Háromszög alakú, kétütemű, 18 hengeres dízelmotor 36 dugattyúval

Hülye motorok minisztériuma - 5. rész

2024.12.25. 13:29

Mielőtt kialakultak a ma ismert formák, a 20. század elején egészen különleges belsőégésű motorokat fejlesztettek. Ebben a mezőnyben a D. Napier & Son Ltd. háromszög alakú motorja erős induló. A szerkezet egy szeletében három főtengely, három henger és három égéstér van, miközben különleges kialakítása miatt hat dugattyú dolgozik benne.

Az egész alapját egy 1929-es repülőgépmotor adta, amit a német Junkers fejlesztett. Forradalminak számító ellendugattyús megoldás nagy nyomatékot, alacsony vibrációt, könnyebb motort és lapos kialakítást eredményezett, így egyszerűbb volt beépíteni repülőgépek szárnyaiba. A Jumo 204 nevű motor licenceit 1933-ban megvásárolta a brit Napier és elkészítette saját változatát. Hiába volt forradalmi megoldás, a brit piacnak nem kellett, ezért a Napier továbbfejlesztette. 1947-re elkészült az első háromszög alakú ellendugattyús motor, ami a Deltic nevet kapta. Ezt a görög Delta betű-ből – háromszög alakja miatt – és az English Electric – a Napier anyavállalata – szavakból rakták össze.

A Deltic 130E ígéretes motor volt, a különleges megoldás számos előnyt hordozott magában. Nem volt szükség nehéz és bonyolult hengerfejekre, illetve mivel kétütemű, szelepekre és vezérlésre se, így könnyű és kompakt motor volt a kor színvonalán. Gyertya sem kellett, hiszen a Deltic dízel, tehát kompressziógyújtásos motor, aminek az égéstérben 15-17,5 bár között volt a kompresszió. Kihívást jelentett azonban, hogy a háromszög forma csúcsainál volt három darab főtengely, amiket a kétütemű vezérlés érdekében össze kellett kötni.

A mérnökök fogaskerekes vezérlést alakítottak ki, viszont a megfelelő időzítéshez az egyik főtengely forgásirányát meg kellett változtatni – két főtengely az óramutató járásával megegyező irányba, egy pedig ellentétesen járt. Ennek köszönhetően sikerült úgy hangolni a kipufogó- és szívónyílások nyitott és zárt állapotát, hogy a motor bár feltöltéssel, de rendkívül hatékonyan működött. A feltöltésért az első változatokon mechanikus meghajtású kompresszor, bizonyos változatokon pedig turbófeltöltő dolgozott. Nem kellett sok a motornak, a kompresszor mindössze 0,53 bárral töltötte a motort.

A dugattyúk kétféle hajtórúddal csatlakoztak a főtengelyekhez: a kipufogónyílás oldali dugattyúknál villás, a szívócsatorna oldali dugattyúk pedig penge kialakítást használtak. A hajtást általában egy központi fogaskerékről vették le, de ezen a téren a három főtengely szabad kezet adott a mérnököknek – bárhova köthettek rá kihajtást. A motort ellátó két vízkör és két olajkör pumpáit például az alsó főtengelyhez csatolták.

A 130E kísérleti motor mindössze háromhengeres volt, később kezdtek nagyobb egységek fejlesztésébe, így született meg 1950-ben egy 9 és egy 18 hengeres változat. Előbbi esetében 18 dugattyú dolgozott és egy főtengelyfordulat során kilenc alkalommal (40°-onként) gyújtott, így rendkívül egyenletes járása volt – kifejezetten szerették a Deltic motorokat alacsony rezonanciájuk miatt. A 44100 köbcentis motor teljesítménye hangolástól és üzemanyag-minőségtől függően változott, a legerősebb variánsa 2500 lóerőt tudott 2000-es főtengelyfordulat mellett. A 18 hengeres motor lényegében a duplája a kisebb kivitelnek, így a lökettérfogata 88 200 köbcenti. Mivel több a henger, ezért ez már 18 alkalommal gyújt (20º-onként) egy főtengelyfordulat során, így még simább a járása. Eleinte kompresszorral 1650 lóerő leadására volt képes, majd turbóval ezt 3700-ra emelték. A gyártás során készült egy koncepció is Deltic C18 néven, ami 5500 lóerőt produkált, de ez végül nem került forgalomba.

A motorokat elsőként a haditengerészet kisebb, könnyebb gyorshajóiban alkalmazták. Az addig használt benzinmotorokhoz képest fele akkorák és ötöd olyan nehezek voltak. A Deltic motorok háza mind alumíniumból készült, így menetkészen mindössze négy tonnát nyomtak. Dízelüzem lévén kevesebbet is fogyasztottak, miközben hozták az elvárt teljesítményszintet, így a hajók még gyorsabbak lettek.

Újabb áttörés az ötvenes évek végén következett, amikor Anglia elkezdte lecserélni a gőzmozdonyait dízelekre. A British Rail érdeklődött a Deltic motorok iránt, némi kísérletezés után pedig 1961-ben megszületett a Class 23 és a Class 55 mozdony. A két mozdony a köznyelv számára hamar egybeforrt a különleges motorokkal, így a nagyobbat Delticnek, a kisebbet Baby Delticnek becézték, később névtábla is került pár példányra.

A Baby Deltic kisebb mozdony volt, abban csak 1100 lóerőre fújták egy turbóval a kisebb, 9 hengeres motort. A nagyobb mozdonyba – amit simán csak Delticnek hívtak – viszont kettőt szereltek a 18 hengeres, kompresszoros motorból, így a rendszer összteljesítméyne elérte a 3300 lóerőt. A maga idejében a világ legerősebb és leggyorsabb mozdonya volt a Deltic: 13 teljes értékű utasszállító vagonnal több vonalon is 160 km/h-s átlagot ért el, a végsebessége pedig 200 km/h felett alakult – ez a hatvanas évek első felében döbbenetes érték volt vasúton.

A British Railnek tetszettek a vonatok, első nekifutásra 44 darabot rendeltek, melléjük pedig 13 tartalék motort. Nem volt gyakori a meghibásodás, azonban ha valami elszólta magát, akkor azonnal tudtak motort cserélni és a hibás darabot nyugodtan elvihették egy szakműhelybe. A következő húsz évben elkezdtek terjedni a dízelmozdonyok és fejlesztés hiányában a Napier termékei lassan kikoptak az iparból. Az utolsó Deltic mozdonyt 1982-ben vonták ki a forgalomból, sokukat elbontották. Napjainkra mindössze hat példány maradt egyben, ezek pedig vagy múzeumban pihennek, vagy még mindig szolgálnak valahol. Egy-két Deltic ugyanis bérelhető munkára akár a brit vasúthálózaton –előzetes szervezés után – vagy akár magánvonalakon.

A Deltic motorok vasúton és vízen is bizonyítottak, azonban volt még egy terület. A Napier a new yorki tűzoltóságnak is eladott egy 18 hengeres motort, amit pumpává alakítottak és különleges tűzeseteknél alkalmazták. A szerkezetet egy kéttengelyes utánfutóra szerelték fel és egy több fokozatban állítható centrifugál szivattyúhoz kapcsolták. A motor teljesítményét itt 2220 lóerőre lőtték be, ami több mint elég volt. Akkoriban kezdtek el terjedni New Yorkban a sokemeletes toronyházak, ezekhez pedig olyan vízsugár kellett, ami a legfelső emeleteket is eléri.

A Superpumper nevű szerkezetet egy Mack F7 115 FS teherautó húzta és csak a legindokoltabb esetekben vetették be. A pumpának hatalmas vízigénye volt, ezért vagy közvetlenül tavakból, folyókból látták el, vagy egyszerre nyolc tűzcsapról. Percenként 33 300 liter vizet préselt át a fecskendőkön 24 báros nyomással, ez sokszor gondot okozott. Simán letúrta égő házak tetőszerkezetét, de időnként a falakat is kidöntötte a hatalmas nyomás. Pedig ennél tudott többet is a Superpumper, elméletileg percenként 38 000 liter víz szállítására is képes volt, van ahol pedig 50 báros nyomásról írnak a fecskendők végén. A szerkezet bármilyen irányba képes volt 183 méteres vízoszlopot előállítani, optimális szögben (40º környékén) 200 méteren is túllőtt. A nehézkes mozgatás és a brutális vízszállítási képessége miatt aztán 1982-ben kivonták a forgalomból a Superpumpert, addig viszont számos esetben sikerült vele emberéleteket menteni.

A Deltic motorok nagyjából 600 legyártott példány után utód nélkül tűntek el a piacról, a Napier a hatvanas évektől kezdve nem fejlesztett tovább belsőégésű motorokat. Sokáig szállt a vállalat tulajról tulajra és vasút-, illetve hajóipari beszállítóként működött. A 2000-es évek második felében kivásárolták magukat az akkori anyavállalatuktól, a német Siemenstől és önállóan folytatták. Napjainkban is létezik a vállalat Napier Turbochargers néven és vonatokba illetve hajókba való feltöltőkkel foglalkoznak.

Az oldalról ajánljuk

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

tegnap, 17:12
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06