Szimulátor klasszik: Ford Cortina, SAAB 96, Volvo Amazon

2004.05.13. 09:32

Bal kettő...jobb négy... Nyomd neki, nyomd neki!...bal három, ne vágd le, kövek!... Azt mondtam, ne...RECCS... Nem ennek mentünk neki a múltkor is? Ennyit a serlegről...
A hírhedt vírus után magát Bugbear-nek nevező finn csapat kicsit elkanyarodott a szokásos WRC-trendtől. Játékukat a ralizás hőskorába, illetve egy kicsit azutánra, a '70-es évek végére helyezték.

csik.jpg

Ami először feltűnhet a dobozon, az öklömnyi vörös betűkkel írt "Magyar szinkronnal" felirat. Sajnos azonban a magyar szikronra egyébként jellemző kiváló minőség itt nincs igazán jelen. A kísérőfüzet kellően részletes, mindenről tájékoztat, viszont a fordító valószínűleg most találkozott életében először ilyesmivel, mert a szövege annyira száraz, hogy szinte szétporlad az ember kezében.

A menü már egy fokkal jobb, de itt egyébként se kellett igazán megerőltetnie magát a fent említett illetőnek. A navigátort alakító szinkronszínész játéka is meglehetősen lelombozó, semmi izgalom a hangjában. Néha elsüt egy-két közepesen jó poént, amikor mondjuk az árokban kötünk ki, de egyébként a szövegei elég laposak. Például olyan hangsúllyal, mintha felolvasna valahonnan.- "Vigyázz, egy állat fut át előttünk!"

Ezek után inkább az eredeti angol szöveget állítottam be, ami hasonlóan ingerszegény, viszont idegen nyelv mivoltában nem annyira zavaró, ráadásul az angolt nem anyanyelvi szinten beszélők is könnyen megértik. Mitfárerünk kiejtése alapján a brit felső tízezerhez tartozik, márpedig nekik az ilyesmi megbocsátható.

Ennyi kritika után jöjjön némi pozitívum, még pedig nem is kevés. A grafika, a fizika és a hangok ugyanis nagyon jól sikerültek. A látvány egyszerűen magáért beszél. Habár a játék 2001-es évjárat, ez csupán a gépigény terén tűnik fel. Az autók modelljei nagyon részletesek, díszlécek, lámpák, irányjelzők, minden a maga háromdimenziós valójában jelen van. Amit pedig háromszögekkel nem lehetett érzékeltetni, arra ott vannak a hatalmas textúrák (1024X1024), amik ráadásul egyre koszosabbak lesznek, ahogy a szakasz végére érünk.

Az autók természetesen törnek is, igaz, előre tárolt séma alapján, mindenesetre a végeredmény elég látványos. Kár, hogy ezt a teljesítményben nem lehet annyira érezni, amennyire ezt a valóságban kellene. Úgy értem, ha százzal felcsavarodtam egy fára, illene az autónak is bedobni a képzeletbeli törölközőt. Ehhez képest némileg gyengébb motorral, de továbbmegy. Ilyenkor jöhetne a duma, hogy a játék szélesebb rétegek számára készült, de akkor miért nem lehet például menüből állítani?

A pályák egyszerűen szépek. Láthatóan mind előregyártott részekből áll, ez mégsem zavaró, mivel sok egyedi részlettel és tereptárggyal zsúfoltak tele minden szakaszt. Kedvencem az Oroszországban előforduló töltés. Balról és jobbról stratégiai alapossággal elhelyezett farönkök, némelyik gondosan elrejtve a gazban. Csak egy kicsit megyek le az útról, máris elkapok valamit. Meglehetősen frusztráló, de olyan látványos, hogy ezek a szakaszok a kedvenceim. A másik véglet a kenyai esőerdő, ahol szörnyűséges kétdimenziós lapfák és cserjék nőnek az út mentén. No comment...

A hangok is illeszkednek a játékhoz. A legtöbb motor nagy fordulaton zümmög verseny közben, de alapjáraton és startkor is érdemes meghallgatni az öblös kipufogóhangokat. Igazi felüdülés! Egyedüli kivétel a Stratos a maga V6-osával és a hozzá tartozó szívdobogtató morajlással, amit meg is őriz minden fordulaton.

Hétköznapi vezetőként úgy érzem, a fizika is kellően élethű, bár egy profi ralisnak erről talán más lenne a véleménye. Mindenesetre az elsőkerekesek valóban alulkormányzottak, hajlamosak kitolni az orrukat, miután elfogy a terhelés az első tengelyről, ahogy eltöketlenkedem a kanyart. Vagy ahogy a hátsóhajtásúak dobálják a farukat akár egyenesben is. Oldalakat írhatnék erről, inkább tapasztalni érdemes. Ráadásul kockázat sincs, hiszen miért kellene egy virtuális autót javítani?

A vezethető gépek sora a barátságos Mini Morristól az öngyilkos hajlamú pilóták számára készült brutális Lancia Stratos-ig terjed. Az istállóban álló paripákat három osztályba sorolták: novice, intermediate, expert. Eleinte, mint a hasonló játékok többségében, csak az első (novice) kategória érhető el. Ha az adott bajnokságot megnyerjük, megnyílik az út a következőbe, illetve megkapjuk győztes autónk "hivatalos" változatát (factory team car). Ez utóbbi más festést, illetve néhány lóerő pluszt jelent.

A négy alapautó (Mini, Ford Cortina, Volvo Amazon, SAAB 96 V4) viszonylag könnyen irányítható. A Mini pattog, mint egy gumírozott nikkelbolha, jól szimulálva az eredeti gumirugós felfüggesztését. A Cortina és az Amazon még csak sejteti, mi vár ránk később és a SAAB az igazi aduász! Teljes mértékben egyetértek Karottával, egy ilyen kéne a garázsba!

Nem túl gyorsak, de valahogy ezt nem is tűnik fel.

Egészen addig, amíg rá nem pillantunk a sebességmérőre. Ekkor jön a felismerés: Csak 130? Úgy van! Az NFS sorozat részein nevelkedett játékosok számára furcsa lesz, (Nekem is az volt.) de bizony itt némelyik gyengébb szekérrel nem nagyon vonnánk magunkra a rendőrök figyelmét verseny közben. Tanulásra viszont kiválóak, és valóságos felüdülés lesz később visszatérni hozzájuk, mert itt nem kell minden egyes másodpercben küzdeni az úton maradásért.

A középkategóriával (intermediate) azután kerül némi lóerő is hátsó felünk alá, így lassan megtapasztalhatjuk azt a bizonyos sebességet. Itt jegyezném meg, hogy a kijelző sebességmérője autónk teljesítményének megfelelően van kalibrálva, így a fenti 130-as cammogás nem is annyira zavaró egy 180-ig mérő műszerrel. Ebben az osztályban már megjelenik egy -két vérbeli sportgép is, mint Alfa Romeo Giulia GTA, az Opel Kadett, illetve a kissé idegesen pattogó méregzsák, a Fiat 600 Abarth. Egyetlen elsőkerekesként a Lancia Fulvia árválkodik, de neki sincs miért szégyenkeznie. Laza talajon könnyen be tud fűteni a többieknek.

A csúcskategóriával azután elérkezünk az igazi nagyágyúk világába. Itt már minden másodperc számít, nagyon csillapítani kell a kanyart és a startnál se pörgeti a motort aki jót akar magának. A Ford Escort murván verhetetlen, de sajnos gyenge teljesítmény/súly aránya miatt nehezen tudjuk behozni a hátrányt egy hiba után.

A Renault Alpine külön világ. Farmotorjának köszönhetően az eleje nagyon könnyű, így a többiekhez képest elég furcsán viselkedik, mindenesetre havon élmény vezetni. Azt hiszem, a Skodások tudják, miről beszélek.

Az oldalról ajánljuk

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
Emissziós pofont kaphat a Tesla
  • Hírek

Emissziós pofont kaphat a Tesla

A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.

március 3., 16:10
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
  • Hírek

Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből

Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.

3 órája
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
  • Hírek

Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk

Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.

március 3., 16:58
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
  • Hírek

Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány

Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.

március 2., 07:16
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!

Olvasónk autójából a benzin és a hűtővíz is folyt nem sokkal a vásárlás után, a szerviz szerint pedig a vezérlést sem cserélték soha.

március 2., 07:16
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket
  • Hírek

A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket

Már most is együtt dolgoznak az MI-vel és hamarosan egyre több tervező munkáját válthatja ki.

március 2., 12:57
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot
  • Hírek

Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot

A Xiaomi bejön a kínaiaknak autógyártóként is.

március 2., 15:23
Rémálomtól a német precizitásig
  • Belsőség

Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból

Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.

március 2., 14:35
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
  • Hírek

Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia

Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.

március 2., 17:18
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.
  • Nepperűző

630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.

2000-es, 17 évig a Honvédségnél futott, klímás, tisztességesen karbantartott autó.

március 2., 16:01
Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?
  • Közélet

Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?

A kilowattórára vetített költségeket is érdemes megnézni, amikor mérlegeli valaki a különböző hajtásláncokat. Az eredmény egyértelmű.

március 3., 05:58
Kilóg a sorból és élvezi
  • Tesztek

Kilóg a sorból és élveziTeszt: Hyundai Staria 1.6 T-GDi HEV Comfort - 2025.

Nem számít, mit tud, a külseje alapján már úgyis eldöntötted, hogy szereted vagy utálod a Stariát, mégis érdemes jobban megismerni!

március 2., 11:29
Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét
  • Hírek

Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét

A vezérigazgatói poszt is veszélybe került.

március 2., 14:04
Mazda MX-5 Coupé Type-E
  • Hírek

Mazda MX-5 Coupé Type-E

március 3., 14:24