„240-et lélegzetvétel nélkül megy...” De milyen erős?
Totalcar Erőmérő: Volvo S80 T6 – 1999.
A Volvo S80 tovább erősítette a masszív, biztonságos autó képzetet, amit a 700-as és 900-as sorozattal olyan jól megalapoztak a svédek. Hogyan néz ki, és ami nekünk még fontosabb, hogyan teljesít a mérőpadon a hathengeres biturbó benzinmotorral szerelt csúcskivitel, 1999-ből, az Autokorbel mérőpadján?
Amikor 1998-ban megjelent az S80-as Volvo első generációja, kicsit felrázta a nagyautó-piacot. Az addigi szögletesebb formákat az áramvonalasabb, gömbölyűbb külső váltotta a márkánál, a kor megkívánta az orrmotort, de a méretosztályhoz pedig kellett a sok henger, ezért nagy feladat állt a tervezők előtt. Ez a típus nem is készült négyhengeresekkel, de a korai idők csúcsát, a hathengeres, soros motort keresztben beépíteni addig nem sokaknak sikerült. Azt a trükköt vetették be, hogy a váltó nem a motor mellett van, hanem – mivel automata- az áthajtás után a blokk mögött helyezkedik el. Így befért a doblemezek és a nyúlványok közé a széles motor, sőt még valamennyire szerelhető is maradt.
Ma már furcsa, hogy kilencféle motorváltozatban készült a régi S80, de még ennél is többféle teljesítményszinttel. Akkoriban éppen pénzügyi krízisen ment át a cég, amely azzal záródott, hogy a Ford 1999-ben megvásárolta, sőt még némi állami segítség is érkezett. Ma már a Geely a tulajdonos, pénz is van, de a hengerek fogyatkoznak: manapság a csúcsmodellben is négy jár belőlük.
A Totalcar Népítéletében kedvelik az első generációs S80-at. Sok írás készült róla a Bodyguardtól, a Jegesmedvén át a Csatahajóig mindenféle beszédes címmel. A 7,6-os átlag nem rossz, és bár a költségek, illetve a szerviztapasztalatok jelentősen rontják az összértéket, a kényelem 9,5 – nem lehet véletlen.
Az Erőmérő mai epizódjában Norbert autóját gurítjuk a görgőkre, orrában a T6 jelzésű, 2,8 literes, hathengeres biturbó-motorral és a rettegett, betegeskedésre hajlamos négyfokozatú Aisin automata váltóval. Huszonkét évvel a háta mögött talán csak a vezető oldali bőrülés kopottsága jelzi a használatot az S80-on, és persze a kárpitok sem túl friss hatásúak. Rozsda nem látható sehol, lényegében minden működik, akár CD-t, vagy kazettát is hallgathatunk.
Szerinted mennyit tudott a kétturbós sorhat az eredeti 272 lóerőből? Nézd meg hetente jelentkező műsorunk mai epizódját és csodálkozz velünk az eredményeken!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.