Keveset tud, de azt örökké

Erőmérő: Škoda Favorit 1.3 Silverline - 1994

2021.10.15. 05:34

Nagyjából 1964-től kezdődik a Škoda farmotoros korszaka. Már a hetvenes években is elavultnak számított ez a megoldás, de a cseheknél egészen 1990-ig gyártásban maradt. Közben piacra dobták a korszerű formatervű és konstrukciójú Favoritot, orrmotorral és elsőkerék-hajtással.

Brno 1987. július: Gustáv Husák uralma alatt, a Csehszlovák szocializmus idején járunk. Emlékszem, hogy ígéretes volt, amiket a Favoritról először hallhattunk. Korszerűnek kiáltották ki, és valóban az volt, amit a kor lehetőségei megengedtek, beleértve a pénzügyi és politikai korlátokat, az mind benne volt. De hogy bírja most a mérőpadon?

Mikor a Škoda Rapid farából a Favorit orrába került az OHV motor, maradt alumínium blokkos és -hengerfejes, eleinte karburátorral, 1289 köbcentiméterrel. Nagyon könnyű ám egy ilyen négyhengeres, pláne, hogy csak három helyen csapágyazott a főtengely, ezzel az autó is könnyű lehetett. Ennek, és az elfogadható légellenállasnak köszönhetően a dinamikája és a fogyasztása is elfogadható volt, különösen az utóbbi. Ha korabeli olcsó autókkal vetettük össze, akkor még a Lajtán túl is megállta a helyét, nem csak a keleti blokkban.

Mi kell egy jó versenyautóhoz? Erős motor, alacsony tömeg! Mivel a tömeg rendben volt, és a motort már a faros 130-ban is kezelésbe vette a Škoda motorsport részlege, a Favorit is hamar versenyautót adott a világnak – és még milyet! A rali volt az igazi terepe, de a pályaversenyeken is helyt állt a géposztályában. Imádták, imádtuk.

Amit megmértünk, azonban nem az, hanem egy sima utcai kivitel, abból viszont meglehetősen kései: 1994-ben, már a nyitás és Csehszlovákia felbomlása után, a Volkswagen tulajdonosi felügyelete alatt gyártották. Még karbis, de már katalizátoros kivitel, bár a befecskendező hiánya miatt szabályozás, vagyis visszacsatolás nélkül dolgozik az így kevéssé hatékony katalizátor. Mindenesetre így is tudott 58 lóerőt, és ha megnézted a videót, most már azt is tudod, mennyi maradt ebből most, 27 év és 270 ezer km után!

Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!

Korábbi epizódok

Nem csak az erő tesz sportossá
Jó alapra könnyebb sportos autót építeni. Ha adott a remek futómű, akkor csak erősebb motor és -fék kell, meg néhány kiegészítő. Ez az első Focus ST!
Egy tényleg tartós szívó benzinmotor
Sajnos felénk nem terjedt el, pedig ez egy igazi többcélú jármű. Tágas, jó, strapabíró. De hogy bírja a motor 36 év után?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.