Kis motor is lehet méltóságos
Erőmérő: Mercedes-Benz C230 Kompressor – 1995.
Kis méret, gazdaságos fogyasztás, de a nagyobb, hathengeres motorhoz méltó teljesítmény: ezt ígérte a Mercedes, amikor kompresszort épített a 2,3 literes blokkra. Hogy tényleg kiszolgálja mindkét urat, ahhoz trükközni kellett, több ponton is szabályzott a rendszer működése, így tulajdonképp két jól elkülönített üzemmódot ismer. A kérdés csak az, működik-e még mindez ma is.
A Mercedes W202 szériában, amit 190 helyett már C osztályként ismerünk, eleinte a hathengeres 280 volt az erős motor. 193 lóerővel valóban odébb lehet már állni, ám még a gyári adat is közel 11 literes átlagfogyasztást ígért cserébe. Ezért 1995-ben piacra lépett a C 230 Kompressor, amely szintén 193 lóerős, de a gyár szerint bő két literrel alacsonyabb fogyasztással beérte. Ráadásul a nyomatéka is több kicsivel, alacsonyabb fordulatszámon. Ma azt mérjük meg, mit tud egy ilyen csodamotor, 27 év és háromszázezer kilométer után.
Az Eaton M62 feltöltőjével szerelték az autót. Miért nem turbó? Elsősorban az alacsony fordulaton is használható motorkarakterisztika, azaz a hamar érkező erő miatt választottak kompresszort. Az M62 pedig nem a Szergej dízelmozdonyra utal, hanem hogy 62 köbhüvelyk levegőt nyom át egy fordulat alatt a fúvó. Sok ez, vagy kevés? Pont 1016 cm3, tehát ha a 2300 cm3-as motorra 1:1-es hajtással rákötnénk, akkor még csak fojtásként működne. 2300/2032=1,13 -as gyorsító áttételnél már tudna állandó légköri nyomást, vagyis még most sem nyernénk vele semmit. A gyári adatlap szerint 14000-es fordulatszámot visel el, így az itt alkalmazott cca. 0,4 bar túlnyomáshoz 1,4*1,13 = 1,58-as gyorsító áttétel már elég. Mellesleg a tuningja is pont ez, más áttételű hajtással nagyobb nyomást, így magasabb teljesítményt lehet elérni.
Az M111 gyári jelű motor tartogat más érdekességet is, mint a változó vezérlés ami a Mercedesnél akkor került sorozatgyártásba, hosszú kihagyás után. Vagy ott a nátriumtöltetű kipufogószelep, vagy a zajcsillapítás korszerű módszerei. A vezérműlánc alkalmazása és a hidrotőkés szelephézag állítás jót tett a karbantartási költségek csökkentésének. Hiába közelít a veterán korhoz, mégis technikás gép ez.
Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi méréseink
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
- Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
- Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.