Ezeket a téligumikat felejtse el! Akkor mégis melyiket érdemes?
- Több gumi is megbukott a német autóklub, az ADAC idei téligumi-tesztjén.
- A 215/55 R17-esek osztályában a három, a 205/55 R16-osoknál pedig egy gumi nem vitte át a lécet.
A német autóklub, az ADAC minden évben teszteli a különböző autógumikat, most a téligumik vizsgáztak. Bár valamennyi gumin szerepel az „Alpine” szimbólum, nem mindegyik szerepelt jól.
A két különböző méretkategóriában versenyeztek az abroncsok. A 205/55 R 16 H volt, amely elsősorban kompakt kategóriás autókra - például a VW Golfra, a Toyota Corollára és a Peugeot 308-ra - szerelhető. A 215/55 R 17 V méretű gumikat pedig az olyan kis SUV-kre rakják, mint a VW T-Roc, a Hyundai Kona vagy a Seat Ateca.
A végeredmény szerint a 205/55 R16-os méret esetében a "Winrun Winter-maX A1 WR22" névre keresztelt abroncs 5,5 pontot kapott, márpedig a 4,6-5,5 pont közötti osztályzat az ADAC-nál a "nem megfelelő" kategóriát jelenti, így ez a gumi lényegében megbukott.
Így osztályoz az ADAC
- - 0,6-1,5: kiváló
- - 1,6-2,5: jó
- - 2,6-3,5: közepes
- - 3,6-4,5: elégséges
- - 4,6-5,5: elégtelen (nem megfelelő)
Az összesített pontszám szerint tesztgyőztes ebben a kategóriában a Continental WinterContact TS 870 lett 2 ponttal, utána jön a Goodyear UltraGrip Performance 3, amely 2,2 pontot szerzett, a Michelin Alpin 6 pedig a harmadik 2,3 ponttal.
A Continental az általános vezetéstechnikai szempontokra 1,8 pontot kapott, ami elsősorban annak köszönhető, hogy egyik versenytársa sem tud vele versenyezni vizes és téli utakon. A Michelin Alpin 6 szintén jó jegyeket szerzett a vezetéstechnikai tényezők alapján, de nem ér fel a Continental abroncsához. A környezetvédelmet tekintve viszont különösen jól teljesít, a legmagasabb előre jelzett futásteljesítménnyel (53 200 kilométer), a legalacsonyabb kopással és alacsony üzemanyag-fogyasztással. A Goodyear UltraGrip Performance 3 a két versenytárs között helyezkedik el mind a vezetésbiztonság, mind a környezetvédelmi teljesítmény tekintetében, és „jó” értékeléssel az élbolyban zárt.
Kompromisszumokkal ajánlható még a Hankook Winter icept RS3 és a Dunlop Winter Sport 5 2,6-os, a Nokian Snowproof 2 és a Falken Eurowinter HS02 2,8-as összpontszámával a „kielégítő” felső tartományába (2,6 és 3,5 között az ADAC értékelési skáláján) tartoznak.
Öt téli gumiabroncs van jócskán lemaradva. Hogy a Pirelli Cinturato Winter 2 az utolsó előtti helyre került, az annak köszönhető, hogy száraz körülmények között rosszul teljesít és ezért a végső pontszámot 3,9-re rontotta. Ez kár, mivel a téli tulajdonságai jók. Hasonló a helyzet a Vredestein Wintrac esetében is, annak ellenére, hogy havon jó teljesítményt nyújt, túlságosan kiegyensúlyozatlan és száraz úton rosszul szerepelt.
Hárman buktak az eggyel nagyobbaknál
A 215/55 R17-esek ligájában három gumi nem teljesítette a minimális szintet. A "Triangle WinterX TW401" összesítve 4,8, a "Kenda Wintergen 2 KR501" 4,9, a Davanti Wintoura+ pedig 5,3 ponttal fejezte be a tesztet, így ezeket nem ajánlják a németek.
Ebben a méretben a "Goodyear UltraGrip Performance 3" lett a legjobb 2 ponttal. Mögötte végzett 2,1 ponttal a "Dunlop Winter Sport 5", a harmadik pedig a "Vredestein Wintrac Pro"-ja lett 2,4 pontos teljesítménnyel.
A tesztgyőztes Goodyear UltraGrip Performance 3 és a második helyezett Dunlop Winter Sport 5 nagyon kiegyensúlyozott, száraz, nedves és téli utakon is jól szerepelt, ezért mindkettő jó minősítést kapott a vezetéstechnikai tulajdonságaira. A Goodyear még a környezetvédelemre is a legjobb pontszámot kapta. A Vredestein téli körülmények között jól teljesített, de száraz és nedves útfelületen már nem volt ennyire jó az eredmény , illetve környezeti tulajdonságok tekintetében sem ér fel két riválisához. A középmezőnyben olyan ajánlható abroncsok is szerepelnek, mint a Semperit Speed-Grip 5, a Continental WinterContact TS 870 P, a Pirelli Cinturato Winter 2, a Hankook Winter i*cept RS3, valamint - kisebb kompromisszumokkal - a GitiWinter W2 és a Firestone Winterhawk 4 is.
A tesztben az összesített végeredmény alapján látszik, hogy egy-egy gumi különböző méretekben máshogy teljesített az ADAC tesztjén. Ezt mutatja például az, hogy a kisebb méretben az első helyet megszerző Continental a másik kategóriában már csak a középmezőnybe került. Van példa ennek a fordítottjára is, a Dunlop a 215-ös osztályban dobogós, míg 205-ös méretben csak az ötödik lett.
A részletes eredmények németül itt olvashatóak (pdf).