A legkisebb hathengeres BMW
Totalcar Erőmérő: BMW 320i E30
A Totalcar Erőmérő sorozatában hetente mérőpadra állítjuk az olvasók által korábban benevezett autókat az Autokorbelnél. Ezúttal egy mára klasszikussá érett BMW-t, az E30 320i-t láthatjátok.
A hetvenes évek közepén a BMW úgy érezte, hogy az E12-es modellkódú 5-ös sorozat motorjai mellett szükség volna egy kisebb lökettérfogatú hathengeresre, hogy az M10 alapjaira épülő négyhengeres, kétliterest nyugdíjazni tudják.
1976-ban meg is jelent az új, M20 kódú hathengeres, kétliteres motor, amely azonnal bekerült az E12-be, majd az E21 kódú kis cápa hármas sorozatba is, 1982-ben pedig az új szériába, az E30 modellkódúba is, ahol a legnagyobb gyártási és eladási darabszámot érte el ez a konstrukció. Később nagyobb lökettérfogatú variánsai is készültek, amelyeket rendre úgy jelölték, hogy M20B23 volt a 2,3-as majd M20B25 lett a 2,5-ös. Egészen 2,7 literig vitték fel az M20-as alapblokk lökettérfogatát.
A cél egyértelmű volt: egy korszerű, kulturált járású motor megalkotása, amely akár az 5-ös sorozat magasabb teljesítmény- és járásigényeit is kielégíti.
Az első kétliteres karburátorral 122 lóerős volt. 1976-ban igen jónak számított, ám sajnos a hengerfejjel voltak termikus problémák, ezért a hűtést és az anyagszerkezetet többször módosították. Sok probléma abból adódott, hogy a kétliteres lökettérfogat geometriája, a furat/löket arány és a hengerek alap méretezése inkább a négyhengeres motoroknak kedvez, a hat henger és két liter lökettérfogat arányai messze nem ideálisak. Mindezek ellenére az évek folyamán szépen kiforrott és problémamentes, nagyon finom járású, hengerenként kétszelepes SOHC-blokk lett az eredmény. A rezonanciamentesség a hat hengernek, valamint a kicsi és könnyű dugattyúknak volt köszönhető.
Az Erőmérőben ezúttal szereplő autóban csak alig több, mint 200 ezer km volt, tehát joggal várhattuk el, hogy a gyárihoz közeli teljesítményt adjon le. A maximális teljesítménynél is érdekesebb a nyomatékkarakterisztikája, mert a bébi-hathengeres vezetés közben, alacsony fordulatszámon nyomatékszegénynek érződik, leginkább csak 4000/perc felett lódul meg. Ha előtte 2,5-öst vezetünk, főleg érezzük: a kisebb motort forgatni kell, hogy jól meginduljon. A többi kiderül a Totalcar Erőmérő mai epizódjából.
Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező műsorunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert további érdekes autók jönnek még!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.