Mennyire lehet egy Ford Mondeót komolyan venni? Nézzük meg alaposabban, hogy a CVT-váltós, nyúlós hajtáslánc mire képes a mérőpadon! Az esélyek jók: kétezer köbcentis benzinmotor mellé villanymotor és lítiumion akkumulátor társul. Akár még jó is lehet. Ez az Erőmérő történetének első hibridje az Autokorbel professzionális mérőpadján.

A Ford nem ma kezdte a hibridautók gyártását. Már 2004-ben megjelent az Escape Hybrid SUV, amelyet Európában Maverick néven ismerhettünk, persze itt csak hagyományos hajtáslánccal árusították. Akkoriban még NiMH-akkumulátort használtak, illetve a maihoz képest kicsit más vezérlést és hajtásláncot, de hibrid volt akkor nagyon jó fogyasztással és a típus még New York-i taxiként is bevált.
A következő nagy állomás az aktuális Mondeo vegyes hajtású verziója. Az autót már ismerhetjük a Totalcar korábbi cikkeiből, például Pistáéból, vagy Gyuriéból, már kombiként. A Mondeo megjelenésével 2014-ben a Ford-féle hibrid hajtáslánc is megújult. Kétliteres motor került bele, lítiumion akkuval és teljesen új erőátvitellel. A típus motorkínálatnak körülbelül a közepére került ez a kivitel, hiszen sima benzinesként kínálták 125-240 Le-ig (1,0-2,0 liter); dízelként pedig 115-210 Le-vel (1,5-2,0 liter) vehették meg.
Ez ellen már nincs esélye a dízelnek
A Ford Mondeo Hybrid kombiként végre jól használható, és olcsóbb, mint ugyanez gázolajjal. Meglenne a tökéletes modern kombi?
A hibrid ígérete érdekes: 187 Lóerő és 300 Nm, de milyen fordulaton? Mivel ez az autó rendszerteljesítménye, nehéz egy fordulatszámhoz kötni a csúcsértékeket – mi legyen az a két villanymotor és a benzinmotor közül? Nyilván ezzel minden ilyen soros-párhuzamos power split technológiájú hibridautó esetén szembesülünk.
Hogyan működik a Mondeo hajtáslánca?
Először egyszerű, aztán hatékony. Ahogy Pista mondaná, "akar" hat literrel is eljársz, ha nyomod, de 5,2 ha nem. Pontosan ezt mutatja a Spritmonitor.de is: 5,83 liter a száz kilométerre vetített átlagfogyasztás főként német tulajdonosok szerint, és mint tudjuk, ott több az autópálya és sokszor lehet haladni is.
Jó érzékkel megvásárolt néhány szabadalmat a Ford a Toyotától, kiegészítette sajátjaival és ízlése szerint csinált egy új erőátvitelt. Kezdjük a motorral: négyhengeres, teljesen alumínium, szívócső-befecskendezéses, láncos DOHC tizenhatszelepes benzinmotor, amelyen az egyik vezérműtengely állítható. Nincs EGR (kipufogógáz-visszavezetés), turbó, ékszíj, vezérműszíj, kettőstömegű lendkerék, közvetlen befecskendezés, szénkefe, intercooler, LNT, GPF stb. A “váltóban” van: két villanymotor, egy bolygómű, két-három lassító fogaskerékpár, egy differenciálmű; de nincs kuplung, duplakuplung pláne, “citrom”, szinkron, fokozatkapcsoló, kapcsolóvilla, lánc, szíj stb.
A szerkezet egyszerű
A nagy fogaskerékben található a differenciálmű – ez megy a kerékhez. A középső tengely állandó kapcsolatban van ezzel és a jobb oldali, nagyobb hajtó villanymotorral. A bal oldali villanymotor alatt van az okosság, az egy darab bolygómű, amely elosztja az erőket.

Ugyanez szemből:

Ha kivesszük a kis villanyt a bolygóműből, akkor ez tárul elénk:

Alulról hajtja a benzinmotor – ez a nyelestengely:

A bolygókeréktartót hajtja benzinmotor; a kis villany a napkereket és a kerekekkel (így az összes többivel) a gyűrűkerék van kapcsolatban. Már megint az a fránya bolygómű, mint az RX-8-nál, vagy bármely hagyományos differenciálműben...
Szóval ennyi és kész! Ha tolatni szeretnék a nagy villany a másik irányba forog; ha tisztán villannyal haladnék, akkor a benzines leáll és a kis villany üresen forog. Kvázi itt semmi nem történik, de sajnos a kis villany max. fordulatszáma miatt van a 135 km/h-ban korlátozva a tisztán elektromos végsebesség. Ha pedig power-split van, vagyis a benzinmotor leadott teljesítménye elosztódik kétfelé, akkor egyrészt áramot termel, másrészt mechanikai energiát ad át a hajtott keréknek. Ha sokat termel azt elrakjuk, ha keveset, akkor pedig veszünk ki az akkuból. Vagyis szinte bármilyen energiamixünk lehet 0% benzin/100% áram vagy 100% benzin/0% áram és közte minden variáció. Tisztán benzinnel menni persze nagyon nehéz.

A villanymotorok állandó mágnesű, szénkefe nélküli motorok. Motornak hívom, de mindkettő működhet generátorként is. A kicsi indítja be a benzinmotort nyilván elég gyorsan, hiszen bőven van teljesítménye.
Az akkuja egy 1,4 kWh kapacitású Li-ion akku, ami léghűtéses és az utastér levegőjével van temperálva. A dobozában szellősen van beépítve és a 12V-os invertert és az akkumulátor felügyelő BMS-t is magában foglalja.

Tehát egyszerű mint a faék, vagy mégsem? Az biztos, hogy hatékony, kevés a vesztesége. Azt reméltük a mérés előtt, hogy ha nem könnyen is, de valahogyan meg tudjuk mérni. Felkészültünk a működéséből, persze hasonló mérést sem találsz a neten, tán ebben is elsők vagyunk? Az Autokorbel padjának előnye, hogy a keréksebességet, ami a jármű sebessége; pontosan meg lehet határozni a görgők fordulatszámából. Mivel más könnyen értelmezhető referenciánk nincs, így a sebességre és nem a benzinmotor fordulatszámára vonatkoztatjuk a teljesítményt, amely egyébként is rendszerteljesítmény, tehát a kétféle hajtásból ered. Húsz éve vannak köztünk a hibridek, éppen ideje, hogy mi is megmérjünk néhányat közülük. Ez már nem a jövő, hanem a jelen.

Mivel a görgős mérőpad alapvetően nem az efféle hajtásláncokra van kitalálva, egyáltalán nem lehettünk biztosak a sikerben. Kétszer futottunk neki, érdekes tapasztalatokat szereztünk, de minden kiderül az Erőmérő mai epizódjából. Kommentelni a Youtube-on lehet, ide írhatjátok meg azt is, hogy milyen autóra lennétek kíváncsiak a műsorban.
Ha pedig kíváncsiak vagytok sorozatunk további autóira, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára és ne felejtsétek el bekapcsolni az értesítéseket! Aki pedig jelentkezne az Erőmérőbe, itt megteheti.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
