Hibrid-e az Opel Ampera?
Hibrides adventi sorozatunk egyik alapvetése, hogy ha egy autóban adott egy hagyományos, belső égésű motor, meg egy – vagy több – elektromos, akkor hibridről beszélünk. Az Opel ezt mégis másképp gondolta, amikor bemutatták az Amperát.
Egészen pontosan azt mondták a bevezetés idején, hogy az Ampera – és testvérmodellje, a Chevrolet Volt – egy hatótávnövelő benzinmotorral felszerelt elektromos autó. Ha pedig már kitalálták ezt a meghatározást az új modelljüknek, olyannyira tartották is magukat hozzá, hogy majdnem tíz évvel később a Grandland X-et harangozták be az első hibrid Opelként.
De akkor miért akarunk mi ezzel vitatkozni? Amikor pár éve használttesztet írtam az Amperáról, akkor is megfogalmazódott bennem, hogy ez tulajdonképpen egy plug-in hibrid. Hiszen konnektorból tölthető, tisztán elektromosan használattól függően nagyjából 40-100 kilométert tud megtenni. Ha viszont lemerült, akkor további 4-500-at elgurul benzinnel. Tehát pontosan úgy viselkedik, mint egy plug-in hibrid. Ráadásul a belső égésű motor és a kerekek közt mechanikai kapcsolat is van, nem igaz, hogy csupán az akkumulátor töltésére szolgálna a négyhengeres.
Ha valamilyen szempontból mégis elsődlegesnek tekinthetjük az Amperában a villanymotort, az a teljesítménye. 151 lóerőnyi kilowattot tud leadni, míg az 1,4-es Ecotec benzines csupán 86-ot. A rendszerben találunk egy kisebb, 72 lóerős elektromos egységet is, amely leginkább generátorként szolgál. Mindezt a Priushoz hasonlóan bolygómű kombinálja össze, ám itt tengelykapcsolókra is szükség van. A két villanymotor együttes használata közben pedig olyan alacsony fordulaton tud dolgozni, hogy nem bőg úgy nagyobb sebességnél, mint a Prius.
Többféle menetmód közül lehet választani: Normál állásban abszolút a rendszerre bízzuk, mit hogyan tegyen az optimális energia-felhasználás érdekében. Hegyi módban a kapaszkodóképességre, Sportban a menetdinamikára kerül a hangsúly, míg a Tart az akku töltöttségének szinten tartására való.
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.