Ezek a biztonsági kiegészítők lesznek kötelezőek júliustól minden új autóban

2022.05.16. 06:12

Július hatodika fontos dátum az európai autózásban. Ettől a naptól ugyanis minden vadonatúj típusba kötelezővé válik összesen kilenc biztonsági rendszer beépítése. Ezek nélkül nem kaphatnak típusbizonyítványt és rendszámot. A biztonsági rendszerek közül többnek a működése új érzékelők beépítését is megköveteli, aminek a költségét a gyárak minden bizonnyal áthárítják a vásárlókra. Az áremelkedés mértéke a kisautóknál várható nagyobbra, mert szemben a nagyobb kategóriás, drágább típusokkal, azok alapmodelljei nem tartalmazták az új rendszerek elemeit, így azok csak most jelennek meg bennük. 2024-től már minden új autónál kötelezővé válnak ezek a rendszerek, függetlenül attól, hogy a típus hány éve fut már az utakon.

A legrégebbi, kötelezően előírt biztonsági eszköz az autóinkban a biztonsági öv, amit a technika fejlődésével sorban követtek a többiek. A légzsák, a blokkolásgátló, a menetstabilizáló rendszer, újabban a vészhívó, keréknyomás érzékelő rendszer. Ugyanakkor számos rendszer jelent meg az extralistákon, a vevőre bízva, hogy megveszi-e új autójához, avagy sem. Miközben az új autók ütközésbiztonsága is sokat javult, az új rendszerek többsége azt célozta, hogy az ütközés már meg se történjen, azaz az aktív biztonság növelésére fejlesztették ki őket. (Gondoljunk a holttérfigyelő, az akadály esetén vészfékező, a fáradtságfigyelő, vagy a sávelhagyásra figyelmeztető, vagy azt meg is gátló rendszerekre.) A velük szerzett kedvező tapasztalatok vezethettek oda, hogy a halálos és a súlyos sérüléssel járó balesetek számának csökkentését remélve egyes ilyen rendszereket köztelezővé tegyenek első körben a frissen fejlesztett, vadonatúj típusként forgalomba kerülő típusokban.

Az új rendszerek bevezetését hosszas viták előzték meg, részben azért, mert az autógyárak tisztában voltak azzal, hogy bevezetésük anyagi következményekkel jár. Mégpedig olyannal, hogy minél lejjebb lépdelünk a kategóriákban, annál több olyan plusz érzékelőt kell beépíteni az autóba, ami növeli a költségeiket és végeredményben a vevők felé az árat. A költségek azonban nemcsak a jármű méretétől függenek, hanem attól is, mit tud a rendszer. A legnagyobb hullámokat az intelligens sebességkorlátozó rendszer képességei körüli viták verték, és nemcsak a beépítési költségek miatt. Az egyes rendszerek a hivatalos, az EU 2019/2144 számú rendelet összefoglalójában olvasható megnevezésükkel szerepelnek.

Intelligens sebességszabályozó rendszer

Az angolul ISA (Intelligent Speed Assist) lenevezésű rendszert eredetileg ugyanis úgy akarták bevezetni, hogy aktívan gátolja a sebességtúllépést. A vezető hiába nyomott volna nagyobb gázt, az autó nem mehetett volna gyorsabban, mint az adott helyen érvényes sebességkorlátozás. (Városban például 50 km/óránál.) A szabályozás kidolgozói természetesen tudatában voltak, hogy előfordulhatnak vészhelyzetek, amikor meg kell ugratni az autót, ezért azt megengedték volna, de csak a gázpedál nagymértékű és gyors letaposásával lehetett volna meghaladni a sebességhatárt. (Mint a kick-down az automataváltós autóknál.)

A kezdeményezés akkora ellenérzést szült, hogy végül eltértek tőle. A július hatodikától beépítendő rendszertől csak annyi az elvárás, hogy hang és fényjelzéssel hívja fel a vezető figyelmét a sebességtúllépésre. Valahogy úgy, ahogy azt a navigációs rendszerek többsége már ma is megteszi. Ráadásul a rendszert kikapcsolhatóvá kellett tenni, de újabb motorindításra újra automatikusan aktivizálódik.

Mindjárt felmerülhet a kérdés, hogy jó, de honnan tudja az autó a helyi sebességi előírást? Részben onnan, ahonnan a drágább autók táblafelismerő rendszerei is: egy kamera olvassa le és értelmezi az útszéli táblák jelentését. Ahol nincs tábla, ott a navigációs térképen tárolt adatok nyújtanak támpontot. Ez azt jelenti, hogy amelyik autóban eddig nem volt kamera, innentől beépítik, és a navigációs térkép adataival is tisztában kell lennie az autónak. (A GPS koordináták a 2018 áprilisa óta kötelező vészhívó rendszerből állnak rendelkezésre.)

Mindkét technikai megoldás rejt csapdákat. A kamerás táblafelismerő például nem képes azonosítani az út fölé helyezett, ledes, változó kijelzést, leolvashat például teherautók hátulján elhelyezett (az adott járműre érvényes sebességkorlátozást jelző) matricát, miközben az új bal oldalán lévő táblát nem veszi észre; megeshet, hogy a párhuzamos útra vonatkozó táblát olvassa le, de gondot okozhat neki egy nem elég széles csíkkal érvénytelenített sebességkorlátozó tábla is. A tábla alatti kiegészítő jelzések leolvasása is lehet problémás, például a csak esőben, bizonyos időszakokban érvényes korlátozásoknál.

A térképnél a frissítés lehet gond, egyelőre évenkénti sűrűséggel írták elő. A rendszerben rejlő bizonytalanságot a szabályozást kidolgozók egyrészt az útvonal 90 százalékára kiterjedő pontosság elfogadásával és a kikapcsolhatósággal ismerik el. Ez a negatív oldal, de az autózásban kevés fejlődik gyorsabban, mint az elektrotechnika és a számítástechnika, ezért valószínű, hogy az évek múlásával a rendszer valóban intelligenssé válik. Persze felmerül a kérdés, hogy a kötelezővé tétellel miért nem lehetett megvárni ezt.

Veszélyhelyzetben működésbe lépő, sávtartást segítő rendszer

A kamera képét még két új rendszer használja, az egyik a vészhelyzeti sávtartó rendszer, a másik az akadály esetén vészfékező rendszer. Az előbbi célja, hogy veszélyhelyzetben megakadályozza, hogy az autó a közlekedési sávjából kilépve letérjen az útról, vagy áttérjen a szemből érkező forgalom sávjába. A rendszer annyiban tér el a jelenlegi sávtartó rendszerektől, hogy fellépése határozottabb, a kormányt nagyobb erővel fordítja abba az irányba, hogy az autó a sávon belül maradjon. Mivel a rendszer az útjelzések alapján tájékozódik, azok hiánya vagy például az úthibák miatti értékelhetetlensége esetén automatikusan kikapcsol, de ezt hang és képi jelzéssel tudatja a vezetővel. Újabb motorindításra a rendszer automatikusan újból bekapcsol.

Fejlett vészfékező rendszerek, amelyek képesek az előttük haladó gépjárművek és a veszélyeztetett úthasználók észlelésére

Ez a harmadik rendszer, amely kisebb kategóriás autókban nagy valószínűséggel a kamera képét használja, de radarral vagy lidarral felszerelt típusok esetén azok jele is felhasználható. A lényeg, hogy az érzékelő biztosan képes legyen felismerni az autó elé kerülő akadályt, legyen az másik autó, tárgy, gyalogos, állat, vagy bármi más. Ha a rendszer akadályt érzékel, és a vezető nem reagál rá, akkor automatikusan, akár vészfékezést is alkalmazva állítja meg az autót – remélhetőleg az akadály előtt, de mindenképpen csökkentve az ütközés sebességét.

Kapcsolódó
Mi az a lidar, és miért olyan fontos egy autóban? Ha fontos egyáltalán

Mi az a lidar, és miért olyan fontos egy autóban? Ha fontos egyáltalán

Építhet-e az autóipar egy olyan megoldásra, amit jelenleg töredékáron meg lehet kerülni?

Vészfékjelzés

Részben a vészfékező rendszerhez kapcsolódik a vészfékjelzés, ami azonban a vezető közbelépésére is működésbe lép. A lényege, hogy amikor az autóval vészfékeznek, a féklámpák nem egyszerűen bekapcsolódnak, hanem villognak (természetesen egyszerre a kettő, pontosabban a pótféklámpával együtt három). Ez sem új megoldás, számos autógyár építi be komolyabb modelljeibe. Beépítése első körben nem tűnik különösebben költségesnek, hiszen csupán egy villogtató elektronikára van szükség. Az más kérdés, hogy a bekapcsolása összetettebb feladat.

A vészfékjelzést aktivizálhatja a féknyomás megugrása, a pedállenyomás gyorsasága, a menetstabilizáló vagy a blokkolásgátló rendszer működésbe lépése, a sebességcsökkenés, vagy vészfékező rendszer vezérlője. A vészfékjelző bekapcsolása egyébként 50 km/h feletti sebességnél, másodpercenként 6 m/s (21,6 km/h) sebességcsökkenés esetében történik meg. Kisebb tempónál, illetve 50 km/h feletti átlagos fékezésnél a féklámpák hagyományos módon működnek, mint ahogy a villogást kiváltó vészfékezés utáni megállás után is. (Vagyis, ha már megálltunk, de nyomjuk a fékpedált, folyamatosan világítanak tovább a féklámpák.)

A járművezető fáradékonyságát és figyelmét érzékelő figyelmeztető rendszer

Az általában rendkívül súlyos következményekkel járó elalvásos balesetek megelőzése ihlette a fáradtságra figyelmeztető rendszer kötelezővé tételét, ami már a kompakt kategóriában sem ritka extra. Megvalósítása nem igényel különösebb erőforrásokat, amennyiben a kormány mozgásából következtet a vezető pillanatnyi állapotára. Másik lehetőség, amit természetesen lehet a kormányfigyeléssel együtt is alkalmazni, a vezető szemmozgását, a szemhéjak lecsukódását figyelemmel követni kamera segítségével. Ha a rendszer fáradtságra utaló jeleket észlel hangjelzést ad és a műszerfalon is elhelyez figyelmeztető jelzést, többnyire gőzölgő kávéscsésze képében.

A járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszer

Nagyon hasonlít az előző rendszerhez, annyira, hogy azzal együtt is működhet. Ez is a kormánymozgásokat figyeli, ugyanakkor figyelembe veheti az oldalgyorsulás mértékét és a sávtartó rendszertől érkező jeleket. Ha ezek alapján azt érzékeli, hogy a vezető nem tökéletesen ura az autónak, figyelmeztető jelzést ad.

Eseményadat-rögzítő

Hivatalosan így hívják, de szinte biztosra vehető, hogy baleseti adatrögzítő néven vonul majd be a köztudatba. Már csak azért is, mert ez írja le közérthetően, hogy mire való. Arra, hogy egy baleset után kiolvashatóak legyenek belőle a baleset körülményeire vonatkozó adatok – lényegében úgy, mint a repülőgépek fekete dobozaiból. Ezek az adatok többek között a sebesség, a fék működtetésére vonatkozó adatok, a hosszirányú és keresztirányú lassulásértékek, a koordináták, és a baleseti vészhívó adatai (utasok száma, légzsákok nyitása, stb.).

A rendszer nemcsak a baleset közbeni, hanem az előtti és utáni másodpercek adatait is tárolja. Az adatok beszerzése nem feltétlenül igényli plusz szerkezet beépítését, a légzsákok nyitását elrendelő számítógép ugyanis ezekből az adatokból dolgozik, és ezek tárolására is képes. A különbség, hogy eddig ezekhez csak az autógyár férhetett hozzá, ezután ez a hatóságoknak is rendelkezésére kell álljon. A kiolvasás az OBD csatlakozón keresztül történhet.

Tolatóradar

Valójában nem a tolatóradar beépítése válik kötelezővé július 6-tól, hanem a biztonságos tolatást segítő rendszeré, ami lehet tolatókamera is. Az utóbbi azonban drágább lehet, hiszen a kamera mellett képernyő beszerelését is igényli, igaz, a legtöbb új modellben eleve érintőképernyős a multimédia, tehát nem minden esetben. Valószínűbb, hogy a kisebb autókat inkább csak hangjelzést adó tolatóradarral szerelik fel. A két rendszer természetesen együtt is alkalmazható. A lényeg, hogy az autó mögötti akadályok, de főként személyek (gyerekek) ottlétéről a vezető biztosan tudomást szerezzen.

Indításgátló alkoholszonda beszerelését lehetővé tevő interfész

Az autó elindítását megakadályozni képes alkoholszonda beszerelése egyelőre nem kötelező, ki kell építeni azonban azt a csatlakozási lehetőséget, ahová be lehet kötni. Ez azt is jelenti, hogy ezt a csatlakozót össze kell kötni az indításgátló rendszerrel.

A rendszerek közül az alkoholszonda előkészítés, vészfékjelzés, az eseményadatok rögzítése és a fáradtságfigyelő rendszer (amennyiben a kormánymozgás alapján működik) nem igényel komolyabb beruházást, a többi rendszer beépítése azonban a szoftvereken kívül technikai eszközök (kamera, radar, ultrahangos radar, kijelző) beépítését igényli, ami észrevehetően emeli a költségeket. Az új rendszerekkel autóink biztonsága nő, de ennek meg kell fizetni az árát.

Az oldalról ajánljuk

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Pápá fékpedál: felvizeznék a szabályokat az önvezetés érdekében
  • Hírek

Pápá fékpedál: felvizeznék a szabályokat az önvezetés érdekében

A visszapillantó is áldozattá válhat.

7 perce
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Neked ajánlott