Újraindul az Erőmérő, de előtte szétszedjük a padot
MAHA görgős fékpad bemutató
A világjárvány az Erőmérőt is kényszerszünetre küldte, így az újrakezdéshez arra gondoltunk, jó lenne bemutatni a pad működését. Mivel épp aktuális volt egy karbantartás és kalibrálás, összekötöttük egy forgatással, így szétszedve is meg tudjuk mutatni, milyen technika dolgozik a mérések során.
MAHA Maschinenbau Haldenwang németesen hangzik, de ellentétben az álosztrák kínai Straus fűkaszákkal, láncfűrészekkel, ez valóban német is. A gépiparban a német gépeknek ismerhetjük az előnyeit: szervezettség, rendes háttér, megbízhatóság, de egyúttal a hátrányait is, mondjuk az árát. Ha ezt elfogadjuk, akkor nagyjából tudhatjuk mit várunk. Németes megoldást, korrekt dokumentációt, alkatrészeket, termékismeretet, márkaképviseletet.
A magyar MAHA képviselet szakembereit kérte fel az Autokorbel a szokásos időközi karbantartásra és kalibrálásra – mi pedig mindent megnéztünk.
A kalibrálás leegyszerűsítve azt jelenti, hogy hitelesített egységekre visszavezethetően beállítják a mérőpadot, hogy pontos legyen. Mindenki hallott már az OMH-ról (Országos Mérésügyi Hivatal), ez olyan, mint az NKH: már régen megszűnt, de mindenki ezen a néven emlegeti. Szóval az OMH, mai nevén MEKH által hitelesített tömegekkel és pofonegyszerű módszerekkel lehet egy ilyen padot kalibrálni.

Ehhez jó tudni, hogy mit is csinál pontosan a pad, vagyis hogyan mér. Az autó motorja hajtja a kerekeket. A kerekek hajtják a görgőt, amit a számítógép árammal képes fékezni, vagyis ellentartani. Kész – ilyen egyszerű! Az ördög a részletekben rejlik, mint mindig. A pad képes akár négykerék-hajtású autót is mérni, vagyis két külön rendszere van az első és a hátsó tengelyekhez.
A görgők is kettősek, a kerekek a két görgő közé ülnek be. Az első görgő a hajtott, erre akar „felmászni” a kerék, míg a hátsó a kontrollgörgő: ez szabadon fut. Ha nem érne hozzá a kerék, vagy az első megcsúszna, akkor a két görgő fordulatszáma eltér és mindjárt kapunk egy hibaüzenetet, hogy hibás a mérés. Ekkor kell tapadást javítani, vagy mint emlékezhettek: súlyokat tenni a csomagtartóba, esetleg még embereket ültetni a hátsó ülésre.
Amikor kevés az 575 lóerő
Az eddigi legdrámaibb Erőmérő főszereplője egy négyéves M5 és gazdája. A műhelyben minden remegett, amikor hétezren trombitált a kétturbós V8-as, de valami mégsem stimmelt.
A fékezéshez szükséges erőt egy nyúlásmérő bélyeg/cella méri. Ha ezt megszorozzuk az erőkarral, megkapjuk a nyomatékot. Ha a fordulatszámot is bevesszük a képletbe, máris a teljesítménynél járunk. Persze lehetne ezt szépen, egyetemi szinten is leírni, de most elégedjünk meg a közérthetőséggel, és mellőzzük a képleteket.
Ennek a számításnak a nagy részét elvégzi a számítógép, és igény szerint felfutással, vagy állandó fordulatszámmal is tudunk mérni, attól függően, hogy mi a cél, Péter, az Autokorbel tulajdonosa a videóban azt is elmagyarázza, mikor melyiket érdemes használni. A sorozatunkban mi a felfutásos mérést használjuk.
Így mérünk, most visszaugorhatunk arra, hogy miként kalibrálnak. Az elv egyszerű, a hitelesített súllyal/tömeggel egy erőkaron terheljük a padot. Ez pontosan olyan, mintha a kerék próbálná hajtani a görgőket állandó erővel. Ezt az állandó erőt pedig beállítjuk, ezzel kalibráljuk a mérőberendezésen a mért értéket. A görgők sebességmérő szenzorainak a légrését is beállítják, tisztítják, majd kap egy zsírzást, tisztítást a pad.
Ha megnézitek a videót is, sokkal több apróbb érdekességről is hallhattok, a mérési korrekciókról, a hűtésről, a lefutásokról, a nehezen mérhető autókról és a sebességhatárról is. Igen, a padnak is van, mégpedig a német autópályáké magasságában.
A következő részben – a frissen beállított padon – pedig megmérünk egy sorhatost! Utána heti rendszerességgel folytatjuk a Totalcar népszerű sorozatát, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat! Az Erőmérő legyen veletek!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
