Gyári csomagtartóméretek: mind átverés

ADAC csomagtartóméret-teszt - 2020.

2020.12.22. 07:14

A csomagtartó mérete sokaknál meghatározó tényező autóvásárlásnál. Nem mindegy, hogy befér-e a babakocsi, szerszámos láda, létra vagy állathordozó. Első ránézésre nem bonyolult a kérdés, elég jól összehasonlítható számokat találunk a katalógusban. Mégsem ennyire egyszerű minden.

Ha bármelyik autótípus részletes műszaki adataiba belenézünk, a csomagtartó méretét kiviteltől függően egy vagy két szám adja meg. Egyszerűen, literben kifejezve olvashatjuk ki, hogy mekkora a térfogata alapesetben, és mekkora, ha ledöntjük a hátsó ülések támláit. Persze a méret nem minden, az is számít, mennyire magasra kell emelni, milyen nagy a nyílás, amin be kell játszani a csomagokat, és hogy a raktér hosszú, széles vagy mély. A gyakorlatban ugyanakkor a katalógusban foglalt térfogatadatok nem ennyire egyértelműen összevethetők.

420A5038

A felületes szemlélő nagyon könnyen lesz ordas nagy átk*rás áldozata. A gyártók mérési módszerei nem egységesek. Bár alapnak ott a VDA-szabvány a maga kis hasábjaival, de arra nincs kötelező érvényű szabály, hogy ezeket az 5x10x20 centis, darabonként egy liter térfogatú habszivacsokat hogyan és hova helyezzék el. Ezért aztán mindenki trükközni kezd, és máshogy határozza meg a méreteket, közben nyilván maguknak kedveznek. Van, aki kalaptartóig, van, aki a hátsó szélvédő alsó vonaláig, megint más pedig plafonig mér. Pedig egy nagy alapterületű csomagtartóban a magasság tízcentis elméretezése már nagyon komoly litereket jelent. Sőt, akad aki még a pótkerék nélküli változatok alsó üregét is beleszámolja, pedig oda a legritkább esetben pakolunk csomagokat.

Hazudtak már ennél nagyobbat is nekünk: fogyasztásról, tömegekről, hatótávról és károsanyag-kibocsátásról. Miért éppen ezt hagynák ki? Pár literbe senki nem hal bele. Akkor ez miért is olyan nagy baj? Röviden azért, mert sokan megbíznak a számokban, joggal feltételezik, hogy amiről megadják mekkora, az pont akkora. Komplett cégautóflotta-beszerzések épülhetnek pusztán a katalógusban szereplő számokra, márpedig a vállalatoknak pont nem mindegy, befér-e az áru egy körben, vagy kettőt kell fordulni.

Maga a jelenség nem újdonság, pár éve megpróbáltuk megsaccolni néhány kombi rakterét, a többségnél akkor is érezhető volt a negatív előjelű eltérés. Papp Tibi az 5-ös BMW Touringban annyira nem bízott meg, hogy inkább lemérte maga is. A módszerbe kódolt pontatlansággal együtt is közel százliteres differencia lett a vége. Magyarra fordítva: egy kategóriányi volt a mérhető különbség. Mintha kifizetnénk a Golfot, és Polót vihetnénk haza.

Hogyan mérnek?

Ebben a kérdésben próbál rendet tenni a német autóklub, vagyis az ADAC. Ők ugyanis saját kezűleg lemérnek minden olyan autót, amely megfordul náluk teszten. Természetesen előre meghatározott, egységes rendszert használnak, hogy a gyártó által megadott értékekkel ellentétben ezek az adatok valóban összevethetőek legyenek egymással. A beltér variálható elemeit is azonos elven állítják be: a csomagtérpadlót, az előre-hátra tologatható hátsó üléssort, az állítható rolót. Az üléseket egy próbabábu segítségével mindig 185 centis utasokra kalibrálják.

kofferraum-auslitern-vergleich-2011 tvlv3a

Ahhoz, hogy minél pontosabb értékeket kapjanak, nem egyszerűen kiszámítják a csomagtér alapterületét és megszorozzák a magassággal – ez ugyanis az adott karosszéria vonalvezetésétől függően hatalmas különbségeket idézne elő a valóban hasznos térfogathoz képest. Ehelyett habszivacsból készült, egységes méretű - a VDA-szabvány szerint 5x10x20 centis, egy liter térfogatú - hasábokat pakolnak be. Alapesetben a kalaptartóig vagy rolóig, ahol ilyen nincs, ott a hátsó szélvédő aljáig. Aztán csinálnak egy mérést ledöntött ülésekkel, plafonig rakva is. A telepakolás nagy figyelmet igényel, de a habszivacs puhaságából adódóan kisebb pontatlanságok előfordulhatnak, hiszen a csomagtérajtót lecsukva valamelyest összenyomódhat azért az anyag.

Mekkorák a különbségek?

Az eredmények azt mutatják, hogy vannak olyan gyártók, amelyek próbálnak becsületesen, észszerűen mérni, náluk az ADAC adataihoz képest nem nagy az eltérés. Az egyik legpontosabb gyári értéket a Dacia Dusternél regisztrálták, ott ugyanis a gyárilag megadott 413 liternél mindössze három literrel mértek kevesebbet a német autóklub tesztelői: 410-et. A Fiat 500 és a Suzuki Vitara volt az a két autó a több mint 150-ből, amelyeknél minden tökéletesen stimmelt. A többség ellenben köszönőviszonyban sincs a valósággal.

Érdekesség, hogy sokszor éppen a prémiumgyártók értelmezik szabadabban ezeket a méreteket. A Volvo XC90-nél a 721 liter helyett csupán 475 lett az eredmény. A Volkswagen népszerű egyterűje, a Sharan esetében 955 helyett jött ki 630. De nézzük meg, hogyan alakult a teszt kategóriánként. A lista persze nem teljes, az ADAC nem tesztelt minden létező típust. A szemléletesség kedvéért mi a különbségeket számszerűen és százalékban kifejezve is feltüntettük a táblázatokban.

Ferdehátúak

Méretenként nem válogatták szét a németek az autókat, hanem csupán a karosszériatípusok alapján szelektáltak. Így fordulhat elő, hogy ugyanabban a listában találjuk a Suzuki Swiftet, mint mondjuk a Tesla Model 3-at. Itt most úgysem ez a lényeg, hanem az adott modell saját eredményeinek összevetése.

420A0894

A Swiftnél például egész kicsi volt a differencia, mindössze tizenöt liter. Nem úgy a Volkswagen Polónál, ahol száz literrel tért el a gyári adat az ADAC mérésétől. Az idehaza is népszerű kompakt modellek közül száznál többet csalt a Ford Focus, az Opel Astra, alig nyolcvanat a VW Golf, és negyvennél kevesebbet a Toyota Corolla. Az Aygónál például a japán gyártó lőtt alá. A szemléletesség kedvéért: egy Focusnál a százliteres kummantás felér egy méretkategóriányi átveréssel.

Csomagtartóméretek – ferdehátú karosszériájú autók
Típus Gyári adat (liter) ADAC-mérés (liter) Különbség (liter) Különbség (%) Plafonig rakva (liter)
Alfa Romeo Giulietta (940) 350 290 -60 -17,14 955
Audi A7 (4K) Sportback 535 430 -105 -19,63 1280
Audi A1 (GB) Sportback 335 250 -85 -25,37 965
BMW 4 (F36) Gran Coupé 480 360 -120 -25,00 1075
BMW i3 260 205 -55 -21,15 905
BMW 1 (F40) 380 255 -125 -32,89 1150
Citroën C1 (II) Airscape 196 170 -26 -13,27 675
Fiat Panda (312) 225 220 -5 -2,22 -
Fiat 500 (312) 185 185 0 0,00 705
Fiat Tipo (356) 440 385 -55 -12,50 1200
Ford Fiesta (VIII) 292 225 -67 -22,95 940
Ford Focus (IV) 375 260 -115 -30,67 1220
Honda Civic (X) 478 370 -108 -22,59 1235
Hyundai i30 (PDE) N 395 330 -65 -16,46 1100
Hyundai Ioniq (AE) 341 260 -81 -23,75 1060
Hyundai i10 (AC3) 252 185 -67 -26,59 905
Kia Stinger (CK) 406 335 -71 -17,49 1030
Kia Ceed (CD) 395 295 -100 -25,32 1140
Lexus CT (A10) 375 215 -160 -42,67 920
Mazda 3 (BP) 351 325 -26 -7,41 1040
Mazda 2 (DJ1) 280 240 -40 -14,29 930
Mercedes-Benz A osztály (177) 370 275 -95 -25,68 1065
Nissan Micra (K14) 300 265 -35 -11,67 950
Nissan Leaf (ZE1) 420 390 -30 -7,14 1275
Opel Corsa (F) 309 250 -59 -19,09 890
Opel Astra (K) 370 245 -125 -33,78 1080
Peugeot 108 Top! 196 170 -26 -13,27 675
Peugeot 508 (II) 487 390 -97 -19,92 1095
Peugeot 308 (II) 420 365 -55 -13,10 1140
Peugeot 208 (II) 309 250 -59 -19,09 940
Renault Clio (IV) 300 285 -15 -5,00 940
Renault Twingo (III) 219 155 -64 -29,22 760
Renault Zoe 338 295 -43 -12,72 990
Seat Ibiza (KJ) 355 290 -65 -18,31 1070
Škoda Fabia (III) 330 290 -40 -12,12 1035
Škoda Scala 467 370 -97 -20,77 1070
Smart Forfour (453) EQ 185 150 -35 -18,92 710
Suzuki Swift (VI) 265 250 -15 -5,66 955
Tesla Model S 745 435 -310 -41,61 1290
Tesla Model 3 425 385 -40 -9,41 720
Toyota Prius (XW5) Plug-in 354 200 -154 -43,50 1025
Toyota Corolla (E21) 361 325 -36 -9,97 1025
Toyota Aygo (AB1) 168 170 2 1,19 810
VW Up 251 195 -56 -22,31 800
VW Polo (VI) 351 250 -101 -28,77 1055
VW Golf (VIII) 381 305 -76 -19,95 1160

Lépcsőshátúak

A legpontosabban kétségkívül a Lexus LS adatai szerepelnek a katalógusban, mindössze egy liter az eltérés, ráadásul a gyártó adott meg ennyivel kevesebbet.

giulia (50 of 41)

De egyébként is sok olyan típust láthatunk a táblázatban, amelyeknél nincs nagy difi a bevallott és a mért értékek között. Az Alfa Giuliánál adódott a legnagyobb különbség, masszív 180 liter.

Csomagtartóméretek – lépcsőshátú karosszériájú autók
Típus Gyári adat (liter) ADAC-mérés (liter) Különbség (liter) Különbség (%) Plafonig rakva (liter)
Alfa Romeo Giulia (952) 480 300 -180 -37,50 650
Audi A8 (D5) 505 440 -65 -12,87 440
BMW 3 (G20) 480 405 -75 -15,63 725
BMW 7 (G11/G12) 515 445 -70 -13,59 445
Honda Civic (X) 519 465 -54 -10,40 830
Jaguar XE (X760) 343 265 -78 -22,74 605
Lexus LS (XZ1) 454 455 1 0,22 455
Mercedes-Benz C osztály (205) 455 360 -95 -20,88 690
Mercedes-Benz A osztály (177) 410 335 -75 -18,29 685
Toyota Mirai (AD1) 361 340 -21 -5,82 340
Toyota Camry (XV70) 524 490 -34 -6,49 685
Volvo S60 (Z) 442 375 -67 -15,16 755

Kombik

Ez egy fontos karosszériaváltozat, már ami a csomagtartóméreteket illeti, hiszen sokan éppen azért vesznek ilyen autót, mert sokat akarnak bele pakolászni. A tesztelt autók közül a legnagyobb raktérrel a Volkswagen Passat rendelkezik, de némi meglepetésre csak öt literrel előzi meg a Fiat Tipót. Ráadásul a Passat 175 litert csal.

DSC03012

Amúgy minden kombinál többet adtak meg a gyáriak, mint amennyit az ADAC tesztelői mértek végül. A legdurvább különbséget a Kia Ceed hozta. Ledöntött ülésekkel, plafonig rakva jön az újabb meglepődés: a Focusé a legnagyobb, 1590 literével nemcsak a Passatot, hanem saját nagy tesóját, a Mondeót is lefőzi.

Csomagtartóméretek – kombik
Típus Gyári adat (liter) ADAC-mérés (liter) Különbség (liter) Különbség (%) Plafonig rakva (liter)
Audi A6 (C8) Avant 565 415 -150 -26,55 1370
Audi A4 (B9) Avant 495 380 -115 -23,23 1300
BMW 3 (G21) Touring 500 365 -135 -27,00 1324
Fiat Tipo (356) Kombi 550 470 -80 -14,55 1450
Ford Focus (IV) Turnier 608 415 -193 -31,74 1590
Ford Mondeo (V) Turnier 403 365 -38 -9,43 1405
Kia Ceed (CD) Sportswagon 625 395 -230 -36,80 1340
Kia Optima (JF) Plug-in SW 440 380 -60 -13,64 1370
Mazda 6 (GJ) Kombi 522 425 -97 -18,58 1380
Mercedes-Benz C osztály (205) T-modell 460 330 -130 -28,26 1275
Mercedes-Benz CLA (118) Shooting Brake 505 380 -125 -24,75 1255
Opel Astra (K) Sports Tourer 540 370 -170 -31,48 1410
Peugeot 508 (II) SW 520 435 -85 -16,35 1490
Subaru Outback (V) 559 415 -144 -25,76 1475
Subaru Levorg 522 405 -117 -22,41 1425
Toyota Corolla (E21) Touring Sports 581 460 -121 -20,83 1285
Volvo V60 (Z) 529 385 -144 -27,22 1400
VW Passat (B8) Variant 650 475 -175 -26,92 1505

Crossoverek és SUV-ok

Sokan ezt a kategóriát is azért szeretik, mert nagy, tágas autókat ígér, noha a crossoverek gyakran csupán egy-egy kiskocsi megemelt változatai. Itt is vannak érdekességek: a Suzuki törpéje, az Ignis megelőzi egyebek mellett a Lexus UX-et, amely elé még a VW T-Roc Cabriolet is be tudott jönni. A Volvo közel 250 literrel túltolta a katalógusadatot az XC90-nél, a Volkswagen pedig majdnem 350-nel mondott többet a Touaregre. Velük ellentétben a Tesla jócskán alulbecsülte a Model X-et, majdnem háromszázzal mért többet az ADAC.

IMG 9943

Ülésdöntögetéssel az XC90-ből lehet kihozni a legnagyobb rakteret, közel két köbmétert, ami valóban gigantikusnak számít. A másik végletet a T-Roc Cabriolet jelenti 425 literrel, de azt nem is költöztetésre találták ki, egészen más típusú élmények gyűjtésére szánják. A szegmens hazai listavezetői közül a Suzuki Vitara bevallása hajszálpontosan megegyezik a mért értékkel, az SX4 S-Cross pedig a teszt alapján csak öt literrel előzi a Vitarát, nem pedig 65-tel, mint azt a katalógus ígérné.

Csomagtartóméretek – SUV-ok és crossoverek
Típus Gyári adat (liter) ADAC-mérés (liter) Különbség (liter) Különbség (%) Plafonig rakva (liter)
Alfa Romeo Stelvio (949) 525 380 -145 -27,62 1260
Audi Q3 (F3) 530 385 -145 -27,36 1275
Audi E-tron (GE) 660 415 -245 -37,12 1640
Audi Q3 (F3) Sportback 530 400 -130 -24,53 1225
Audi E-tron (GE) Sportback 615 400 -215 -34,96 1285
BMW X2 (F39) 470 300 -170 -36,17 1080
BMW X3 (G01) 550 405 -145 -26,36 1450
BMW X4 (G02) 525 405 -120 -22,86 1235
BMW X5 (G05) 650 400 -250 -38,46 1555
BMW X1 (F48) 505 365 -140 -27,72 1280
Citroën C5 Aircross 580 405 -175 -30,17 1370
Citroën C3 Aircross 410 355 -55 -13,41 1230
Dacia Duster (II) 413 410 -3 -0,73 1475
DS 7 555 385 -170 -30,63 1405
Ford Ecosport 320 400 80 25,00 1215
Honda CR-V (V) 561 510 -51 -9,09 1625
Honda HR-V (II) 431 380 -51 -11,83 1320
Hyundai Kona (OS) 361 225 -136 -37,67 1070
Hyundai Tucson (TL) 513 425 -88 -17,15 1510
Hyundai Nexo (FE) 461 375 -86 -18,66 1415
Hyundai Santa Fe (TM) 625 495 -130 -20,80 1635
Jaguar I-Pace (X590) 638 370 -268 -42,01 1330
Jeep Compass (MX) 438 360 -78 -17,81 1200
Kia Stonic (YB) 352 275 -77 -21,88 1015
Kia Sportage (QL) 439 400 -39 -8,88 1395
Kia e-Soul (SK3) 315 310 -5 -1,59 1205
Kia XCeed (CD) 426 345 -81 -19,01 1165
Kia Niro (DE) 324 260 -64 -19,75 1200
Land Rover Range Rover Evoque (II) 472 315 -157 -33,26 1200
Lexus UX (ZA1) 320 190 -130 -40,63 1025
Mazda CX-5 KF) 506 450 -56 -11,07 1440
Mazda CX-3 (DJ1) 350 210 -140 -40,00 925
Mazda CX-30 430 325 -105 -24,42 1050
Mercedes-Benz GLE (167) 690 470 -220 -31,88 1865
Mercedes-Benz GLC (253) 505 350 -155 -30,69 1185
Mercedes-Benz EQC (293) 500 355 -145 -29,00 1230
Mercedes-Benz GLB (247) 570 465 -105 -18,42 1505
Mercedes-Benz GLA (247) 425 330 -95 -22,35 1250
Mercedes-Benz GLE (167) Coupé 655 460 -195 -29,77 1435
Mitsubishi Eclipse Cross 359 300 -59 -16,43 1080
Mitsubishi Outlander (III) Plug-in 451 385 -66 -14,63 1670
Nissan Qashqai (J11) 430 300 -130 -30,23 1260
Nissan Juke (F16) 422 365 -57 -13,51 1130
Opel Grandland X 514 425 -89 -17,32 1420
Peugeot 2008 (II) 405 270 -135 -33,33 1115
Porsche Macan (95B) 458 365 -93 -20,31 1205
Renault Koleos (II) 462 395 -67 -14,50 1485
Renault Kadjar 472 390 -82 -17,37 1330
Renault Captur (II) 422 315 -107 -25,36 1080
Seat Arona (KJ) 400 310 -90 -22,50 1140
Seat Tarraco (KN) 760 445 -315 -41,45 1450
Škoda Kodiaq 650 450 -200 -30,77 1555
Škoda Karoq 521 430 -91 -17,47 1600
Škoda Kamiq 400 265 -135 -33,75 1145
Ssangyong Korando (III) 551 365 -186 -33,76 1345
Ssangyong Tivoli - 225 - - 1075
Subaru XV (II) 385 295 -90 -23,38 1260
Suzuki SX4 (II) S-Cross 440 380 -60 -13,64 1185
Suzuki Vitara (LY) 375 375 0 0,00 1280
Suzuki Ignis (III) 260 230 -30 -11,54 1030
Tesla Model X 357 660 303 84,87 955
Toyota RAV4 (XA5) 580 470 -110 -18,97 1590
Toyota C-HR (X10) 358 240 -118 -32,96 980
Volvo XC90 (L) 721 475 -246 -34,12 1935
Volvo XC60 (U) 505 415 -90 -17,82 1435
Volvo XC40 (X) 460 320 -140 -30,43 1265
VW Tiguan (II) Allspace 760 510 -250 -32,89 1535
VW T-Roc 392 245 -147 -37,50 1015
VW Touareg (III) 810 445 -365 -45,06 1500
VW T-Cross 455 310 -145 -31,87 1140
VW T-Roc Cabriolet 284 275 -9 -3,17 470

Egyterűek

Ebben a kategóriában gyakran találkozunk harmadik üléssorral, ennek megfelelően alapjaiban határozhatja meg a csomagtartó térfogatának adatait, hogy ezt a bizonyos harmadik sort hogyan kezelték. Szintén különbségekhez vezethet az ülések előre-hátra tologathatósága.

IMG 3318

Ebből a szempontból érdemes megvizsgálni az alábbi eredményeket. A Ford Galaxy gyári adata például 200 liter, ami több a harmadik üléssorral mért 170 liternél, de jóval kevesebb az anélkül meghatározott 555-nél. A legnagyobb teret a családoknak a Seat Alhambra-VW Sharan páros kínálja, de a gyártó által megadottnál ezek is szűkebbek.

Csomagtartóméretek – egyterűek
Típus Gyári adat (liter) ADAC-mérés (liter) Különbség (liter) Különbség (%) Plafonig rakva (liter)
BMW 2 Active Tourer (F45) 468 290 -178 -38,03 1230
Ford Galaxy (III) 200 555 355 177,50 1895
Ford S-Max (II) - 550 - - 1890
Mercedes-Benz B osztály (247) 445 345 -100 -22,47 1295
Renault Scénic (IV) 506 400 -106 -20,95 1380
Renault Grand Scénic (IV) 718 420 -298 -41,50 1660
Seat Alhambra (7N) 809 630 -179 -22,13 2190
VW Sharan (II) 955 630 -325 -34,03 2190
VW Touran (II) 834 485 -349 -41,85 1865

Csapatszállítók

Itt a lényegében kishaszonjármű-alapokra épülő családi autók szerepelnek, amelyektől formájuknál, kialakításuknál fogva eleve nagy rakteret remélünk. A legkisebb eltérést az Opel Combo Life esetében tapasztaljuk, mindössze 17 litert. A legnagyobbat, 260 litert a Mercedes-Benz Citan esetében láthatjuk. A legtöbb csomagot amúgy a Dacia Dokker tudja befogadni.

Csomagtartóméretek – csapatszállítók
Típus Gyári adat (liter) ADAC-mérés (liter) Különbség (liter) Különbség (%) Plafonig rakva (liter)
Citroën Berlingo (III) Kombi 775 580 -195 -25,16 2095
Dacia Dokker 800 675 -125 -15,63 2230
Mercedes-Benz Citan Tourer 685 425 -260 -37,96 2140
Opel Combo (E) Life 597 580 -17 -2,85 2095
Toyota Proace City Verso 641 620 -21 -3,28 2135

A legnagyobb szemfényvesztők

Pusztán kíváncsiságból gyártóként kiátlagoltuk az adatokat, és megnéztük, hogy összesítésben mely márkák kamuznak a legnagyobbat, és melyekben bízhatunk meg könnyebb szívvel. Nyilván az átlag mindig érdekes szám, jól tudjuk, hogy a nettó átlagfizetés is tartalmazza a legnagyobb végleteket a templom egerétől Döbrögi uraságig. Itt például a Ford jött ki a legjobban az összevetésből, pedig hazudott egy-egy nagyot pozitív és negatív előjellel is. Utánuk a Tesla és a Suzuki következik a becsületes márkák sorában, de a Fiatnak sem kell szégyenkeznie.

Átlagos különbségek márkánként
Ssangyong -186,00 Subaru -117,00 Peugeot -76,17
VW -181,64 Citroën -112,75 Toyota -68,11
Jaguar -173,00 Škoda -112,60 Honda -66,00
DS -170,00 Renault -97,75 Dacia -64,00
Seat -162,25 Lexus -96,33 Nissan -63,00
Land Rover -157,00 Hyundai -93,29 Mitsubishi -62,50
Audi -139,44 Porsche -93,00 Fiat -35,00
Mercedes -138,08 Opel -92,00 Smart -35,00
Volvo -137,40 Kia -80,78 Suzuki -26,25
BMW -131,92 Jeep -78,00 Tesla -15,67
Alfa -128,33 Mazda -77,33 Ford 3,67

A másik végletet a Volkswagen képviseli - a tényleges adatokkal egyetlen típust felvonultató Ssangyongot most ne keverjük ide. A konszernhez tartozó márkák közül az Audi és a Seat is itt szerepel.

Összegzés

A fentiekből látszik, hogy a nagyobb autó nem szükségszerűen egyenlő a nagyobb csomagtérrel. Ráadásul nem is minden a méret, a literek számánál sokszor fontosabb lehet a raktér variálhatósága, illetve a térfogat kihasználhatósága. Sőt, az ügyes, praktikus kisebb rekeszek is jól jöhetnek, nemcsak maga a nagy csomagtartó.

DSC04756

Ezért fontos, hogy ne katalógusadatok alapján válasszunk, akkor sem, ha a lehető legnagyobb csomagtartót keressük. Nézzük meg a saját szemünkkel, és ha tehetjük, próbáljuk bele azokat a kritikus csomagokat, amiket rendszeresen szállítanánk. Értem ezalatt a babakocsit, gyerekmotort, szerszámosládát. Ne feledjük a rakodónyílást se: hiába nagy például egy klasszikus szedán fara, ha a lyukon nem fér be a holmink.

Az ADAC teszt eredetije itt olvasható németül, de a miénk sokkal jobb. :)

És ha már telepakoljuk a kocsit, az sem mindegy, hogyan rögzítjük a csomagokat. A legfontosabb tudnivalókat már korábban összeszedtük: