Így működik a Toyota hibridje
Hibrid autós adventi naptárunkban már sok gyakori kérdésre adtunk választ, megnéztük, hogyan működnek a különböző típusú hajtásrendszerek. Most kicsit közelebbről folytatjuk a vizsgálódást, méghozzá a Toyota megoldásával.
A japán gyártóé a ma használt rendszerek közül a legkorábbi, mondhatjuk legkiforrottabb. Ők az úgynevezett soros-párhuzamos megoldást alkalmazzák, amelyen az évek során sokat finomítottak, de alapjait megtartották. Egy Atkinson-ciklusú benzineshez társítják a villanymotort vagy -motorokat. A mai Atkinson-ciklusú egységek hatásfoka jellemzően jobb az Otto-motorokénál, ezt a szelepek nyitási-zárási időinek változtatásával érik el.
A motor és a hajtott kerekek között az erőátvitelt egy bolygóműből és két elektromotorból álló, a vezérléstől függően fokozatmentes áttételként viselkedő nyomatékelosztó biztosítja. A két villamos egység egyaránt funkcionálhat motorként vagy generátorként. Az elektromotorok energiát nyernek vissza a fékezésből, egyenletes sebességnél az akkumulátorhoz továbbítják azt, későbbi felhasználásra.
Ha mondjuk egy piros lámpánál várakozunk, a motorok készenléti üzemmódba kapcsolnak. Elinduláskor a mostani Toyota-féle hibrideknél 50 km/h-s sebességig csak a villanymotorok működnek, míg egyenletes haladásnál azok kisegítésére szolgál a benzinmotor. Erőteljes gyorsításnál mindkét egység belead apait-anyait. Autópályázásnál a benzinesé a főszerep. Fékezéskor viszont a rendszer leválasztja a benzines egységet, a mozgási energia visszanyerésével töltődik az aksi.
Ezt a rendszert használja egyebek mellett a Toyota Prius, a Yaris és a Corolla, valamint utóbbinak legújabb rokona, a Suzuki Swace is. Lényeges, hogy a benzinmotor és a villanymotor teljesítménye nem egyszerűen csak összeadódik. A Corolla esetében például a 98 lovas 1,8-as és a 72 lóerőnek megfelelő villanymotor együtt 122 lóerős rendszerteljesítmény leadására képes.
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.