Nem olcsó, de olyan is: led-lámpa hátulra!
Teszt: Osram Ledriving ledes hátsó lámpa
Amióta kiderült, hogy nem csak hagyományos izzószálak világíthatnak az autókban, hanem ívfény vagy akár ledek is, óriási az igény az utólagosan beépíthető termékekre. Ezek egy része illegális/gagyi, pláne, ha hátsó lámpáról van szó. Az Osram terméke nem ezt az iskolát követi.
A régi, hagyományos izzók ledesítése már népi mozgalommá vált, de ez elég rögös út. Egyrészt az előírások tiltják az izzó helyére más típusú fényforrás beillesztését, mindegy, hogy xenon vagy led. Egyszerű az oka: bár ma már ledből is tudnak olyat gyártani, ami nagyjából hasonló vetített képet ad, mint az izzó, a hangsúly a nagyjából szón van. Vagyis nem tudja teljesíteni a szórt fényre, fényeloszlásra vonatkozó előírásokat. A valódi megoldás a lámpatest cseréje lenne, de az sokszor szintén illegális, mert az Aliexpress-en nem a műszaki megfelelőséget igazoló E jelre koncentrálnak, hanem az árra. Az igazán korrekt megoldás az olyan utángyártott lámpatest, amit valóban oda terveztek és be is vizsgáltak.
A bibi csupán az, hogy erre kevés cégnek van kapacitása, és csak igen népszerű autókhoz készülnek. Így lehet például a Golf VI-ra venni ledes első lámpát. És mint kiderült, hátsót is, amit megkaptunk tesztre.
A beépítésről készítettük a videót, az többet elmond ezer szónál:
A hátsó lámpák esete speciálisabb, hiszen a ledes hátsó világítás csíkjai egyfajta védjegyei is az autótípusnak, angolul signature lightnak szokták ezt hívni: nagyon komoly része az autó formatervezésének. Egy hagyományos lámpatestbe, az izzó helyére biggyesztett kínai ledlámpa ezt soha nem fogja visszaadni. És jön a műszaki vizsga, oszt' cserélgetheted vissza az egészet. Bár ma már sokszor megoldják, hogy a CAN-buszos autók ne adjanak hibajelet a ledtől, azért ez elég gagyi megoldás; továbbá az olcsó példányok elég gyorsan meg is tudnak halni, de mivel az elektronikát eleve becsapták, vagy eleve mindig hibát jelzett, sosem veszed észre.
Az Osram két típushoz kínál hátsó ledes lámpatestet, olyanokhoz, amelyeket már valószínűleg a második gazdájuk használ, de még elég értékesek, hogy ne duplázza meg a kocsi értékét egy ledes lámpatest. A Golf VI esetében is ez a helyzet, a típuslistán egyelőre a Ford Fiesta Mk7. (2013-17) szerepel még – azért látszik, hogy nagyjából a német és talán a brit piac a fő cél. Viszont ezekhez valóban műszakilag korrekt, E jeles terméket kínálnak, amivel nyugodtan mehet el az ember a vizsgára.
Viszont fontos infó, hogy ilyen utólagos lámpát kizárólag hagyományos lámpatest helyére lehet beépíteni, mivel ehhez illesztették. Akinek eleve ledes a hátsó lámpája, egy töréskárnál nem tudja úgy használni ezeket, hogy csak rádugja és kész. Még egy rossz hír a kombisoknak: jelenleg csak az ötajtós Golfhoz készül ilyen utólagos ledes lámpa, a kombihoz nem.
A készletben négy kis vezérlődoboz és három ellenállás található. A Golf VI hátsó lámpateste osztott, azaz egy része felnyílik a csomagtérajtóval, ezek közül valamiért csak az egyikhez kell ellenállás. Passzolnám, hogy miért, de a beépítéskor mind az ellenállásokat, mind a dobozkákat stabilan el kell helyezni. Amikor már az egyik oldal megvan, minden megy, mint a karikacsapás. Az talán kevésbé evidens, hogy miért van külön vezérlődoboz a lámpához, ahelyett, hogy beleépítenék a lámpatestbe, de valószínűleg gazdaságossági okai vannak. De ha már visszakerültek a burkolatok, senkit sem fog zavarni.
A végeredmény magárért beszél, a ledes lámpatest elhozza a Golf VII stílusát a Golf VI-hoz, arról nem beszélve, hogy ezzel futóindexessé is válik az autó, ami szintén nagy őrület mostanság – és ilyet izzó helyére rakható led sosem fog tudni.Félkész állapotban már látszik a különbség:
A hivatalos nevén Osram LEDriving lámpatest a forgalmazóknál 190-220 ezer forintos végfelhasználói áron vehető meg. Aki a használtpiacról válogat autót, az sok esetben nem választhatja meg az opciókat, de a Golf VI esetében érdemesebb arra koncentrálni, hogy az autó műszakilag jó legyen, a ledesítés utólag is megoldható gond nélkül.
A megjelenést az Osram támogatta.