- Magazin
- Technika
- Használt autó
- Insta_linkinbio
- hummer
- humvee
- detroit diesel
- v8
- hmmwv
- am general
- erőmérő
Ilyet még nem láttál: Humvee padon!
Erőmérő: AM General HMMWV M998 - 1989
HMMWV, azaz High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle az eredeti neve, ez nagyjából annyit tesz: nagyon mozgékony, többcélú kerekes jármű. De ez hosszú, úgyhogy a Humvee becenév, majd az ebből jött Hummer márkanév lett közismert. Több hónap szervezés után sikerült elhoznunk nektek ezt a különlegességet, ráadáasul OT rendszámmal, mert ez még az igazi katonai jármű a korai sorozatból. Ha Arnold Schwarzenegger ezzel akart még keményebbnek látszani, akkor tényleg komoly lehet!
Amikor komolyan felmerül, hogy befér-e valami a műhelyajtón, és a görgők elég szélesek-e a a nyomtávhoz, akkor igazán méretes darabról van szó. Tényleg az, de ezt csak akkor érzed igazán, mikor élőben közel kerülsz hozzá. Vannak ugyan pick-upok, nagy SUV-ok, de egy igazi katonai járműnek mindennél erősebb az aurája.
Később elhozzuk rendesen bemutatni is, most koncentráljunk a hajtásláncra. A 6,2 literes, Detroit Diesel V8 az első tengely mögött, lényegében a sofőr mellett lakik. Ezt gyakorlatilag ide fejlesztették. Örvénykamrás szívódízel hagyományos adagolóval – mi baj lehet? Semmi komoly, hiszen pont ez a hadiipari tervezés egyik célja: kevés gond, kevés karbantartás. Persze a 135 lóerő nem túl sok, ahogy a másik változat 150-je sem. A 339 Nm sem eget verő, de nem is a gyorsaság a fő erénye.
Forgóelosztós mechanikus adagolóból érkezik a gázolaj a hengerekbe, a térforgattyús (crossplane) főtengelyről a nyomaték a GM gyártmány THM400 háromfokozatú automata váltóba jut. Mögötte a középső differenciálmű zárható, és van egy felezője is ami a gyakorlatban lassító áttétel a nagyobb vonóerőhöz. De a négy független felfüggesztés végén, a kerékagyakban van még egy további áttétel, ezzel csökken a féltengelyekre jutó nyomaték és ez még jobban kiemeli hasát - szabad magassága 45 cm! Sejthető, hogy a sok elemen keresztül sok erő is elvész, de hogy mennyi, azt most megmérjük!
Az biztos, hogy érdekes mérés lett belőle, szokatlanul alakult a keréken leadott teljesítmény és a motor teljesítményének az aránya. Persze a hadsereg igényei nagyon mások, mint az országútra-autópályára tervezett polgári járműveké, mégis: azért még pár lóerőt még biztosan vissza lehet csalni az öreg V8 szívódízelbe.
Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi méréseink:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.