Egy nem létező ország autója
Totalcar Erőmérő: Wartburg 1,3S
Wartburg, Eisenach, Német Demokratikus Köztársaság – ma már csak a város maradt belőlük. Egy rövid életű, négyütemű példány emlékeztet az NDK 1990 októberében véget ért történetére. A szocialista, családi autó korábbi kétütemű motorja évtizedek óta elavultnak számított, mire a nyolcvanas évek végén sikerült megállapodni a Volkswagennel, amely a korábbi Polo 1,3 literes motorját adta kölcsön a modellfrissítéshez. A Totalcar Erőmérő mai epizódjában egy ilyen furcsa összeállítás, egy kivételesen jó állapotú 1,3S teljesítményét mérjük meg.

A Wartburgról sokaknak a klasszikus háromhengeres, kétütemű motor jut eszébe. Hosszú évtizedekig ez hajtotta az eisenachi gyár összes modellgenerációját, nagyjából ezer köbcentivel és 40-50 lóerő teljesítménnyel. “Igény az vóna rá”- ismerjük a mondást, az AWE-gyárban is keresgélték az addiginál nagyobb teljesítményű, korszerűbb motormegoldást. Sőt, készítettek is egy 1,4 literes saját konstrukciót a Wartburg továbbfejlesztéséhez, de a Párt Központi Bizottsága végül nem hagyta jóvá az elképzelést. Ne felejtsük, ekkor még a hetvenes években jártunk, szocializmus, Erich Honecker, Günter Mittag...
Végül a megoldás mégis ebből az irányból jött, csak körülbelül húsz év késéssel. Már 1984-ben bejelentették, hogy a Volkswagen AG motorszállítási megállapodást írt alá az NDK-val, így került 1,1 literes motor a Trabantokba, illetve 1,3 literes a Wartburgba, amely más változtatások mellett ezután nevében is viselte a megváltozott viszonyokat.

A motor őse a Polo 86C-ben található, amikor megjelent még talán korszerű volt, de 1988-ra jelentősen elavult. Minimális változtatásokat engedélyeztek az átültetés során: a legtöbb karosszériaelemet, kárpitot és futóművet meg kellett tartani a 353-ból. Mivel azonban az "új" motor nagyobb, mint a régi kétütemű, így hosszában nem lehetett beépíteni, a keresztmotoros elrendezéshez viszont kellett egy új váltó is.

A Volkswagennel frissített autó futóműve lényegében változatlan, a létraváz bekötési pontjait megtoldották, és kész volt is a fenti körülményekhez szélesített nyomtáv. Az 1,3 literes motor teljesítménye egyébként csak kicsit volt magasabb mint a kétüteműé, de fogyasztása és károsanyag-kibocsátása jelentősen javult. A négyütemű Wartburgból is készült kombi “Tourist” és pick-up “Trans” kivitel, bár az ezres épített darabszám miatt ma ez utóbbi talán az egyik legritkább változat.

Elöl négydugattyús, csehszlovák Pal féknyergekkel szerelték az utolsó Wartburg-nemzedéket, hátul természetesen dobfékes maradt, fékrásegítő, vagyis szervó nélkül. Akár versenyezni is lehetne vele, mivel az FIA homologizálta a belsőhűtésű fékkel, ötfokozatú váltókkal, erősített féltengelyekkel megtámogatott különkiadást. Nyilván ennek nem sok értelme volt, a Skoda Favoritokkal, vagy az akkori “nyugati” autókkal szemben.
A Wartburg ajtóhangja is legendás. A kongás elsődleges oka a létraalváz, ilyen technika 1990-ben már gyakorlatilag nem volt a piacon a személyautók közt, sőt, addigra sok teherautó is önhordó karosszériával készült. Az alvázra gumibakokkal rögzített felépítmény lehetett egy kicsit gyengébb, rugalmasabb; ez és a hangszigetelések hiánya (Kostenexplosion) adja a tipikus dobozhangot. Persze ettől a helykínálat is remek, az utastér és a csomagtér egyaránt nagy, az utóbbi például 525 literes. A felszerelések hiánya és a spórolás jót tett a tömegnek is, nagyjából 900 kiló körül vannak a limuzinok.

Jellemző, hogy a négyütemű Wartburg összesen négy gyártási éve során szinte csak a kárpitokat variálták, komoly fejlesztésre nem volt pénz és szándék, utána pedig összeomlott a rendszer, és már senki nem akart ilyen autót vásárolni. A német újraegyesítés felgyorsította a típus halálát, a befektetés, ami az új gyártósorokhoz kellett (motor, váltó) soha nem térült meg.

Ezért is örülünk, amikor felbukkan egy-egy épségben megőrzött példány. Gábor 1990-es évjáratú autója nagyon keveset futott, mindössze 51673 kilométernél jár, ami évente átlagosan csak 1700-at jelent. A zöld Wartburg 1,3S állapota is ennek megfelelő, ma már csak vasárnapi autó és nem az utcán tartják. Találkozók, örömautózások – ez a sorsa. Az Autokorbel mérőpadján persze teljes terhelést kap, hogy kiderüljön az össznémet precizitás vajon visszaköszön-e harminc évvel a gyártás után. Annyit elárulhatok, hogy bármi is az előélet a teljesítménymaximum ugyanazon a fordulatszámon ébred a motorban, mint ahogy 1990-ben ígérték.
Hogy mi lett a Wartburg teljesítménymérésnek tanulsága? Megtudhatod az Erőmérő mai epizódjából. Lesz meglepetés!
Ha pedig kíváncsi vagy sorozatunk további és korábbi autóira, iratkozz fel a Totalcar Youtube-csatornájára és ne felejtsd el bekapcsolni az értesítéseket! Sok-sok érdekes autót találsz ott. Ha pedig jelentkeznél a mérésre, itt megteheted.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
