Azt már tisztáztuk, mitől hibrid a hibrid: az ilyen autót belső égésű motor és elektromos áram egyaránt képes mozgatni. Viszont az, hogy motorok milyen üzemmódban dolgoznak, és hogy helyezkednek el a hajtásban, már közel sem olyan egyszerű. Tegnap a soros hibridet tárgyaltuk, ebben a belső égésű motor csak áramot fejleszt az autót hajtó villanymotor számára, a kerékhez nem kapcsolódik. Ma a párhuzamos hibriddel folytatjuk, ezeknél a hajtásláncoknál a belső égésű motor egy áttételmódosítón keresztül hajtja a kerekeket, ez lehet bolygómű, vagy hagyományos automata, sőt, kézi váltó is, de bizonyos üzemállapotokban egy villanymotor képes segíteni a hajtásban.
Van, ahol az automata váltó harangjába építik az elektromos motort, ilyen például a Mercedes vagy a BMW megoldása a hosszmotoros limuzinoknál. Más gyártók egy túlméretes indítómotorral segítenek a belső égésű motornak, ami a mostani turbómotorok alacsonyabb, nyomatékszegényebb tartományában hasznos, ilyet alkalmaz például a Ford a kisebb, keresztmotoros modelljeiben, és a Suzuki is használ hasonlót. Ezeket más néven lágy vagy könnyű hibridnek is nevezik.
A párhuzamos hibridek előnye, hogy viszonylag olcsó, már korábban kifejlesztett hajtásláncokba is beépíthetik, hiszen nincs szükség nagy villanymotorra, és az akkucsomag sem foglal sok helyet. Van viszont hátránya is: ezek nem túl hatékony rendszerek, nem csökkentik olyan mértékben a fogyasztást, mint egy soros-párhuzamos, vagyis kombinált hibrid. Ezekkel folytatjuk holnap.
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.