Újraindul az Erőmérő, de előtte szétszedjük a padot
MAHA görgős fékpad bemutató
A világjárvány az Erőmérőt is kényszerszünetre küldte, így az újrakezdéshez arra gondoltunk, jó lenne bemutatni a pad működését. Mivel épp aktuális volt egy karbantartás és kalibrálás, összekötöttük egy forgatással, így szétszedve is meg tudjuk mutatni, milyen technika dolgozik a mérések során.
MAHA Maschinenbau Haldenwang németesen hangzik, de ellentétben az álosztrák kínai Straus fűkaszákkal, láncfűrészekkel, ez valóban német is. A gépiparban a német gépeknek ismerhetjük az előnyeit: szervezettség, rendes háttér, megbízhatóság, de egyúttal a hátrányait is, mondjuk az árát. Ha ezt elfogadjuk, akkor nagyjából tudhatjuk mit várunk. Németes megoldást, korrekt dokumentációt, alkatrészeket, termékismeretet, márkaképviseletet.
A magyar MAHA képviselet szakembereit kérte fel az Autokorbel a szokásos időközi karbantartásra és kalibrálásra – mi pedig mindent megnéztünk.
A kalibrálás leegyszerűsítve azt jelenti, hogy hitelesített egységekre visszavezethetően beállítják a mérőpadot, hogy pontos legyen. Mindenki hallott már az OMH-ról (Országos Mérésügyi Hivatal), ez olyan, mint az NKH: már régen megszűnt, de mindenki ezen a néven emlegeti. Szóval az OMH, mai nevén MEKH által hitelesített tömegekkel és pofonegyszerű módszerekkel lehet egy ilyen padot kalibrálni.
Ehhez jó tudni, hogy mit is csinál pontosan a pad, vagyis hogyan mér. Az autó motorja hajtja a kerekeket. A kerekek hajtják a görgőt, amit a számítógép árammal képes fékezni, vagyis ellentartani. Kész – ilyen egyszerű! Az ördög a részletekben rejlik, mint mindig. A pad képes akár négykerék-hajtású autót is mérni, vagyis két külön rendszere van az első és a hátsó tengelyekhez.
A görgők is kettősek, a kerekek a két görgő közé ülnek be. Az első görgő a hajtott, erre akar „felmászni” a kerék, míg a hátsó a kontrollgörgő: ez szabadon fut. Ha nem érne hozzá a kerék, vagy az első megcsúszna, akkor a két görgő fordulatszáma eltér és mindjárt kapunk egy hibaüzenetet, hogy hibás a mérés. Ekkor kell tapadást javítani, vagy mint emlékezhettek: súlyokat tenni a csomagtartóba, esetleg még embereket ültetni a hátsó ülésre.
A fékezéshez szükséges erőt egy nyúlásmérő bélyeg/cella méri. Ha ezt megszorozzuk az erőkarral, megkapjuk a nyomatékot. Ha a fordulatszámot is bevesszük a képletbe, máris a teljesítménynél járunk. Persze lehetne ezt szépen, egyetemi szinten is leírni, de most elégedjünk meg a közérthetőséggel, és mellőzzük a képleteket.
Ennek a számításnak a nagy részét elvégzi a számítógép, és igény szerint felfutással, vagy állandó fordulatszámmal is tudunk mérni, attól függően, hogy mi a cél, Péter, az Autokorbel tulajdonosa a videóban azt is elmagyarázza, mikor melyiket érdemes használni. A sorozatunkban mi a felfutásos mérést használjuk.
Így mérünk, most visszaugorhatunk arra, hogy miként kalibrálnak. Az elv egyszerű, a hitelesített súllyal/tömeggel egy erőkaron terheljük a padot. Ez pontosan olyan, mintha a kerék próbálná hajtani a görgőket állandó erővel. Ezt az állandó erőt pedig beállítjuk, ezzel kalibráljuk a mérőberendezésen a mért értéket. A görgők sebességmérő szenzorainak a légrését is beállítják, tisztítják, majd kap egy zsírzást, tisztítást a pad.
Ha megnézitek a videót is, sokkal több apróbb érdekességről is hallhattok, a mérési korrekciókról, a hűtésről, a lefutásokról, a nehezen mérhető autókról és a sebességhatárról is. Igen, a padnak is van, mégpedig a német autópályáké magasságában.
A következő részben – a frissen beállított padon – pedig megmérünk egy sorhatost! Utána heti rendszerességgel folytatjuk a Totalcar népszerű sorozatát, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat! Az Erőmérő legyen veletek!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.