Folyamatosan nő az elektromos autók száma itthon is. Mielőtt valaki belevág, meg kell néznie, mennyire egyeztethető össze a mindennapjaival egy ilyen kocsi. A legfontosabb tényezők közt a hatótávot, valamint a töltési időt említhetjük. Legújabb kvízünkben megtippelheted, melyik kedvelt modellt milyen hosszú időre kell a töltőhöz csatlakoztatni, de további érdekességeket is megtudhatsz róluk.
Egy villanyautót persze többféleképpen is lehet tölteni: váltóárammal (AC) és egyenárammal (DC). Utóbbi jellemzően sokkal gyorsabb, mivel a töltőoszlopban történik az átalakítás, nem az autó teszi ezt meg magának – az akkumulátorok egyenáramot tárolnak. A villám- vagy ultratöltők is DC-t pumpálnak a kocsinkba. Mi viszont az összehasonlíthatóság érdekében most a váltóáramú, azaz AC-töltésre kérdezünk rá, méghozzá arra, mennyi időre lehet szüksége az adott autónak, hogy 20 százalékosról 80 százalékosra emelkedjen a töltöttségi szintje.
A kvíz előtt egy kis segítség a töltési idő kiszámítására az E.ON E-flotta szakértőjétől:
- az autóm akkumulátorkapacitása: 50 kWh
- az autó töltési képessége/fedélzeti töltő kapacitása: 11 kW
- töltőteljesítmény: 3 fázis
= 50/11 ~ 4,55 óra a töltési idő
Lássuk a kvízt!
A játék lezárult.
Az E.ON E-flotta szakértője még arra hívta fel a figyelmünket, hogy az alábbi feltételek is módosíthatják a töltés idejét:
- a töltő által leadható teljesítmény
- az autó inverterének/fedélzeti töltőjének teljesítménye
- ha nem 11 kW-os, hanem 7,4 kW-os, akkor 50/7,4 = 6,76 óra a töltési idő
- az akkumulátor töltöttségi szintje (típusonként egyedi teljesítménygörbe szerint)
- itt AC-nál kevesebb a veszteség, de jellemzően 80 % töltöttség felett az autók az akkumulátorkímélése céljából akár 90 %-kal is lassíthatják az utolsó pár százalék betöltésekor a töltést
- az akkumulátor hőmérséklete
- hosszú, pl. autópályán megtett út után, vagy nyári hőségben, esetleg téli időben egy komolyabb fagy esetén jelentősen csökkenhet a töltési teljesítmény
- töltőberendezésen beállított esetleges teljesítményszabályozás
- ez a töltési idő alatt dinamikusan változhat a szabályozás jellegétől és a többi fogyasztón leadott teljesítménytől függően, növelve a töltési időt
- plusz az autók fedélzeti töltője és a telepített töltőeszköz mellett még jelentősen befolyásolja a töltési időt az elektromos hálózat is.
Az adatok (akkumulátorok kapacitása, töltés teljesítménye, töltési idő) forrása az Autoweek adatbázisa.
A cikk elkészítését az E.ON támogatta.