Miért nem járunk inkább gázautóval?

ADAC: a valóban környezetbarát autók

2022.03.24. 12:50

Hiába fordul a világ egyre inkább az elektromos autók felé, ezek még mindig nem érnek fel a sűrített földgázzal hajtott modellekhez. Legalábbis bizonyos körülmények között. Ezt mutatják a legfrissebb tesztek, na meg azt, hogy hiába plug-in hibrid valami, ha közben egy böszme nagy SUV.

Sokfélék a hajtásláncok

Nem is olyan régen még egészen szűk volt a választék, ha új autót akartunk: benzines vagy dízel. Használati szokásainktól függően még a választás sem volt kimondottan nehéz. Mostanra viszont ott tartunk, hogy már elektromost, hibridet (abból akár konnektorosat), esetleg tüzelőanyag-cellásat vagy akár gázhajtásút is vehetünk. Igaz, a környezetbarát működés nem mindenki számára szempont – és tegyük is gyorsan hozzá, nem véletlenül. Az új autók eleve drágák, az árak emelkedőben vannak, de ezek között sem az olcsóbbak közé tartoznak a részben vagy tisztán elektromosak.

A Datahouse adatai alapján korábban mi is megírtuk, hogy bár látszólag nagyot nőtt a hibridek aránya az idehaza eladott autók között, de az igazság az, hogy ezek zöme csupán lágy hibrid, vagyis gyakorlatiasan nézve a legtöbben még mindig benzinest választanak. Dízelből valóban kevesebb fogy, mint korábban, de a tisztán elektromos autók piaci részesedése alig négy százalék.

Nem egyértelmű a választás

Ha viszont valaki abban a szerencsés helyzetben van, hogy új autót vesz, ráadásul még igényei és szempontjai is lehetnek, hovatovább még a környezetvédelem is felmerül a döntést befolyásoló tényezők között, nem érdemes csak az alapján ítélni, hogy mi van ráírva egy kocsira. A német autóklub, vagyis az ADAC szakembereinek kezei között évről évre rengeteg autó megfordul, ők pedig le is mérik azok tényleges fogyasztását, valamint károsanyag-kibocsátását, és rangsorolnak. 2021-ben összesen 112 autót teszteltek, és kissé meglepő eredmények születtek: a listát nem villanyautók vezetik, az utolsó helyen nem dízel kullog, és egyik-másik hibrid sem teheti ki az ablakba az osztályzatát.

Miről szól a teszt?

Fontos már az eredmények taglalása előtt leszögezni, hogy ezek a ranglisták nem általános és örök érvényűek. Jelentősen függnek például attól, hogy melyik országban használják az adott autót. Ugyanis az ADAC szakemberei minden hajtásmódnál Well-to-wheel, azaz forrástól a kerékig számítják a károsanyag-kibocsátást. Nemcsak annak van tehát jelentősége például, hogy a teszt során mennyi szén-dioxidot okád magából a jármű, hanem az üzemanyag előállítása során felszabaduló mennyiséget is kalkulálják.

Ehhez szükség van az energiamix ismeretére, vagyis tudni kell például, milyen arányban használnak fel megújuló energiát az üzemanyagok előállításához. E tekintetben elég nagy eltérések mutatkoznak Magyarország és Németország között. És éppen a Well-to-wheel értékek miatt áll elő az a – sokak számára elsőre talán furcsa – helyzet, hogy a villanyautók mellett is feltüntet az ADAC listája kibocsátási értékeket. Az elektromos járművek ugyan lokálisan tényleg emissziómentesek, magyarul használatuk során nem pöfögnek a világba káros anyagokat, de a villamos energiát is elő kell állítani valahogy.

Ennél mélyebben talán nem is érdemes belemenni a német autóklub metodikájába, hiszen az egy különálló, nyolcoldalas PDF-et tesz ki a saját weblapjukon, és elég összetett számításokat is tartalmaz. A lényeg: az összpontszám két fő részből tevődik össze. Egyrészt a szén-dioxid-kibocsátásra, másrészt pedig a károsanyag-kibocsátásra kapnak pontokat, ezek összegéből származik a végső rangsor.

A gázautó a tuti?

Ahogy a bevezetőben is említettük, nem a villanyautók vitték a prímet az összesítésben, hanem a gázhajtásúak. Ezen belül is a CNG-sek, azaz sűrített földgázzal közlekedő modellek. Az abszolút győztes a Seat Leon TGI lett, amely mindössze 4,2 kilogramm CNG-t fogyaszt el száz kilométeren, ebből pedig 91 grammos szén-dioxid-kibocsátást számoltak kilométerenként a szakemberek. Ebben nyilván annak is szerepe volt, hogy a németországi CNG-mix elég kedvező összetételű, 40 százalék a biogázok aránya. Ugyanez az autó dízelmotorral hiába fogyasztott szemtelenül keveset, 4,7 litert a teszt során, ha közben 147 g/km volt a CO2-kibocsátása.

DSC05912

A második helyen a Volkswagen Golf TGI-t találjuk, nem is túl meglepő módon. Hiszen a Volkswagen-konszern nagy legós dobozából pakolták össze mindkét modellt, osztoznak a hajtásláncon is, a gázt mindkettőben 1,5 literes Otto-motor égeti el, miközben 130 lóerőt adnak le, hatótávjuk pedig a 17,3 kilogrammos tankkal nagyjából 400 kilométer. Hajszálnyi különbség mégis van, nem mindegy, ugyanaz a technika milyen kaszniban és milyen felszereltségi szint mellett dolgozik.

Mégsem jósolhatunk nagy jövőt a CNG-s autóknak, miközben jelenük és múltjuk is elég súlytalan. Eleve láthatjuk, hogy idehaza meglehetősen szűkös a kúthálózat, de még az elég jól ellátott Németországban is inkább a töltőállomások számának csökkenésére számítanak, mintsem a bővülésre. Kicsit olyan érzésünk lehet, hogy az autóipar porcelánboltjába beszabaduló akkumulátoros elefánt mindent lever, ami belső égésű, pedig a jelek szerint a gázhajtás is jó alternatíva lehetne, legalább egy átmeneti időszakra.

ADAC Ecotest – 2021. - Ötcsillagos autók
Márka Modell Üzemanyag CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) CO2-pontszám Károsanyag-pontszám Összpontszám
Seat Leon 1.5 TGI CNG 91 53 50 103
Volkswagen Golf 1.5 TGI CNG 93 52 50 102
Hyundai Kona Electric (64 kWh) elektromos 84 55 46 101
Fiat 500e Cabrio (42 kWh) elektromos 87 54 45 99
Renault Twingo Electric elektromos 88 54 44 98
Polestar 2 Long Range Single Motor elektromos 93 52 43 95
Opel Corsa-e elektromos 94 52 42 94
Toyota Mirai üzemanyagcellás 120 43 50 93
Suzuki Swace 1.8 Hybrid hibrid 126 41 49 90
Toyota Yaris 1.5 Hybrid hibrid 131 40 50 90

Elektromosból a kicsi, játékos a nyerő

Persze a legjobbak közt azért így is – vagy talán épp ezért? – túlsúlyban vannak az elektromos autók. A top tízből öt ilyen, méghozzá zömében kisautók. A Hyundai Kona Electric 64 kWh-s akkuval szerelt változata volt a legjobb közülük, amely 16,7 kWh-t fogyasztott százon, ezzel pedig elég jó Well-to-wheel kibocsátási értéket tudott magának kiharcolni. Megelőzte a 42 kWh-s akkupakkal megrakott Fiat 500e Cabriót, valamint a Renault Twingo Electricet. Közvetlenül utánuk jön a Polestar 2 hosszú hatótávú, egymotoros konfigurációjú kivitele, bizonyítva, hogy nemcsak a legkisebb villanyautók rúghatnak labdába.

420A3651

Ha a gázautókra azt mondtuk, eléggé alulreprezentáltak a listában, akkor a tüzelőanyag-cellás megoldásra mit szólhatnánk? Ebben a műfajban az egyedüli versenyző a Toyota Mirai, amely úgy került be a legjobb tízbe, hogy minden hibridet megelőzött. Apropó, hibridek, azok közül mindössze kettő jutott be az ötcsillagosok szűk körébe, és mindkettő Toyota – a maga módján. Mert hogy egyikük a Suzuki Swace, amely a lemezek alatt a Corolla 1.8 Hybriddel egyezik meg, a másik viszont az orrán is Toyota-emblémát visel: a Yaris 1.5 Hybridről van szó.

LZ62806

Nem is a dízel az ördög?

A következő fejezet a négycsillagos autóké. Természetesen itt is elég szépen sorakoznak az elektromos autók, és immár a hibridek előfordulása is gyakoribb, mégsem erre érdemes felkapni a fejünket. Hanem arra, hogy itt bizony vannak dízelek is. A magyarázat egyik lába, hogy ezek a modern dízelmotorok a tesztúton igen keveset kajáltak, a másik láb pedig, hogy az aktuális Euro-normáknak elég jól eltalált kipufogógáz-tisztító rendszerekkel felelnek meg. Amúgy a dízelek közül a VW-csoport 2.0 TDI-je lett a legjobb, ez több márka különböző modelljeiben is felkerült a listára, sőt egyes típusok (pl. a Škoda Octavia) azért szerepelnek kétszer, mert több modellváltozatot is megmértek.

DSF7559

Ezzel szemben a legjobb benzines az 1,2-es Kia Picanto volt, amelynek 5,4 literes átlagfogyasztása 151 g/km-es CO2-kibocsátással járt együtt – összehasonlításképp: a Leon TDI értéke 147 gramm volt. Mondjuk, a Picanto még így is hajszálra ugyanolyan pontszámot kapott, mint a Tesla Model Y. Akadnak még ezen a szinten turbós benzinesek, de ha jól megfigyeljük, többségül kisautó vagy kompakt, és persze SUV-okból sem a legnagyobbaknak sikerült jó eredményt elérni.

ADAC Ecotest – 2021. - Négycsillagos autók
Márka Modell Üzemanyag CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) CO2-pontszám Károsanyag-pontszám Összpontszám
Opel Mokka-e elektromos 102 49 40 89
Renault Clio E-Tech Hybrid 140 hibrid 134 39 48 87
BMW iX3 elektromos 106 48 38 86
Ford Mustang Mach-E Extended Range elektromos 108 47 37 84
Seat Leon 2.0 TDI dízel 147 34 50 84
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI SCR dízel 148 34 50 84
Volkswagen Golf 2.0 TDI SCR dízel 149 34 50 84
Škoda Enyaq iV 80 elektromos 109 47 36 83
Honda e elektromos 113 46 36 82
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI SCR dízel 154 32 50 82
Kia Picanto 1.2 benzin 151 33 48 81
Tesla Model Y Maximum Range elektromos 113 46 35 81
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid hibrid 154 32 49 81
Fiat Panda Cross 1.0 Hybrid GSE benzin 154 32 48 80
MG ZS EV elektromos 114 45 35 80
Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh) elektromos 114 45 35 80
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI SCR dízel 159 30 50 80
Hyundai I10 1.0 T-GDI benzin 155 32 47 79
Opel Mokka 1.2 DI Turbo benzin 167 28 50 78
Volkswagen Golf GTD dízel 164 29 49 78
Audi A5 Sportback 40 TDI dízel 173 26 50 76
Dacia Sandero Stepway TCe 90 benzin 173 26 50 76
Mazda MX-30 e-Skyactiv elektromos 120 43 33 76
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT benzin 172 26 50 76
BMW 530d Touring dízel 174 25 50 75
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Diesel dízel 174 25 50 75
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V Mild Hybrid benzin 157 31 43 74
Aiways U5 elektromos 124 42 31 73
Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130 dízel 181 23 50 73
Renault Mégane TCe 140 GPF benzin 179 24 49 73
Škoda Kamiq 1.5 TSI ACT benzin 176 25 48 73
Renault Mégane Grandtour E-Tech Plug-in 160 plug-in hibrid 153 32 40 72
Audi Q2 35 TFSI benzin 181 23 48 71
Hyundai i30 1.0 T-GDI 48V Mild Hybrid benzin 172 26 45 71
Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V Mild Hybrid benzin 172 26 45 71
Kia Proceed 1.4 T-GDI benzin 185 22 49 71
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV benzin 186 21 50 71
Renault Captur E-Tech Plug-in 160 plug-in hibrid 160 30 41 71
Citroën C3 Aircross PureTech 110 Stop&Start benzin 187 21 49 70
Mercedes-Benz E 300 d dízel 191 20 50 70
Renault Arkana TCe 140 benzin 191 20 50 70
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI SCR dízel 189 20 50 70

Nem szégyen a közepes

Vannak azért érdekességek a háromcsillagos autók között is. Itt találjuk egyebek mellett a hazánkban igen népszerű Suzuki Vitarát, amely ugyan immár kizárólag hibridként kapható, de nem véletlenül szerepel az ADAC listájában sima benzinesként, a németek az enyhe hibrideket teljes joggal vették egy kalap alá a többi benyással. Valamelyest más tészta az új, 1,5-ös hibrid, de ők még nem azt tesztelték.

DSC00715

És hogy mennyire sokféle autó kapott hasonló értékelést, jól mutatja, hogy a Vitarához hasonlóan 67 ponttal zárt az Audi E-Tron GT, alig maradt le 64-gyel a BMW 840d Gran Coupé, de 61 pontot még a Q5 40 TDI is elért. Az 56 pontos VW Golf GTE lényegében elbujdokolhat a dízel testvérei mögött, a Mercedesnél pedig a fenséges S 500, ha kicsivel is, de megelőzte a GLA 250 e hibridet. Mindez persze nem a CO2-kibocsátáson múlt, a 238 grammra alig kapott pontot a luxus-Merci, de káros anyagokból elég jól állt a jelek szerint.

IMG 1001
ADAC Ecotest – 2021. - Háromcsillagos autók
Márka Modell Üzemanyag CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) CO2-pontszám Károsanyag-pontszám Összpontszám
Hyundai Kona 1.6 GDI Hybrid hibrid 145 35 34 69
Kia Rio 1.0 T-GDI 100 benzin 178 24 45 69
Opel Crossland 1.2 DI Turbo benzin 186 21 48 69
Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI benzin 181 23 46 69
Audi A3 Sportback 35 TFSI benzin 184 22 46 68
Mazda 3 Fastback e-Skyactiv-X 2.0 M. Hybrid benzin 159 30 38 68
Peugeot 5008 2.0 BlueHDI 180 dízel 196 18 50 68
Renault Kangoo TCe 130 FAP benzin 197 18 50 68
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid plug-in hibrid 152 33 35 68
Audi e-Tron GT elektromos 132 39 28 67
Seat Ateca 1.5 TSI ACT benzin 199 17 50 67
Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid plug-in hibrid 155 32 35 67
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid benzin 175 25 42 67
Toyota Highlander 2.5 Hybrid hibrid 181 23 43 66
Volkswagen ID.4 GTX elektromos 135 38 27 65
BMW 840d Gran Coupé dízel 207 14 50 64
Hyundai Tucson 1.6 CRDI 48V Mild Hybrid dízel 192 19 45 64
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 48V Mild Hybrid benzin 180 23 41 64
Hyundai i30 Kombi 1.5 T-GDI 48V Mild Hybrid benzin 198 17 46 63
Volvo XC60 B4 Diesel dízel 214 12 50 62
Audi Q5 40 TDI dízel 218 11 50 61
Mercedes-Benz E 400 d T-Modell dízel 216 11 50 61
Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 Plug-in Hybrid plug-in hibrid 181 23 38 61
DS 9 E-Tense 225 plug-in hibrid 165 28 32 60
Mazda CX-30 e-Skyactiv-G 2.0 M Hybrid 150 benzin 171 26 34 60
Volvo V90 T6 plug-in hibrid 185 22 38 60
Volkswagen Arteon Shooting Brake 1.4 eHybrid OPF plug-in hibrid 149 34 26 60
Ford Kuga 1.5 Ecoboost benzin 214 12 47 59
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI SCR dízel 211 13 46 59
BMW 540i benzin 226 8 50 58
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid hibrid 173 26 32 58
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin elektromos 144 35 23 58
Škoda Superb Combi 1.4 TSI iV plug-in hibrid 151 33 24 57
Ford Galaxy 2.5 Hybrid hibrid 202 16 40 56
Volkswagen Golf GTE plug-in hibrid 160 30 26 56
BMW M440i Coupé benzin 236 5 50 55
Citroën C5 Aircross Hybrid 225 Stop&Start plug-in hibrid 182 23 32 55
Volkswagen Touran 2.0 TDI SCR dízel 191 20 35 55
Volkswagen Tiguan 1.4 eHybrid OPF plug-in hibrid 165 28 27 55
Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 dízel 182 23 30 53
Mercedes-Benz S 500 benzin 238 4 49 53
Kia XCeed 1.5 T-GDI 48V benzin 196 18 34 52
Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid plug-in hibrid 177 24 27 51
Mercedes-Benz GLA 250 e plug-in hibrid 178 24 26 50
Suzuki Jimny 1.5 (haszonjármű) benzin 229 7 43 50
Volkswagen T6.1 Multivan 2.0 TDI BMT dízel 273 0 50 50

Ha nagy vagy erős , már nem túl zöld

A kétcsillagosok listáját a Polestar 2 vezeti, méghozzá a kétmotoros kivitel – emlékezzünk csak, az egymotoros konfigurációval top tízes az autó, de így már 18,5 kWh helyett 29,2-t nyal be száz kilométerenként. Villanyautók közül más már nem is süllyedt ilyen mélyre, de hibrid azért jutott ide is. A konnektoros Opel Grandland X négy liter benzin mellé nyelte le a 10,5 kWh-t, ez az aktuális energiamix szerint inkább a károsanyag-kibocsátást rontotta le, de a CO2 sem volt acélos.

És ha egy autó nagy, valamint a homlokfelülete is méretes, akkor annak a mozgatásához energiára lesz szükség. Sok energiára. A Hyundai Santa Fe, az Isuzu D-Max és a Genesis GV80 így nem indult harcba jó esélyekkel, és nem is sikerült rácáfolniuk az előzetes várakozásokra. Na, meg persze a nagy menést is üzemanyagból állítjuk elő a tudomány jelenlegi állása szerint, ahhoz képest még emberes is az ötliteres V8-as Mustang 36 pontja.

IMG 3040
ADAC Ecotest – 2021. - Kétcsillagos autók
Márka Modell Üzemanyag CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) CO2-pontszám Károsanyag-pontszám Összpontszám
Polestar 2 Long Range Dual Motor elektromos 160 30 18 48
Subaru Impreza 2.0ie benzin 207 14 34 48
Hyundai Santa Fe Seven 2.2 CRDI dízel 215 12 35 47
Subaru Outback 2.5i benzin 217 11 35 46
Kia Sorento 2.2 CRDI dízel 219 10 35 45
Opel Grandland X 1.6 DI Turbo Hybrid plug-in hibrid 168 27 17 44
Subaru Forester 2.0ie benzin 224 9 35 44
Isuzu D-Max Double Cab 1.9 Diesel dízel 270 0 43 43
Ford Mustang Fastback 5.0 Ti-VCI V8 benzin 291 0 36 36
Genesis GV80 3.0D dízel 286 0 35 35
Genesis G80 2.5T benzin 248 1 33 34

Szégyenfal: konnektoros batár

Egy, csak egy legény... Egyetlen csillagot csupán egy autónak ítéltek meg: ez a Porsche Cayenne E-Hybrid. A 2,4 tonna körüli óriás 462 lóerős benzinmotorjához társul egy villanymotor is, homlokfelülete 2,83 négyzetméter, míg egy Golfé durván 2,19. A lovakat etetni kell, így száz kilométeren bekapott 6,9 liter benzint, mellé elmajszolt 14,7 kilowattórát. Vagyis benzinből többet kér egy kicsivel, mint egy 1,3-as turbós Nissan Qashqai, csak még benyal hozzá majdnem annyi áramot, mint egy Hyundai Kona Electric.

ADAC Ecotest – 2021. - Egycsillagos autók
Márka Modell Üzemanyag CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) CO2-pontszám Károsanyag-pontszám Összpontszám
Porsche Cayenne E-Hybrid plug-in hibrid 262 4 23 27

Melyik a legjobb?

Azt, hogy melyik autó szennyez legkevésbé, még a teszteredmények láttán is nehéz egyértelműen megmondani – már ha azt az eshetőséget nem vesszük számításba, hogy az álló autó. Sok függ az energiamixtől, ami ráadásul nem is fix tényező, hanem egy változó. Emellett a vezetési stílus és a felhasználás körülményei is lényegesek. Általánosságban elmondható azért, hogy a nagy batárok szinte mindenféle hajtásmóddal megterhelik a környezetet, és nyilván azt sem szabad feledni, hogy bár a villanyautók Well-to-wheel nem tökéletesen tiszták, végeredményben mégsem nyomják tele a városokat mocsokkal.

Ha a tavalyi Ecotest eredményeit is böngésznéd, itt találod:

Ezt olvasónk, Tamás át is számolta a hazai mixre:

Arról is írtunk már, hogy egy-egy villanyautó tényleges fogyasztása mennyiben tér el a gyárilag megadottól:

De persze nemcsak a villanyautók, hanem a belső égésűek is csalhatnak:

Itt pedig tippeket adunk, hogyan vezess takarékosan:

Forrás: ADAC; borítókép: Green NCAP