Amikor az autó közlekedésre készült
Totalcar Erőmérő: Renault 4
Az Erőmérőben hitelesített, profi teljesítménymérő padon vizsgáljuk az autók teljesítményét az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, ezúttal pedig egy 51 éves, klasszikus kisautó tekeri meg a teljesítménymérő padot. Ha egyáltalán meg tudja hajtani...
A mai kor autói mellől nagyon vicces visszatekinteni 50 évet. Kicsit elgondolkodni, mi volt a célja az első gyártónak, aztán pedig milyen extra, kényelemnövelő dolgot vezettek be az autótörténet későbbi évtizedeiben. Az első automobilon tető sem volt, csak éppen kiváltották belső égésű motorral a lovakat. Aztán befedték, nem sokkal később nyitható ablakok kerültek rá, majd az első szélvédő ablakra törlőberendezés került.
Bakancs, de nagyon nem Martens
Pont ötven éve tudjuk, hogyan kell három kiló acéllemezből, fél kiló alumíniumból, pár gramm gumiból, üvegből és némi műanyagból működő, sőt, szerethető autót készíteni.

Nem akartak sokkal gyorsabban haladni, mint a lovaskocsi, de a kényelem kezdett fontossá válni. Tisztán látszik, hogy a fejlesztés a racionalitás irányában halad, sokáig nem az öncélú luxus volt a cél, hanem a kényelem és a praktikum, ettől remélték a piaci sikereket is.
A mérésre érkezett Renault 4 nagyon szép példája ezeknek az elveknek. 1969-es gyártás, de a sorozat több évvel korábban indult, a Citroen 2CV (deux chevaux - ami az akkori adóbesorolásra utalt) sikerén felbuzdulva a Renault tökéletesíteni akarta a vidéki, praktikus kisautó modelljét, amit Franciaországban addig a Citroen Kacsa testesített meg. Komfortos rugózás, négy személy részére kényelmes utastér, használható csomagtartó.

A Renault azonban próbálta a Citroën hibáit kijavítani, így még sikeresebbé tenni saját típusát. Az egyik ilyen nagy dobás a négyhengeres, folyadékhűtésű motor volt, amely lényegesen fejlettebb volt a Citroën léghűtésű, kéthengeres bokszerénél. Ez a Billancourt nevű motorblokk már az elődmodellnek is tekinthető Renault 4CV-ben is megtalálható, kiforrott konstrukció volt, azonban a furatot csökkentve került bele az első R4-ekbe 1961-ben, mindössze 603 köbcentisként.

Kis fordulatú, csendes járású, megbízható motor volt, a furat növelésével egészen 845 köbcentiig jutott a motorcsalád az R4-ben, de később voltak nagyobb blokkok, azonban azok már nem ebből az alapmotorból származtak.

Az Erőmérőre érkezett Renault 4 orrában éppen Billancourt-motor legnagyobb variánsa, a 845 köbcentis, 26 lóerős változat található. Voltak már hasonlóan gyenge autók a műsorban, ennek ellenére mindig várakozással figyeljük, hogy ezek az aranyos régiségek egyáltalán meg bírják-e pörgeti azokat a mérőpad görgőit, amelyeket néha 500 lóerő feletti autók hajtanak. A pad beállításait ilyenkor Péter megváltoztatja, a fékerőt csökkenti, hogy a motor egyáltalán el tudjon forogni a maximális teljesítményét jelentő fordulatig.

A kis Renault gazdájának elmondása szerint a karosszéria felújítása után a motor következik majd, mert gyengének érzi és az olajat fogyasztja egy kicsit. Látszott is a kipufogón kijövő füst, azonban a motor szépen szólt, csendesen, kicsit lassan kezdte meg a mérést, nem volt erős hangja, nem volt durrogás, turbófütyülés. Ennek ellenére, a görbét nézve több gondolat is felmerült bennünk.
Ha tudni szeretnétek, hogy az 51 éves Renault végül mit tudott az Autokorbelnél, nézzétek meg a videót, ha pedig érdekesnek találjátok a hetente jelentkező Erőmérő-sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, érdekes autók jönnek még.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
