A legnagyobb, legnehezebb és legnyomatékosabb

Totalcar Erőmérő: Audi Q7 V12 TDI

2020.02.21. 15:53

Az Autókorbelnél ahol az olvasók autóinak a teljesítmény mérése folyik, egy párját ritkító hatezres V12 dízel állt fel a mérőpadra. Ilyen személyautó szerintünk már nem lesz soha többé.

Nem csak a nagy lökettérfogatú motorok felett kezd eljárni az idő, hanem a dízelek felett is kongatják a vészharangot. Hogy ez mennyire megalapozott, nem feladatunk eldönteni, de abban biztosak lehetünk, hogy az első generációs  Audi Q7-be szerelt V12-es, hatezer köbcentis dízelmotor igazi ritkaságnak számít személyautóban. Lökettérfogatát tekintve nem rekorder ugyan, mert a tengeren túlon futnak nagyobb dízelek, de hengerszámát tekintve mindenképpen az.

Ezt a modellváltozatot a marketingesek a Le Mans-i 24 órás versenyen eredményesen szerepelt Audi R10 TDI V12 versenymotorjához hasonlították, azonban a valóságban nem volt közös alkatrésze az SUV és a versenyautó motorjának.

Az utcai V12 TDI így is igazi különlegesség, pláne ha az adatait nézzük. Az 500 lóerő önmagában már nem akkora dobás, az viszont annál inkább, hogy ez a csúcsteljesítmény elméletileg már 3700/perc fordulaton jelen van. A csúcsnyomaték még ennél is meghökkentőbb: 1000 Nm 1750-től 3250/perc fordulatig.

A Q7 V12 TDI tömege meghaladja a 2,5 tonnát, a csupasz motor önmagában 280 kiló. Ezért aztán az autó teljes futóművét átdolgozták, erősített rugózással, keményebb kanyarstabilizátorokkal látták el és rendelhető volt hozzá karbonkerámia tárcsákkal szerelt sport-fékcsomag is. Egyesek szerint pont ezért ez a modell az egyik legjobban vezethető a Q7-ek közt, nagyon jól maszkolja az óriási tömegét.

A monstrum gyorsulása is nagyon jó, hiszen 5,5 másodperc alatt jut nulláról százig, amiben nagy szerepe van a folyamatosan magas nyomatéknak és a motor karakteréhez nagyon jól illő automata váltónak.

A tizenkéthengeres TDI blokk speciális ötvözetű öntöttvasból készült, itt az Audi Motor Hungáriánál, Győrben gyártották. Dupla vezérműtengelye van hengersoronként, hengerenként négy szeleppel, vagyis összesen 48-cal, hidraulikus szelephézag-kiegyenlítéssel. Nem a szerelők kedvence a kolosszális motor, mert viszonylag kis munkák miatt is ki kell emelni a helyéről dacára annak, hogy a forgattyúsházat próbálták kis hengerközép-távolsággal tervezni, hasonlóan a jól ismert 3,0 TDI-hez, amellyel ez a motor sok tekintetben rokonságot mutat.

Nagyon vártuk ezt a mérést. Ekkora nyomatékú autó még nem szerepelt az Erőmérőben, azonban biztosak voltunk benne, hogy az erőt le tudja tenni a quattro-hajtása révén. Már a beállásnál is furcsa volt viszont technikusunk, Némethi Péter számára a Q7 viselkedése, mert nem a szokásos quattro-módon reagált a melegítés során. Aszimmetrikusan osztotta el a nyomatékot, inkább a hátsó tengelyt hajtotta, az elsőt alig, ráadásul mintha fékezte is volna az első kerekeket.

Mivel hibát nem mutatott az autó, a mérést megkezdtük és szép eredményt kaptunk. A mérést ennek ellenére nem tekinthetjük tökéletesnek, a miérteket pedig a videóban próbáljuk megfejteni. Nézzétek meg az Erőmérő eddigi legkalandosabb epizódját, és mindent meg fogtok érteni!

Ha pedig érdekesnek találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert még sok érdekes autó következik.

Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.

Korábbi epizódok:

Mit tesz 250 ezer kilométer egy Porschéval?
A Cayman S közvetlen befecskendezésű, hathengeres bokszerét keményen hajtja a tulaj. Árt ez neki? Megmértük.
Alulértékelt autó, alulértékelt motorral
A britek is tudtak, ha akartak, és bár a 75-ös egy BMW-alapú Rover, a motorja eredeti angol. De megvannak-e a lovak?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.