos előfordul, hogy az utóbbi segítségével próbálják kirabolni az utazót.
A gázellátást gázpalackok biztosítják. Mivel a klasszikus propán-bután gázból a bután hidegben nem igazán akar kijönni a palackból, téli üzemben tiszta propánnal töltött palackokat érdemes használni. A reduktor is el tud fagyni (akár már +5 fok körül is), ennek védelmére lehet venni reduktor melegítő elektronikát (Truma EisEx). A többpalackos rendszerek kényelmes használatára pedig akadnak már automata átkapcsolós reduktorok, hogy ne az éjszaka közepén kelljen kimászni a hidegbe palackot cserélni.
A gáz mellett a másik kritikus pont a víz. Itt nagy előnyben vannak az utóbbi pár évben egyre inkább terjedőben lévő dupla padlós rendszerek, ahol minden a fűtött térben a szendvicspadlóban van, így amíg fedélzeti fűtés van, nem kell tartani az elfagyástól. A külső tartályos rendszereknél kicsit rá kell készülni. Értelemszerűen a csöveket meg a tartályt le kell szigetelni. A legjobb, bár energiaigényes megoldás a 12 voltos fűtőpárna a tartályra, és a hővédő burkolat a kilógó csövekre, amikbe még ereszvédő fűtőszálat is lehet húzni.
Ha a jármű kész, a kérdés a hova menjünk. Egyfelől, a jól felkészített, télálló modellekkel bárhova, akár csak nyáron. A szokásos téli túlélős szett (ásó, hólánc, pokróc, stb) legyen nálunk. De azért télen a leggyakrabban melegre vágyunk, így a legnépszerűbb célpontok a termálfürdők és a síparadicsomok környékén lévő kempingek. Utóbbi nálunk nem jellemző, viszont előbbiből rengeteg van itthon.
Ezek két emberre olyan 6-12 ezer forint/éjszaka árban vannak, és a többségében már benne van a fürdő ára is, ami nem olyan rossz, ráadásul a kempinggel egybeépített fürdőknél (pl Hegykő) még a hivatalos zárás után is használhatjuk a külső medencét, ami télen egész új élményt nyújthat.
És ha már leállítod télire a lakót, itt egy cikk, ami hasznos tanácsokat ad.
Lakóautós cikkek a Totalcaron
- Lakóautód van? Januártól 3,5 tonna felett drágább az utazás
- Olyan nincs, hogy mindenki jól jár. Járulékos veszteségek mindig akadnak, az útdíjrendszerben most éppen a 3,5 t feletti lakóautósok váltak azzá.
- Mínusz 50 fokban nem mindig poén az alaszkai vadonban túrázni egy pickuppal
- Az expedíciós lakóautózás és térképről lehajtás általában jó móka, kivéve akkor, amikor nem az.