A csomagtartó mérete sokaknál meghatározó tényező autóvásárlásnál. Nem mindegy, hogy befér-e a babakocsi, szerszámos láda, létra vagy állathordozó. Első ránézésre nem bonyolult a kérdés, elég jól összehasonlítható számokat találunk a katalógusban. Mégsem ennyire egyszerű minden.
Ha bármelyik autótípus részletes műszaki adataiba belenézünk, a csomagtartó méretét kiviteltől függően egy vagy két szám adja meg. Egyszerűen, literben kifejezve olvashatjuk ki, hogy mekkora a térfogata alapesetben, és mekkora, ha ledöntjük a hátsó ülések támláit. Persze a méret nem minden, az is számít, mennyire magasra kell emelni, milyen nagy a nyílás, amin be kell játszani a csomagokat, és hogy a raktér hosszú, széles vagy mély. A gyakorlatban ugyanakkor a katalógusban foglalt térfogatadatok nem ennyire egyértelműen összevethetők.
A felületes szemlélő nagyon könnyen lesz ordas nagy átk*rás áldozata. A gyártók mérési módszerei nem egységesek. Bár alapnak ott a VDA-szabvány a maga kis hasábjaival, de arra nincs kötelező érvényű szabály, hogy ezeket az 5x10x20 centis, darabonként egy liter térfogatú habszivacsokat hogyan és hova helyezzék el. Ezért aztán mindenki trükközni kezd, és máshogy határozza meg a méreteket, közben nyilván maguknak kedveznek. Van, aki kalaptartóig, van, aki a hátsó szélvédő alsó vonaláig, megint más pedig plafonig mér. Pedig egy nagy alapterületű csomagtartóban a magasság tízcentis elméretezése már nagyon komoly litereket jelent. Sőt, akad aki még a pótkerék nélküli változatok alsó üregét is beleszámolja, pedig oda a legritkább esetben pakolunk csomagokat.
Hazudtak már ennél nagyobbat is nekünk: fogyasztásról, tömegekről, hatótávról és károsanyag-kibocsátásról. Miért éppen ezt hagynák ki? Pár literbe senki nem hal bele. Akkor ez miért is olyan nagy baj? Röviden azért, mert sokan megbíznak a számokban, joggal feltételezik, hogy amiről megadják mekkora, az pont akkora. Komplett cégautóflotta-beszerzések épülhetnek pusztán a katalógusban szereplő számokra, márpedig a vállalatoknak pont nem mindegy, befér-e az áru egy körben, vagy kettőt kell fordulni.
Maga a jelenség nem újdonság, pár éve megpróbáltuk megsaccolni néhány kombi rakterét, a többségnél akkor is érezhető volt a negatív előjelű eltérés. Papp Tibi az 5-ös BMW Touringban annyira nem bízott meg, hogy inkább lemérte maga is. A módszerbe kódolt pontatlansággal együtt is közel százliteres differencia lett a vége. Magyarra fordítva: egy kategóriányi volt a mérhető különbség. Mintha kifizetnénk a Golfot, és Polót vihetnénk haza.
Hogyan mérnek?
Ebben a kérdésben próbál rendet tenni a német autóklub, vagyis az ADAC. Ők ugyanis saját kezűleg lemérnek minden olyan autót, amely megfordul náluk teszten. Természetesen előre meghatározott, egységes rendszert használnak, hogy a gyártó által megadott értékekkel ellentétben ezek az adatok valóban összevethetőek legyenek egymással. A beltér variálható elemeit is azonos elven állítják be: a csomagtérpadlót, az előre-hátra tologatható hátsó üléssort, az állítható rolót. Az üléseket egy próbabábu segítségével mindig 185 centis utasokra kalibrálják.
Ahhoz, hogy minél pontosabb értékeket kapjanak, nem egyszerűen kiszámítják a csomagtér alapterületét és megszorozzák a magassággal – ez ugyanis az adott karosszéria vonalvezetésétől függően hatalmas különbségeket idézne elő a valóban hasznos térfogathoz képest. Ehelyett habszivacsból készült, egységes méretű - a VDA-szabvány szerint 5x10x20 centis, egy liter térfogatú - hasábokat pakolnak be. Alapesetben a kalaptartóig vagy rolóig, ahol ilyen nincs, ott a hátsó szélvédő aljáig. Aztán csinálnak egy mérést ledöntött ülésekkel, plafonig rakva is. A telepakolás nagy figyelmet igényel, de a habszivacs puhaságából adódóan kisebb pontatlanságok előfordulhatnak, hiszen a csomagtérajtót lecsukva valamelyest összenyomódhat azért az anyag.
Mekkorák a különbségek?
Az eredmények azt mutatják, hogy vannak olyan gyártók, amelyek próbálnak becsületesen, észszerűen mérni, náluk az ADAC adataihoz képest nem nagy az eltérés. Az egyik legpontosabb gyári értéket a Dacia Dusternél regisztrálták, ott ugyanis a gyárilag megadott 413 liternél mindössze három literrel mértek kevesebbet a német autóklub tesztelői: 410-et. A Fiat 500 és a Suzuki Vitara volt az a két autó a több mint 150-ből, amelyeknél minden tökéletesen stimmelt. A többség ellenben köszönőviszonyban sincs a valósággal.
Érdekesség, hogy sokszor éppen a prémiumgyártók értelmezik szabadabban ezeket a méreteket. A Volvo XC90-nél a 721 liter helyett csupán 475 lett az eredmény. A Volkswagen népszerű egyterűje, a Sharan esetében 955 helyett jött ki 630. De nézzük meg, hogyan alakult a teszt kategóriánként. A lista persze nem teljes, az ADAC nem tesztelt minden létező típust. A szemléletesség kedvéért mi a különbségeket számszerűen és százalékban kifejezve is feltüntettük a táblázatokban.
Ferdehátúak
Méretenként nem válogatták szét a németek az autókat, hanem csupán a karosszériatípusok alapján szelektáltak. Így fordulhat elő, hogy ugyanabban a listában találjuk a Suzuki Swiftet, mint mondjuk a Tesla Model 3-at. Itt most úgysem ez a lényeg, hanem az adott modell saját eredményeinek összevetése.
A Swiftnél például egész kicsi volt a differencia, mindössze tizenöt liter. Nem úgy a Volkswagen Polónál, ahol száz literrel tért el a gyári adat az ADAC mérésétől. Az idehaza is népszerű kompakt modellek közül száznál többet csalt a Ford Focus, az Opel Astra, alig nyolcvanat a VW Golf, és negyvennél kevesebbet a Toyota Corolla. Az Aygónál például a japán gyártó lőtt alá. A szemléletesség kedvéért: egy Focusnál a százliteres kummantás felér egy méretkategóriányi átveréssel.
Csomagtartóméretek – ferdehátú karosszériájú autók | |||||
Típus | Gyári adat (liter) | ADAC-mérés (liter) | Különbség (liter) | Különbség (%) | Plafonig rakva (liter) |
Alfa Romeo Giulietta (940) | 350 | 290 | -60 | -17,14 | 955 |
Audi A7 (4K) Sportback | 535 | 430 | -105 | -19,63 | 1280 |
Audi A1 (GB) Sportback | 335 | 250 | -85 | -25,37 | 965 |
BMW 4 (F36) Gran Coupé | 480 | 360 | -120 | -25,00 | 1075 |
BMW i3 | 260 | 205 | -55 | -21,15 | 905 |
BMW 1 (F40) | 380 | 255 | -125 | -32,89 | 1150 |
Citroën C1 (II) Airscape | 196 | 170 | -26 | -13,27 | 675 |
Fiat Panda (312) | 225 | 220 | -5 | -2,22 | - |
Fiat 500 (312) | 185 | 185 | 0 | 0,00 | 705 |
Fiat Tipo (356) | 440 | 385 | -55 | -12,50 | 1200 |
Ford Fiesta (VIII) | 292 | 225 | -67 | -22,95 | 940 |
Ford Focus (IV) | 375 | 260 | -115 | -30,67 | 1220 |
Honda Civic (X) | 478 | 370 | -108 | -22,59 | 1235 |
Hyundai i30 (PDE) N | 395 | 330 | -65 | -16,46 | 1100 |
Hyundai Ioniq (AE) | 341 | 260 | -81 | -23,75 | 1060 |
Hyundai i10 (AC3) | 252 | 185 | -67 | -26,59 | 905 |
Kia Stinger (CK) | 406 | 335 | -71 | -17,49 | 1030 |
Kia Ceed (CD) | 395 | 295 | -100 | -25,32 | 1140 |
Lexus CT (A10) | 375 | 215 | -160 | -42,67 | 920 |
Mazda 3 (BP) | 351 | 325 | -26 | -7,41 | 1040 |
Mazda 2 (DJ1) | 280 | 240 | -40 | -14,29 | 930 |
Mercedes-Benz A osztály (177) | 370 | 275 | -95 | -25,68 | 1065 |
Nissan Micra (K14) | 300 | 265 | -35 | -11,67 | 950 |
Nissan Leaf (ZE1) | 420 | 390 | -30 | -7,14 | 1275 |
Opel Corsa (F) | 309 | 250 | -59 | -19,09 | 890 |
Opel Astra (K) | 370 | 245 | -125 | -33,78 | 1080 |
Peugeot 108 Top! | 196 | 170 | -26 | -13,27 | 675 |
Peugeot 508 (II) | 487 | 390 | -97 | -19,92 | 1095 |
Peugeot 308 (II) | 420 | 365 | -55 | -13,10 | 1140 |
Peugeot 208 (II) | 309 | 250 | -59 | -19,09 | 940 |
Renault Clio (IV) | 300 | 285 | -15 | -5,00 | 940 |
Renault Twingo (III) | 219 | 155 | -64 | -29,22 | 760 |
Renault Zoe | 338 | 295 | -43 | -12,72 | 990 |
Seat Ibiza (KJ) | 355 | 290 | -65 | -18,31 | 1070 |
Škoda Fabia (III) | 330 | 290 | -40 | -12,12 | 1035 |
Škoda Scala | 467 | 370 | -97 | -20,77 | 1070 |
Smart Forfour (453) EQ | 185 | 150 | -35 | -18,92 | 710 |
Suzuki Swift (VI) | 265 | 250 | -15 | -5,66 | 955 |
Tesla Model S | 745 | 435 | -310 | -41,61 | 1290 |
Tesla Model 3 | 425 | 385 | -40 | -9,41 | 720 |
Toyota Prius (XW5) Plug-in | 354 | 200 | -154 | -43,50 | 1025 |
Toyota Corolla (E21) | 361 | 325 | -36 | -9,97 | 1025 |
Toyota Aygo (AB1) | 168 | 170 | 2 | 1,19 | 810 |
VW Up | 251 | 195 | -56 | -22,31 | 800 |
VW Polo (VI) | 351 | 250 | -101 | -28,77 | 1055 |
VW Golf (VIII) | 381 | 305 | -76 | -19,95 | 1160 |
Lépcsőshátúak
A legpontosabban kétségkívül a Lexus LS adatai szerepelnek a katalógusban, mindössze egy liter az eltérés, ráadásul a gyártó adott meg ennyivel kevesebbet.
De egyébként is sok olyan típust láthatunk a táblázatban, amelyeknél nincs nagy difi a bevallott és a mért értékek között. Az Alfa Giuliánál adódott a legnagyobb különbség, masszív 180 liter.
Csomagtartóméretek – lépcsőshátú karosszériájú autók | |||||
Típus | Gyári adat (liter) | ADAC-mérés (liter) | Különbség (liter) | Különbség (%) | Plafonig rakva (liter) |
Alfa Romeo Giulia (952) | 480 | 300 | -180 | -37,50 | 650 |
Audi A8 (D5) | 505 | 440 | -65 | -12,87 | 440 |
BMW 3 (G20) | 480 | 405 | -75 | -15,63 | 725 |
BMW 7 (G11/G12) | 515 | 445 | -70 | -13,59 | 445 |
Honda Civic (X) | 519 | 465 | -54 | -10,40 | 830 |
Jaguar XE (X760) | 343 | 265 | -78 | -22,74 | 605 |
Lexus LS (XZ1) | 454 | 455 | 1 | 0,22 | 455 |
Mercedes-Benz C osztály (205) | 455 | 360 | -95 | -20,88 | 690 |
Mercedes-Benz A osztály (177) | 410 | 335 | -75 | -18,29 | 685 |
Toyota Mirai (AD1) | 361 | 340 | -21 | -5,82 | 340 |
Toyota Camry (XV70) | 524 | 490 | -34 | -6,49 | 685 |
Volvo S60 (Z) | 442 | 375 | -67 | -15,16 | 755 |
Kombik
Ez egy fontos karosszériaváltozat, már ami a csomagtartóméreteket illeti, hiszen sokan éppen azért vesznek ilyen autót, mert sokat akarnak bele pakolászni. A tesztelt autók közül a legnagyobb raktérrel a Volkswagen Passat rendelkezik, de némi meglepetésre csak öt literrel előzi meg a Fiat Tipót. Ráadásul a Passat 175 litert csal.
Amúgy minden kombinál többet adtak meg a gyáriak, mint amennyit az ADAC tesztelői mértek végül. A legdurvább különbséget a Kia Ceed hozta. Ledöntött ülésekkel, plafonig rakva jön az újabb meglepődés: a Focusé a legnagyobb, 1590 literével nemcsak a Passatot, hanem saját nagy tesóját, a Mondeót is lefőzi.
Csomagtartóméretek – kombik | |||||
Típus | Gyári adat (liter) | ADAC-mérés (liter) | Különbség (liter) | Különbség (%) | Plafonig rakva (liter) |
Audi A6 (C8) Avant | 565 | 415 | -150 | -26,55 | 1370 |
Audi A4 (B9) Avant | 495 | 380 | -115 | -23,23 | 1300 |
BMW 3 (G21) Touring | 500 | 365 | -135 | -27,00 | 1324 |
Fiat Tipo (356) Kombi | 550 | 470 | -80 | -14,55 | 1450 |
Ford Focus (IV) Turnier | 608 | 415 | -193 | -31,74 | 1590 |
Ford Mondeo (V) Turnier | 403 | 365 | -38 | -9,43 | 1405 |
Kia Ceed (CD) Sportswagon | 625 | 395 | -230 | -36,80 | 1340 |
Kia Optima (JF) Plug-in SW | 440 | 380 | -60 | -13,64 | 1370 |
Mazda 6 (GJ) Kombi | 522 | 425 | -97 | -18,58 | 1380 |
Mercedes-Benz C osztály (205) T-modell | 460 | 330 | -130 | -28,26 | 1275 |
Mercedes-Benz CLA (118) Shooting Brake | 505 | 380 | -125 | -24,75 | 1255 |
Opel Astra (K) Sports Tourer | 540 | 370 | -170 | -31,48 | 1410 |
Peugeot 508 (II) SW | 520 | 435 | -85 | -16,35 | 1490 |
Subaru Outback (V) | 559 | 415 | -144 | -25,76 | 1475 |
Subaru Levorg | 522 | 405 | -117 | -22,41 | 1425 |
Toyota Corolla (E21) Touring Sports | 581 | 460 | -121 | -20,83 | 1285 |
Volvo V60 (Z) | 529 | 385 | -144 | -27,22 | 1400 |
VW Passat (B8) Variant | 650 | 475 | -175 | -26,92 | 1505 |
Crossoverek és SUV-ok
Sokan ezt a kategóriát is azért szeretik, mert nagy, tágas autókat ígér, noha a crossoverek gyakran csupán egy-egy kiskocsi megemelt változatai. Itt is vannak érdekességek: a Suzuki törpéje, az Ignis megelőzi egyebek mellett a Lexus UX-et, amely elé még a VW T-Roc Cabriolet is be tudott jönni. A Volvo közel 250 literrel túltolta a katalógusadatot az XC90-nél, a Volkswagen pedig majdnem 350-nel mondott többet a Touaregre. Velük ellentétben a Tesla jócskán alulbecsülte a Model X-et, majdnem háromszázzal mért többet az ADAC.
Ülésdöntögetéssel az XC90-ből lehet kihozni a legnagyobb rakteret, közel két köbmétert, ami valóban gigantikusnak számít. A másik végletet a T-Roc Cabriolet jelenti 425 literrel, de azt nem is költöztetésre találták ki, egészen más típusú élmények gyűjtésére szánják. A szegmens hazai listavezetői közül a Suzuki Vitara bevallása hajszálpontosan megegyezik a mért értékkel, az SX4 S-Cross pedig a teszt alapján csak öt literrel előzi a Vitarát, nem pedig 65-tel, mint azt a katalógus ígérné.
Csomagtartóméretek – SUV-ok és crossoverek | |||||
Típus | Gyári adat (liter) | ADAC-mérés (liter) | Különbség (liter) | Különbség (%) | Plafonig rakva (liter) |
Alfa Romeo Stelvio (949) | 525 | 380 | -145 | -27,62 | 1260 |
Audi Q3 (F3) | 530 | 385 | -145 | -27,36 | 1275 |
Audi E-tron (GE) | 660 | 415 | -245 | -37,12 | 1640 |
Audi Q3 (F3) Sportback | 530 | 400 | -130 | -24,53 | 1225 |
Audi E-tron (GE) Sportback | 615 | 400 | -215 | -34,96 | 1285 |
BMW X2 (F39) | 470 | 300 | -170 | -36,17 | 1080 |
BMW X3 (G01) | 550 | 405 | -145 | -26,36 | 1450 |
BMW X4 (G02) | 525 | 405 | -120 | -22,86 | 1235 |
BMW X5 (G05) | 650 | 400 | -250 | -38,46 | 1555 |
BMW X1 (F48) | 505 | 365 | -140 | -27,72 | 1280 |
Citroën C5 Aircross | 580 | 405 | -175 | -30,17 | 1370 |
Citroën C3 Aircross | 410 | 355 | -55 | -13,41 | 1230 |
Dacia Duster (II) | 413 | 410 | -3 | -0,73 | 1475 |
DS 7 | 555 | 385 | -170 | -30,63 | 1405 |
Ford Ecosport | 320 | 400 | 80 | 25,00 | 1215 |
Honda CR-V (V) | 561 | 510 | -51 | -9,09 | 1625 |
Honda HR-V (II) | 431 | 380 | -51 | -11,83 | 1320 |
Hyundai Kona (OS) | 361 | 225 | -136 | -37,67 | 1070 |
Hyundai Tucson (TL) | 513 | 425 | -88 | -17,15 | 1510 |
Hyundai Nexo (FE) | 461 | 375 | -86 | -18,66 | 1415 |
Hyundai Santa Fe (TM) | 625 | 495 | -130 | -20,80 | 1635 |
Jaguar I-Pace (X590) | 638 | 370 | -268 | -42,01 | 1330 |
Jeep Compass (MX) | 438 | 360 | -78 | -17,81 | 1200 |
Kia Stonic (YB) | 352 | 275 | -77 | -21,88 | 1015 |
Kia Sportage (QL) | 439 | 400 | -39 | -8,88 | 1395 |
Kia e-Soul (SK3) | 315 | 310 | -5 | -1,59 | 1205 |
Kia XCeed (CD) | 426 | 345 | -81 | -19,01 | 1165 |
Kia Niro (DE) | 324 | 260 | -64 | -19,75 | 1200 |
Land Rover Range Rover Evoque (II) | 472 | 315 | -157 | -33,26 | 1200 |
Lexus UX (ZA1) | 320 | 190 | -130 | -40,63 | 1025 |
Mazda CX-5 KF) | 506 | 450 | -56 | -11,07 | 1440 |
Mazda CX-3 (DJ1) | 350 | 210 | -140 | -40,00 | 925 |
Mazda CX-30 | 430 | 325 | -105 | -24,42 | 1050 |
Mercedes-Benz GLE (167) | 690 | 470 | -220 | -31,88 | 1865 |
Mercedes-Benz GLC (253) | 505 | 350 | -155 | -30,69 | 1185 |
Mercedes-Benz EQC (293) | 500 | 355 | -145 | -29,00 | 1230 |
Mercedes-Benz GLB (247) | 570 | 465 | -105 | -18,42 | 1505 |
Mercedes-Benz GLA (247) | 425 | 330 | -95 | -22,35 | 1250 |
Mercedes-Benz GLE (167) Coupé | 655 | 460 | -195 | -29,77 | 1435 |
Mitsubishi Eclipse Cross | 359 | 300 | -59 | -16,43 | 1080 |
Mitsubishi Outlander (III) Plug-in | 451 | 385 | -66 | -14,63 | 1670 |
Nissan Qashqai (J11) | 430 | 300 | -130 | -30,23 | 1260 |
Nissan Juke (F16) | 422 | 365 | -57 | -13,51 | 1130 |
Opel Grandland X | 514 | 425 | -89 | -17,32 | 1420 |
Peugeot 2008 (II) | 405 | 270 | -135 | -33,33 | 1115 |
Porsche Macan (95B) | 458 | 365 | -93 | -20,31 | 1205 |
Renault Koleos (II) | 462 | 395 | -67 | -14,50 | 1485 |
Renault Kadjar | 472 | 390 | -82 | -17,37 | 1330 |
Renault Captur (II) | 422 | 315 | -107 | -25,36 | 1080 |
Seat Arona (KJ) | 400 | 310 | -90 | -22,50 | 1140 |
Seat Tarraco (KN) | 760 | 445 | -315 | -41,45 | 1450 |
Škoda Kodiaq | 650 | 450 | -200 | -30,77 | 1555 |
Škoda Karoq | 521 | 430 | -91 | -17,47 | 1600 |
Škoda Kamiq | 400 | 265 | -135 | -33,75 | 1145 |
Ssangyong Korando (III) | 551 | 365 | -186 | -33,76 | 1345 |
Ssangyong Tivoli | - | 225 | - | - | 1075 |
Subaru XV (II) | 385 | 295 | -90 | -23,38 | 1260 |
Suzuki SX4 (II) S-Cross | 440 | 380 | -60 | -13,64 | 1185 |
Suzuki Vitara (LY) | 375 | 375 | 0 | 0,00 | 1280 |
Suzuki Ignis (III) | 260 | 230 | -30 | -11,54 | 1030 |
Tesla Model X | 357 | 660 | 303 | 84,87 | 955 |
Toyota RAV4 (XA5) | 580 | 470 | -110 | -18,97 | 1590 |
Toyota C-HR (X10) | 358 | 240 | -118 | -32,96 | 980 |
Volvo XC90 (L) | 721 | 475 | -246 | -34,12 | 1935 |
Volvo XC60 (U) | 505 | 415 | -90 | -17,82 | 1435 |
Volvo XC40 (X) | 460 | 320 | -140 | -30,43 | 1265 |
VW Tiguan (II) Allspace | 760 | 510 | -250 | -32,89 | 1535 |
VW T-Roc | 392 | 245 | -147 | -37,50 | 1015 |
VW Touareg (III) | 810 | 445 | -365 | -45,06 | 1500 |
VW T-Cross | 455 | 310 | -145 | -31,87 | 1140 |
VW T-Roc Cabriolet | 284 | 275 | -9 | -3,17 | 470 |
Egyterűek
Ebben a kategóriában gyakran találkozunk harmadik üléssorral, ennek megfelelően alapjaiban határozhatja meg a csomagtartó térfogatának adatait, hogy ezt a bizonyos harmadik sort hogyan kezelték. Szintén különbségekhez vezethet az ülések előre-hátra tologathatósága.
Ebből a szempontból érdemes megvizsgálni az alábbi eredményeket. A Ford Galaxy gyári adata például 200 liter, ami több a harmadik üléssorral mért 170 liternél, de jóval kevesebb az anélkül meghatározott 555-nél. A legnagyobb teret a családoknak a Seat Alhambra-VW Sharan páros kínálja, de a gyártó által megadottnál ezek is szűkebbek.
Csomagtartóméretek – egyterűek | |||||
Típus | Gyári adat (liter) | ADAC-mérés (liter) | Különbség (liter) | Különbség (%) | Plafonig rakva (liter) |
BMW 2 Active Tourer (F45) | 468 | 290 | -178 | -38,03 | 1230 |
Ford Galaxy (III) | 200 | 555 | 355 | 177,50 | 1895 |
Ford S-Max (II) | - | 550 | - | - | 1890 |
Mercedes-Benz B osztály (247) | 445 | 345 | -100 | -22,47 | 1295 |
Renault Scénic (IV) | 506 | 400 | -106 | -20,95 | 1380 |
Renault Grand Scénic (IV) | 718 | 420 | -298 | -41,50 | 1660 |
Seat Alhambra (7N) | 809 | 630 | -179 | -22,13 | 2190 |
VW Sharan (II) | 955 | 630 | -325 | -34,03 | 2190 |
VW Touran (II) | 834 | 485 | -349 | -41,85 | 1865 |
Csapatszállítók
Itt a lényegében kishaszonjármű-alapokra épülő családi autók szerepelnek, amelyektől formájuknál, kialakításuknál fogva eleve nagy rakteret remélünk. A legkisebb eltérést az Opel Combo Life esetében tapasztaljuk, mindössze 17 litert. A legnagyobbat, 260 litert a Mercedes-Benz Citan esetében láthatjuk. A legtöbb csomagot amúgy a Dacia Dokker tudja befogadni.
Csomagtartóméretek – csapatszállítók | |||||
Típus | Gyári adat (liter) | ADAC-mérés (liter) | Különbség (liter) | Különbség (%) | Plafonig rakva (liter) |
Citroën Berlingo (III) Kombi | 775 | 580 | -195 | -25,16 | 2095 |
Dacia Dokker | 800 | 675 | -125 | -15,63 | 2230 |
Mercedes-Benz Citan Tourer | 685 | 425 | -260 | -37,96 | 2140 |
Opel Combo (E) Life | 597 | 580 | -17 | -2,85 | 2095 |
Toyota Proace City Verso | 641 | 620 | -21 | -3,28 | 2135 |
A legnagyobb szemfényvesztők
Pusztán kíváncsiságból gyártóként kiátlagoltuk az adatokat, és megnéztük, hogy összesítésben mely márkák kamuznak a legnagyobbat, és melyekben bízhatunk meg könnyebb szívvel. Nyilván az átlag mindig érdekes szám, jól tudjuk, hogy a nettó átlagfizetés is tartalmazza a legnagyobb végleteket a templom egerétől Döbrögi uraságig. Itt például a Ford jött ki a legjobban az összevetésből, pedig hazudott egy-egy nagyot pozitív és negatív előjellel is. Utánuk a Tesla és a Suzuki következik a becsületes márkák sorában, de a Fiatnak sem kell szégyenkeznie.
Átlagos különbségek márkánként | |||||
Ssangyong | -186,00 | Subaru | -117,00 | Peugeot | -76,17 |
VW | -181,64 | Citroën | -112,75 | Toyota | -68,11 |
Jaguar | -173,00 | Škoda | -112,60 | Honda | -66,00 |
DS | -170,00 | Renault | -97,75 | Dacia | -64,00 |
Seat | -162,25 | Lexus | -96,33 | Nissan | -63,00 |
Land Rover | -157,00 | Hyundai | -93,29 | Mitsubishi | -62,50 |
Audi | -139,44 | Porsche | -93,00 | Fiat | -35,00 |
Mercedes | -138,08 | Opel | -92,00 | Smart | -35,00 |
Volvo | -137,40 | Kia | -80,78 | Suzuki | -26,25 |
BMW | -131,92 | Jeep | -78,00 | Tesla | -15,67 |
Alfa | -128,33 | Mazda | -77,33 | Ford | 3,67 |
A másik végletet a Volkswagen képviseli - a tényleges adatokkal egyetlen típust felvonultató Ssangyongot most ne keverjük ide. A konszernhez tartozó márkák közül az Audi és a Seat is itt szerepel.
Összegzés
A fentiekből látszik, hogy a nagyobb autó nem szükségszerűen egyenlő a nagyobb csomagtérrel. Ráadásul nem is minden a méret, a literek számánál sokszor fontosabb lehet a raktér variálhatósága, illetve a térfogat kihasználhatósága. Sőt, az ügyes, praktikus kisebb rekeszek is jól jöhetnek, nemcsak maga a nagy csomagtartó.
Ezért fontos, hogy ne katalógusadatok alapján válasszunk, akkor sem, ha a lehető legnagyobb csomagtartót keressük. Nézzük meg a saját szemünkkel, és ha tehetjük, próbáljuk bele azokat a kritikus csomagokat, amiket rendszeresen szállítanánk. Értem ezalatt a babakocsit, gyerekmotort, szerszámosládát. Ne feledjük a rakodónyílást se: hiába nagy például egy klasszikus szedán fara, ha a lyukon nem fér be a holmink.
Az ADAC teszt eredetije itt olvasható németül, de a miénk sokkal jobb. :)
És ha már telepakoljuk a kocsit, az sem mindegy, hogyan rögzítjük a csomagokat. A legfontosabb tudnivalókat már korábban összeszedtük: