Anno csináltak egy 11,6 literes, 1000 lóerős, duplarotoros, dízel Wankel-motort

Hülye Motorok Minisztériuma - 3. rész

2024.12.15. 16:41

  • A 2000-es évek elején a Rotary Power International Inc. fejlesztett egy 11,5 literes Wankel-motort, ami gázolajjal üzemelt.
  • A kísérleti motorból három darabot építettek és egyenként közel egy tonnát nyomtak.
  • Arányaiban kisebbek voltak társaiknál, hajóba tervezték beépíteni.
  • A 11,5 literes változat csúcsteljesítménye 1000 lóerő volt 3600-as fordulaton, és már 2400-tól rendelkezésre állt 2102 Nm nyomaték.
  • Az alapmotor kétrotoros volt, de később építettek volna négyrotorost 2000 lóerővel és hatrotorost 3000 lóerővel.
  • A motort különleges eljárással nagyon jó minőségű anyagokból készítették.
  • Szakaszos befecskendezés dolgozott benne, viszont a keveréket gyertya gyújtotta, így hivatalosan nem dízel, csak gázolajjal üzemelt.
  • Emellett a tervek szerint más üzemanyaggal – például kerozin, etanol – is használható lett volna.
  • Az ára és a fogyasztása is magasabb volt arányaiban a hagyományos dugattyús motorokénál, így az RPI végül nem tudta piacra dobni a motorcsaládot.
  • Később kísérleteztek hidrogénégetéssel működő Wankel-motorral is, de 2005-ben csődbe mentek.

Biztos vagyok benne, hogy a Wankel-motor hallatán sokan a Mazdára asszociálnak. Az évek során nagyon sok gyártó kísérletezett Felix Wankel találmányával és próbálták hatékonnyá varázsolni, de csak a Mazda tartott ki mellette 2012-ig, mint önálló motor – nemrég egyébként feltámasztotta és hatótávnövelőként használja az MX-30-ban. A 2000-es évek elején azonban sokan még nem engedték el, ilyen volt a Rotary Power International Inc. (RPI) is, ami nem autókba, hanem hajókba szeretett volna Wankel-motort fejleszteni.

Az RPI-t is az a három tulajdonsága fogta meg a Wankel-motornak, ami miatt sokan kitartottak mellette: a kis mérete, az egyszerűsége és a kiváló súly/teljesítmény aránya. A vállalat a fejlesztést még a '90-es évek végén kezdte el és 2000 augusztusára kész motorral állhatott a nyilvánosság elé. Megszületett az 580 Series első tagja, a 2116R, ami egy 11,6 literes, turbós, kétrotoros egység volt 1000 lóerővel és 2102 Nm forgatónyomatékkal a főtengelyén. A csúcsteljesítményét 3600-as, a nyomatékot pedig 2400-as fordulaton érte el, így még nagyon pörgetni sem kellett, hogy érdemi ereje legyen.

A számok bár bődületesek, nem szabad elfelejteni, hogy most hajózásról van szó, nem autózásról. Mások a méretek és az igények is. Egy hajóban nem kell széles fordulatszám-tartomány, hanem elég egy szűkebb de optimális, amit a motor hosszasan képes tartani a lehető legnagyobb hatékonysággal.

A kétrotoros 2116R 1,3 méter hosszú, 1,27 széles és 1,27 magas, tehát lényegében majdnem tökéletes kocka alakja van és sokkal kisebb volt, mint az azonos lökettérfogatú dugattyús hajómotorok. Hogy könnyebb legyen elhelyezni, a MAN teherautókba szánt D2066 nevezetű, soros, hathengeres dízelmotorja csak 10,5 literes, de 1,5 méter hosszú, 1,2 magas és 0,85 széles, tehát nem sokkal kisebb, a teljesítménye mégis csak legfeljebb 435 lóerő – nagyjából 2000 Nm nyomatékkal.

Tehát a 2116R arányai elég jók a teljesítményéhez képest és a súlya alig 986 kiló (szárazon), ami a hajózásban elég jónak számít. Az RPI anno ki is emelte, hogy a hagyományos, dugattyús hajómotorok legjobb esetben is 1,8-2 kilónként kínálnak egy lóerőt, míg az ő Wankel-motorjuk csupán 1,1 kilónként. És ez még semmi, mert éltek a technológia azon tulajdonságával, hogy a Wankel-motor bővíthető. Az alap kivitel után született volna 23,1 literes, négyrotoros változat (4231R) 2000 lóerővel, illetve egy 34,7 literes, hatrotoros változat (6347R) 3000 lóerővel – utóbbi viszont már elérte volna a 2,4 tonnát.

A rotorház alumíniumból készült és a tartósság jegyében molibdén permettel vonták be. A belső falának az érdességét a precíz megmunkáláson túl leppeléssel (tükrösítés) javították, mylarba impregnált gyémántpor segítségével. A rotort 17-4-es rozsdamentes acélból készítették és speciális kerámiatömítéseket használtak az élekre, így törekedve a tartósságra. Az RPI eleinte 4500 üzemórára vállalt garanciát, ezt később 10 000 órára tolta volna ki. A gyártás során speciális géppel ellenőrizték az illesztéseket és a megmunkált felületeket a tartósság jegyében, ezzel olyan 6000 és 40 000 óra közötti élettartamot jósoltak a technikának az első nagyobb karbantartásig.

A hűtéshez két külön vízkört alakítottak ki, amikhez nagy kapacitású hőcserélő rendszert terveztek. Az egyik hagyományos módon végigfutott a motor házán, elvileg ez kellő hűtést biztosított a technikának. A másik kör kifejezetten az olajat és a töltőlevegő hűtőt (intercooler) hűtötte.

A motor működéséhez szakaszos befecskendezést alkalmaztak és hiába hívták a motort dízelnek, működési elvét tekintve nem az. Az égéstérben van egy kisebb befecskendező, ami egy kevés porlasztott üzemanyagot tol be, ezt egy gyertya lobbantja lángra. Ez a láng gyújtja meg nem sokkal később azt keveréket, amihez az üzemanyagot a főbefecskendező küldi be rögtön a kisebb egység után. Ezzel a megoldással egészen alacsonyan (8,5:1-hez) tudták tartani a kompressziót. Tehát bár az üzemanyag gázolaj – valószínűleg a lassabb égés érdekében –, nem öngyulladás útján jön létre az égés, így ez nem egy dízelmotor, hanem rendes gyertyagyújtásos wankel, ami gázolajjal üzemel. Vagyis nem csak azzal, mert az RPI koncepciója akkoriban sok másik üzemanyagot is fogadott volna, például kerozint, etanolt, propánt, metánt és egyéb gázokat.

Az RPI Wankel-motorja nagyon ígéretesnek bizonyult és szerették volna rövidesen tesztelni őket élesben. Három motort építettek, amiket kisebb gyors kompokba szereltek volna be. Azért volt ez a megfelelő alkalmazási terület, mert bár a motor arányaiban kicsinek, kompaktnak és könnyűnek számított, a fogyasztása magasabb volt, mint a hasonló teljesítményű társainak, illetve az éltömítések élettartama is kérdéses volt. A másik tétel, ami elgáncsolta a projektet, az a 2116R ára volt. Az RPI 165 000 dollárért tudta volna adni akkoriban a motort, így 45 000 dollárral drágább volt, mint egy hasonló teljesítményű, dugattyús.

Ez sokaknak nem érte meg, így a koncepció végül a tesztelésig sem jutott el, pedig az RPI-nél már 15-20 méteres yachtok meghajtásáról álmodoztak. Végül félretették a terveket, de a Wankel-motort nem engedték el, tovább fejlesztették. Úgy gondolták, hogy a hidrogénnel hajtott Wankel-motor majd meghozza a kívánt áttörést, 2005-ben azonban csődbe ment a cég és a tervekkel együtt eltűntek a piacról.

Forrás: Carexpert, Thedrive

Az oldalról ajánljuk

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

tegnap, 17:12
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06