Ezt tudja a Suzuki-féle lágy hibrid

2020.12.19. 18:04

A lágy hibrid rendszerek egyre elterjedtebbek, lassan minden gyártónál bekerülnek a kínálatba. Ebből következik, hogy az összes létező hibrid hajtás közül ezeknek az ára számít leginkább elérhetőnek.

Mild vagy lágy hibridből sem egyféle létezik: van 12, 24 és 48 voltos egyaránt. Nem véletlenül terjednek egyre gyorsabban, előszeretettel nevezik ezeket a megoldásokat az autóipar utolsó esélyének. Az egyre szigorodó kibocsátási normáknak ugyanis már csak akkor tudnak megfelelni a gyártók, ha bevetnek valamilyen trükköt.

IMG 1583

Az egyszerűbb természetesen a 12 voltos lágy hibrid rendszer. Ilyet találunk mások mellett a Fiat 500-ban és Pandában, vagy mondjuk a Suzuki Swiftben és Ignisben. Lényege, hogy beépítenek egy úgynevezett ISG-t, vagyis integrált indítógenerátort, amely az önindító és a generátor szerepét is képes betölteni. Vannak gyártók, akik ezért ki is dobják a kocsiból a hagyományos indítómotort, a Suzuki viszont megtartotta.

Az ISG szíjjal kapcsolódik a motorhoz, elinduláskor és gyorsításkor segíti annak működését. Ezáltal valamivel rugalmasabbnak érezzük az autó viselkedését, és valamelyest csökken a fogyasztás, és az emissziós értékek is javulnak. Regeneratív fékezéssel tölti a vezetőülés alatt elhelyezett, kompakt méretű lítium-ionos akkumulátort. Az ISG további funkciója az is, hogy a start-stop funkció működésekor beindítja a benzinmotort. A hagyományos önindítóra csak az első hidegindításkor van szükség.

SCROSS SHVS R 2

Ennél egy fokkal bonyolultabb a 48 voltos lágy hibrid rendszer. Ilyet többek közt Kia Xceedben, Volkswagen Golfban látni. A Suzuki is használja, méghozzá aVitarában és az S-Crossban. Az ISG természetesen egy 48 voltos aksit tölt, de itt már találunk a kocsiban egy 48-12 voltos DC/DC konvertert is. Ha a kuplungot kinyomva lassítunk, és visszaesik a fordulatszám, maga az ISG tartja alapjáraton a benzinmotort, miközben leállítja az üzemanyag-felhasználást. Gyorsításkor pedig ott segít be, ahol a legnagyobb szükség van rá: alacsony fordulaton érzékeljük nyomatékosabbnak a kocsit. A teljes rendszer nagyjából tíz kilót ad hozzá egy Vitara súlyához.

Mindezt szemléletesen mutatja be ez a videó:

A fentieknél ritkábbak a 24 voltos lágy hibridek, de a Mazda például ezekre esküszik. A Mazda 2-ben, a Mazda 3-ban, MX-30-ban is ilyet alkalmaznak. Minden mild hibridben közös, attól függetlenül, hány voltos, hogy tisztán elektromos üzemben nem tud közlekedni.

Hibrid Advent a Totalcaron

A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.

2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.

Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.

A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Suzuki advent totalcar 600x300