Váltás világos nézetre
-
-
geely
A BMW új víziója!
-
becsületesnepper
Hát itt meg mi történt
-
1986
Ez is túlél mindent
-
közlekedési hatóság
Dehogy bukott meg
-
becsületesnepper
Sz@rral dobáltak meg......
-
total bamako
A Gambia folyó partján éjszakáztunk
-
neppertv
Újabb ámokfutó az utakon
Nem metró, nem autópálya, de M3
Erőmérő: BMW E36 M3 3,0
Már a neve is varázslatosan cseng: M3, az E36-ban már 6 hengerrel. Sok legenda övezi a típust, mi most a történetek mellé konkrét számokat is hozunk, és elsősorban a motorral foglalkozunk.
A literteljesítmény egészen jó volt 1992-ben amikor megjelent. Az S50B30 motor 7000-nél adja le a maximális teljesítményét. A 320 Nm a 3 literes motorból egészen komoly nyomaték, sőt, talán a világ legjobbja lehetett fajlagosan a szívómotorok között akkoriban.
A maximális fordulata, tiltása 7280-nál volt. Ha elemezzük, hogy mit tud egy VANOS, vagy mit tud egy VTEC a Hondától, azonnal láthatjuk az eltérő lehetőségeket és az eredményeket. Viszont itt van lökettérfogat, ami a tervezési célok között fontos szerepet játszott. A cél az volt, hogy jól vezethető, erős autót alkossanak.
Az E30 2,5-es négyhengerese már érdemben nem volt tovább növelhető. Kellett még 2 henger, így az optimális 500 cm3-es hengertérfogatot érték el. A nagy szelepemelkedés mellé (11+mm) nem túl durva nyitásszög tartozott és 42 fokban állítható szívóvezérműtengely. A 10,8-as sűrítési viszony, már egy jó termikus hatásfokot adott. Még mindig 1992-ben vagyunk.
A hengerenkénti pillangószelep szimmetrikus hengertöltést ezen kívül a pillangó- és szívószelepek közötti kis távolság miatt gyors reakciót eredményez, mert kicsi a kisnyomású tér. Szeretjük, értékeljük, de a legjobb, ha meg is mérjük.
Pörög, nem kétség. A motor kellemes hangját és viselkedését sajnos nem adják vissza a számok. Nem félelmetesen erős, de mindig lép, és van bőven tartalék is. Vicces, nem? Körülbelül 280 lóerő milyen erősnek érződik, pedig ma már ilyen gyenge sportautó nincs is! Főleg elektromos – de ez egy más világ.
„Kéne”, de ha 3,2-es és merevtetős lenne, az sem baj!
Legyetek részesei ennek a történetnek, ti is jelentkezzetek a megújult formátumú Erőmérőbe!
Lesz még érdekes autó, de addig is kérlek ha tetszett, oszd meg, lájkold, kommenteld és jelentkezzetek autóitokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, akár korszerűbb összkerekes vagy/és elektromos autóval is, itt azt is meg tudjuk mérni, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi epizódok:
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
- Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
- Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.