Olcsó gumi a prémium ellen: megéri a felár?

2022.11.05. 15:51

Olyan teszten vettem részt, amire ha tehetném, mindenkit elvinnék – főleg azokat, akik csak legyintenek, ha a gumik minősége kerül szóba. Ugyanolyan autókra szerelve próbálhattam ki egy olcsó és egy prémium gumigarnitúrát, méghozzá nem laboratóriumi, hanem valóságoshoz közeli, mégis biztonságos körülmények között. Bár nem gondoltam volna, de ez utóbbi szempont is kiemelt jelentőséget kapott a teszt során.

Ajjaj, ebből baj lesz! És tényleg, az előttem száguldó Golf GTI megriszálta a farát, majd egy elegáns piruettel lesiklott az aszfaltról és a pályát szegélyező fűben landolt. Még tapsoltam is volna a produkcióhoz, olyan szép volt, csakhogy a konvojban én voltam a következő, így inkább azzal voltam elfoglalva, hogy úgy lassítsak, hogy az utánam következő ne fúródjon a csomagtartómba. Szerencsére kissé lemaradt, és a közben ijedtemben bekapcsolt vészvillogó hatására nem is jött közelebb. A lesodródott kolléga összeszedte magát és az autót, szépen visszasorolt az aszfaltra és máris tovább folytattuk a körözést.

A nevezetes esemény a Continental próbapályáján, a Contidromon esett meg, ahová épp azért hívtak meg minket, hogy kipróbálhassuk, mi a különbség egy olcsó és egy drága, prémium gumiabroncs között. A dolgot nem bonyolították túl, nem szerveztek fékezési tesztet, sőt, a témában szokásosnak számító körpályás tesztet is kihagytuk, helyette egyszerűen nekieresztettek minket a kanyargós országutat imitáló pályájuknak. Annyiban nehezítették, illetve a különbségek kiderítésére könnyítették a helyzetet, hogy a rendesen érdes aszfaltszalagot folyamatosan és teljes hosszában locsolták, ami ugye csökkenti a tapadást.

A korrekt összehasonlíthatóság érdekében az autók egyformán VW Golf GTI-k voltak, amelyekre egyformán 235/35 ZR 19-es abroncsokat szereltek. Csupán annyi volt az eltérés, hogy négy GTI a Continental legfrissebb fejlesztését, a SportContact 7-est kapta, négy másik GTI felnijein pedig kínai gyártású Austone Athena SP-701 gumik feszültek. A kétféle gumi mintázata természetesen eltért egymástól, de ezen kívül egyvalamiben különböztek látványosan, az árukban. A SportContact 7 darabjáért ebben a méretben 64 250 és 75 300 forint közötti összegeket kérnek a hazai kereskedők (átlagár 70 ezer forint), míg az Athena SP-701-esek darabját 33 313 és 45 334 forint közötti összegekért (átlagár 40 ezer forint) lehet megvásárolni. Így sem kicsi az eltérés, de egy egész garnitúrára vetítve már akár mellbevágónak is nevezhető.

Indulás előtt belőtték a guminyomásokat, a menetstabilizáló rendszereket a kevésbé szigorú, azaz kisebb mozgásokat megengedő Sport ESP-be kapcsolták, azután négyes konvojokba fejlődve kezdődhetett a hajsza. És valóban annak tűnt. A konvojt vezető GTI-ben ugyanis egy gyári ember foglalt helyet, aki korántsem tojással a talpa alatt taposta a gázpedált. Olyan tempót diktált, amit nem minden kollégának sikerült tartania. Ilyenkor kicsit visszavett a sebességből, bevártuk a leszakadt autót, majd újra rendesen rákapcsolt.

Szerencsére először olyan GTI-be sikerült beülni, ami az olcsóbb, kínai gumikon gurult. Azért gondoltam ezt szerencsésebbnek, mert gyanítható volt, hogy az olcsó gumi nem egészen úgy szerepel majd, mint a jóval drágább Conti. Fordított esetben ez pedig elméletileg ahhoz vezethet, hogy azzal a tempóval fut neki az ember egy kanyarnak, amit a jobban tapadó gumival megszokott, miközben ez a gumi már nem tapad úgy. Ennek a következményeit pedig el lehet képzelni. Az olcsóbb gumival szerzett tapasztalatok érdekes módon egyszerre voltak hajmeresztőek és szórakoztatóak.

Ijedezésre a kanyarok megközelítésekor esedékes fékezés adott okot. Nem lehetett ugyanis százszázalékosan biztos benne az ember, hogy sikerül annyira lecsökkenteni a tempót, hogy utána a kanyart is sikerül bevenni. A csak picivel nagyobb tempó azonban nem okozott gondot, sőt, ekkor következett a szórakoztató rész. Ha éppen jól jött ki minden, fékezéskor megindult a GTI megkönnyebbült fara, és négy kerékkel keresztben sodródott át a GTI az íven, hogy készen álljon a következő megpróbáltatásra. Tegyük hozzá, mindez csak azért lehetett szórakoztató, mert zárt, elegendő és biztonságos bukótérrel körbevett pályán autóztunk, országúton ez inkább a közúti veszélyeztetés kategóriáját merítette volna ki.

Sem igazán hajmeresztő, sem szórakoztató nem volt azonban az, ami az élesebb kanyarokban és általában a kanyarokból kijövet történt. A pálya vonalvezetésébe több erős, már hajtűhöz hasonlító kanyart tűztek be, ezekben az orrát túrta a GTI, azaz erősen alulkormányozottan viselkedett. Sokkal nagyobb kormányelfordításokkal kellett fordulni, mint amit a kanyar íve megkívánt volna. Kanyarból – és nemcsak a hajtűkanyarokból – kifelé, a gázpedál letaposására pedig nem a 245 lóerőtől elvárható kirobbanó gyorsulás a válasz, hanem kis túlzással valamiféle szárnyaszegett vánszorgás. A rászabaduló newtonméterek hatása alatt ugyanis nem nagyon találtak tapadást a gumik, többet forogtak a középpontjuk körül, mint tolták előre a GTI-t. Ha köridőre ment volna ki a játék, akkor így nemcsak az okozott volna bosszúságot, hogy mennyi időt vesztünk a kanyarok közben, hanem még az is, hogy utána sem lehet kilőni. A diktált tempó mellett összességében eléggé bizonytalanul mozgott az autó, a pályaelhagyó kollégának sem kellett nagyon erőlködnie azon, hogy végül a fűben kössön ki.

És most persze annak kellene jönnie, hogy bezzeg a prémium gumi sokkal jobb. A probléma tárgya, hogy tényleg. Ebben persze biztosan könyékig benne van a Conti szakembereinek a keze, akik tudták, hogyan domborítsák ki a különbséget. Azt, aminek később számszerű bizonyítékét is adták. Egyelőre azonban maradjunk az egyszerű vezetési tapasztalatoknál, kezdve akár a gyorsításoknál, amelyek során sokkal kisebb volt a kipörgési hajlam. Folytatódott a fékezéseknél, amiket fejben teljesen át kellett programozni, mert ha ugyanott kezdtem fékezni, mint a kínai gumival, akkor már méterekkel a kanyar előtt előállt a kanyar bevételéhez szükséges sebesség. Azaz ugyanennyivel később lehetett kezdeni a lassítást.

Ha nagyon bele akarunk kötni, egy negatívumot azért mégiscsak kimutathatunk. A szórakoztatási faktor elmaradását. Amit lehet, hogy ki lehetne hozni a SportContact 7-esből is, de vagy sokkal nagyobb tempó, vagy még vastagabb vízréteg, vagy az ESP teljes kikapcsolása kellene hozzá. Vagy a három együtt. Az adott beállításokkal azonban olyan magabiztosan fordult el a kínai gumival sikamlós kanyarokban a GTI, mintha csontszáraz lett volna az aszfalt. No jó, ez azért túlzás, de a a megcsúszások sokkal rövidebbek voltak, sokkal hamarabb talált újra tapadást az abroncs. És ezzel el is rontotta a játékot, ami persze csak a tesztpályán szórakoztató.

A két gumi közötti különbség számokban is kimutatható. A köridőket nem mértük, de a kilométerórára azért sikerült pillantást vetni. Általánosságban 10-15 km/órával gyorsabban lehetett bevenni a kanyarokat a SportContact 7-essel, mint az olcsóbb gumival. Egy körülbelül 20 méter sugarú félkör kanyart például 60 km/h helyett 75-tel lehetett a kisodródás legkisebb esélye nélkül bevenni. A Conti szakemberei azonban mértek köridőt, állításuk szerint 8 másodperc a különbség a két gumi között az 1800 méter hosszú pályán. Távolságra lefordítva ez egyébként annyit jelent, hogy a prémium gumis GTI egy kör alatt közel 200 métert ver rá (1800 méteres távon!) az olcsóbb gumival indulóra.

Mindenesetre érdekes tapasztalat volt ennyire egymás után menni ugyanazon a pályán, ugyanazzal az autóval, csak más-más gumival. Ezt jó lenne egyszer mindenkinek kipróbálni, hiszen legtöbbünk általában vásárol az autójára egy garnitúra abroncsot, megy vele, és sohasem tudja meg, mennyire lenne más az autója egy másik fajta abronccsal. Holott lehet, hogy nagyon. Mint ahogy azt is érdekes lenne tudni, hogy mi lenne, ha a balesetek kivizsgálása után a szakemberek azzal a véleménnyel állnának elő, hogy az ütközés nem történt volna meg, ha nem emilyen, hanem amolyan gumi lett volna az autón. Annak ugyanis pont azzal az öt méterrel lett volna rövidebb a fékútja, ami ezúttal hibádzott. Ilyen esetről azonban nem tudunk, így mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mennyivel hajlandó többet áldozni a nagyobb biztonságra.

Az oldalról ajánljuk

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

2 órája
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00