2023.08.07. 13:44

A Shell és Enzo Ferrari kapcsolata 1924-ben kezdődött, a modern korszakban pedig 1996-tól dolgozik újra együtt a két cég azon, hogy a Scuderia Ferrari győzni tudjon a motorsportban. Benéztünk hát a mozgó Forma-1-es laborba a gigászi feladat mögött.

A Ferrari Forma-1-es kamionjai nem szűkölködnek a luxusban. A szponzorpezsgővel teli VIP bár előtt fák, hogy ne csak a beton legyen mindenütt, a színfalak mögött pedig a legmodernebb technológiák a mérnökök hadaival, akiknek fontos a kényelem az egyre hosszabb szezon alatt. Elegáns és hatékony mobil város ez, hiszen az egész szériára jellemző elképesztő logisztikai rendszer szerint van felépítve.

Akik érezhetően a rövidebb szalmaszálat húzzák, azok a Shell Trackside Lab munkatársai, esetünkben Kathrin Danihelka és Jann Risswick. Egy garzon konyhájának megfelelő alapterületen dolgozó tudósok, akiknek feladata kettős, a körülményeken pedig aligha javít a tudat, hogy a padló újrahasznosított gumiból, a tárolórekeszek pedig természetes anyagokból készültek a 2021-es zöldítő felújítás során.

A Shell technikai központja Hamburgban van, a versenyeken viszont mindig két laboros kíséri a Ferrari-motoros csapatokat. Egyrészt azért, hogy már az FIA vizsgálatát megelőzve garantálják a szabályok betartását, másrészt azért, hogy a használt olajban kimutatott anyagok elemzésével segítsék a versenymérnökök munkáját. Diagnosztika a kenőanyagokon keresztül is, a Ferrari, az Alfa Romeo és a Haas számára.

Ami a Shell gépeit illeti, az Ametek LaserNet 200 Series egy kopásból eredő és egyéb szennyeződéseket folyadékokban kimutató szerkezet. Tízmillió részecskét képes regisztrálni négytől száz mikrométeres tartományban mérve csupán egy milliliter olajból, kétszázalékos duplázási hibahatáron belül.

A kis fiolában közben a V-Power, ami teljesen átlátszó, mint ahogy bekeverés előtt a tiszta olaj is az. Az adalék a Forma-1-ből került a kutakra, a különbség pedig elenyésző a Ferrari F1-es és a prémium lakossági üzemanyag között, legalábbis a Shell kommunikációja szerint. 

Ami biztos, hogy a Forma-1-es motorolaj az Earl Grey árnyalatában kezdi, majd lapos kólaként végzi, ekkor már tele elemzésre váró részecskékkel.

A mobil laborban akad még viszkozitásmérő, illetve egy forgó grafit elektróddal mérő olajemissziós spektrométer is. A munka annyira intenzív, hogy a program folyamatosan fut a monitorokon, miközben a pénteki időmérő előtt ott lábatlankodunk, Jann legnagyobb örömére.

A Shell 1924-ben az Alfa Romeo versenyzőjének, Enzo Ferrarinak segített, majd a kiválás után is ment vele. Ami magát a Ferrarit illeti, 1947-ben kezdtek a 125 S-sel, majd két évvel később már nyertek is Le Mans-ban a 166 MM segítségével. A Forma-1-es sorozat indulásától, 1950-től 1973-ig is elválaszthatatlan volt a két vállalat. Főleg, hogy 1951-ben, tehát a második szezonban jött is a győzelem.

1974-től 1995-ig ugyan az olasz Agip volt a Scuderia Ferrari üzemanyagszállítója a tűzokádó hatlábú kutyás logójával, ám 1996-tól ismét a Shell lett a Ferrari partnere, mert őket 27 évvel ezelőtt nem zavarta, mennyibe került leszerződtetni Michael Schumachert. Az Agip egy németért cserébe határozottan sokallta.

A Forma-1 üzemanyagok tíz százaléka kötelezően második-generációs E10, tehát biomasszából és egyéb hulladékból előállított etanol-keverék. A Ferrari mobil generátorai is hatvan százalékban fenntartható forrásokból előállított, negyven százalékban pedig GLT, tehát földgázból, metánból vagy egyéb természetes gázokból desztillált üzemanyaggal termelik az energiát.

A Shell ötven mérnök évi 21 ezer munkaóráját áldozza a fejlesztésekre, a kísérleti üzemanyagokat pedig Maranellóban egyhengeres motorral tesztelik, mielőtt nagyobb mennyiségben és hosszan is bevetnék.

A termékeknek a V6-os motorok teljes életciklusában optimálisan kell működniük, az összetétel pedig annyira kőbe van vésve, hogy a legkisebb szennyezés is azonnali kizáráshoz vezetne. Például az az olaj, amit az ujjamról kennek a gépbe, már bukó, hiszen a zsír a kezemről nincs jóváhagyva, mint adalék. Pedig az FIA is érezheti, hogy attól ugyan nem lennének gyorsabbak a piros autók.

Az oldalról ajánljuk

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

28 perce
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35