Emese megmentette a 192 lóerős Toyotát

Totalcar Erőmérő: Toyota Corolla TS 1.8 – 2005.

2021.01.15. 16:41

A Toyota Corolla E12 sportváltozata mindig a többi hot hatch, tehát a Honda Civic Type R, a Renault Mégane RS, vagy éppen a Ford Focus ST árnyékában élt. Külseje visszafogott, ami egy csúcskivitel esetében elég nagy hátrány, ugyanakkor motorja érdekes, és minket most ez foglalkoztat a legjobban. Lássuk, mennyi erő maradt a tizenöt éves TS-ben, 170 ezer kilométer után. Az autót ezúttal is az Autokorbel profi, hitelesített mérőpadján próbáltuk ki.

Mit jelent az, ha a Hahun egyetlen példány sincs abból az autóból, amit keresünk? A helyzet akkor sem javul, ha három évre (2004-06) bővítjük az időintervallumot, ahogy én is tettem, amikor kíváncsi voltam, mennyiért megy manapság a Toyota Corolla TS, vagyis a típus Toyota Sport kivitele. Patthelyzet.

Kicsi a magyar piac, nézzük a mobile-t! Megtaláltuk mind az egy (!) darabot. Mint amikor Csabi barátom mondta, hogy vett egy Lancia Themát. Szemeim előtt azonnal a 8.32, tehát a nyolchengeres, Ferrari-motorosnak mondott verzió lebegett a szemem előtt az aktív hátsó szárnnyal, de ő rávágta, hogy az autó kombi.

Sokat nem válogathatunk! De miért nincs eladó TS a tengernyi Corolla E12 közt? A TC Népítélete ezt a generációt 8,3-mal értékeli, ami elég jó átlag. A megbízhatóságot 9,3-mal. Talán ezért nincs eladó a csúcskivitelből sem, illetve nyilván azért, mert ebből sokkal kevesebb is készült, mint mezei 1,4-esből, 1,6-osból. Nagyon érdekes, hogy több mint négyszáz ítélet született az ezredfordulós Corolláról, ami kimagaslóan sok. Egyrészt, a rozsda sem fogja annyira, mint más japánokat, másrészt a technika is egyszerű, bevált és ez köztudott.

A Toyota Corolla kilencedik generációja E120 (máshol E12) kódnéven annak is a legerősebb változata szerepel a mai Erőmérőben. 1796 cm3-es, 2ZZ-GE kóddal azonosítható motort találhatunk benne; a Toyota rendszerében ez a jelölés a nagyon elterjedt szívó benzines ZZ-sorozatot és a DOHC Performance hengerfejet, illetve a hengerenkénti befecskendezést takarja.

Vannak példányok, amik még kompresszort is kaptak. A Corollán kívül Celicába, Voltzba, Matrixba és a Lotusokba is beépítették ezt a motort 172-192 Le-ig terjedő tartományban.

A Yamaha tervezte a hengerfejet, nagyjából a Honda VTEC-re hasonlító változó szelepvezérléssel, amelyet VVTL-i ként emlegetnek. Ebben a rendszerben két eltérő vezérműbütyök-profil mozgathatja a szelepeket, közülük a teljesítményre hangolt körülbelül 6200/perc fordulatszámon lép működésbe. A nagy fordulathoz kovácsolt hajtórudak is tartoznak, ami szükséges is, mert kiviteltől függően 8200 és 8500 között van a fordulatszámkorlát.

A Toyota sem ma kezdte a változóvezérlést. Akár 1991-ig is visszamehetünk az akkor, még csak vezérlési időt módosító rendszerükhöz. Mindezt a szívó és kipufogó szelepeknél is alkalmazták. 

158777-screen

Az Erőmérő mai epizódjában szereplő Corolla más érdekességet nem nagyon tartalmaz, mondhatnánk unalmasnak is, mindezt úgy, hogy minden porcikája a végletekig japánosan átgondolt. Mindent kikaizenoltak belőle ami nem kellett, nem volt funkciója.

Emese örömmel jött a mérésre, teljesen elégedett a Corolla TS-sel, – miért is ne lenne? Annyit elárulhatok, hogy 8300 fordulat fölé pörgettük a motort, hogy kiderüljön, mennyi erő maradt bele tizenöt év és 170 ezer kilométer után. 

Mernél tippelni, hogy a kihegyezett szívómotor hány lóerőt tudott? Tudja-e a gyári értéket? Nézd meg a videót, abból kiderül, mit produkál a padon a Lady Driven - Toyota.

Ha még nem iratkoztál volna fel a Totalcar Youtube-csatornájára, azt is megteheted. Sok érdekes autót találsz ott, ha pedig jelentkeznél a műsorba, és miért ne tennéd, ide kattints!

A linkre kattintva 15% kedvezménnyel kérdezheted le bármilyen használt autó előéletét a Carvertical szolgáltatással, több lekérdezés esetén pedig alig 10 euró egy jelentés ára.

 

Korábbi epizódok:

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.