PD TDI közel 500 ezer kilométerrel

Totalcar Erőmérő: VW Polo 9N PD TDI

2020.11.13. 15:20

Jellemzően nem a Polókat vették PD TDI motorral, de ilyen is van. Sőt a 17 év nem pusztította el, Gábor vegyes használatban elég sok kilométert tett bele. Erősnek érzi, a motor most is jól teszi a dolgát. Szereti, cserélni nem akarja.

Már nagyon unod a pörgős 8-9 ezret forgó benzineseket? A Wankel hangja sem hat meg? Na, ezt az egyedi PD TDI hangot biztosan felismered!

A 90-es évek közepén ebbe az irányba indult el a VW-csoport dízel csapata. A forgóelosztós közvetlen befecskendezés elérte a korlátait, ezért kellett egy másik elv után nézni. A különböző hengerszámok miatt feltételül szabott modularitást hibátlanul hozza a Pumpe-Düse megoldás. Az elsőt 1998-ban mutatták be a Passatban, az akkori emissziós normákhoz teljesen megfelelő volt ez a rendszer. Pár sorban képtelenség leírni hány autóba építették be az 1,9-est, hiszen mibe nem? Gyári verzióiban 75-160 Le és 210-330 Nm között árulták, tehát mindenféle méretű autót kiszolgál.

A mérésre érkezett Polo 101 lóerős motorját is számtalan típusban megtaláljuk, talán a Fabiában volt először 2000 januárjától.

Mitől más a PD? Ugyanazért amiért Traubit kell inni: cukros lötty az is, mégis más, mintha a többiből fogyasztanánk. A VW komoly marketingstratégiát épített a TDI motorjai köré, beleértve a PD motorokat is. Az alapelv már az 1910-es évektől ismert, de nagyjából 1993-től kezdték a közúti járművekben is nagyobb számban használni, a VW-kben 1995 környékén jelent meg. A PD-elemben egybeépítik az adagolóelemet és a porlasztócsúcsot, és az egészet egy bügyköstengely működteti, praktikusan a vezérműtengelyen kap egy extra bütyköt. Nagy előnye hogy teljesen kimaradnak belőle a nagynyomású csövek, azok minden hátrányával, mint amilyen a késlekedés, szivárgások, szerelhetőség stb. Hátránya elsősorban az ára és a nagyobb nyomások esetén a pontosabb vezérlés, szabályzás körülményessége. Lényegében ez okozta a kihalását is, az EURO 4/5 normákat is nehezen, vagy sehogy nem lehetett hozni vele. Még a VW etikai kódexével sem.

A négyes Polo, kódnevén 9N 2001-2005-ig készült ebben a formában, majd ráncfelvarrás után 2009-ig futott. Egészen jó lett, a rozsda nem ölte jobban, mint az évfolyamtársait, a motor tartós, a szervizháttér miatt sokáig életben lehet tartani. Már-már titkos recept lehetne, ha nem tudná mindenki. Persze ez is 15 év fölötti, tehát youngtimernek nem jó, és kevés megkímélt példányt találni belőle.

Gábor autója talán ilyen. Sok benne a kilométer, de látszik rajta a gondoskodás. Sokat jár vele Ausztriába. Az érdekes történetét elmondja a videóban. Erősnek érzi, amikor beállt a mérésre, szép, egészséges hangja volt. Amikor jelentkezett, akkor még nem tudhattuk pontosan, hogy milyen állapotban van egy autó közel félmillió kilométerrel, de kellemesen csalódtunk. Ő 13 évet és 400 ezer kilométert tett bele. Figyel rá, például a Spritmonitoron is vezeti a fogyasztási adatokat. Ez sem romlott az évek alatt. Erősek az érzelmi kötődések is.

Vártam a mérést, pedig nem több száz lóerőről volt szó. Talán ez elég közel van a hétköznapokhoz.

Hogy mit mértünk, megtudhatod a videóból!

Ha te is kíváncsi vagy a sorozatunk autóira, íratkozz fel a Totalcar Youtube csatornájára és ne felejtsd el bekapcsolni az értesítéseket! Sok érdekes autót találsz ott, ha pedig jelentkeznél és miért ne tennéd, azt itt teheted.

Kommentelni a Youtube alatt lehet, milyen autóra lennétek kíváncsiak?

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.