A virtuális valóságban bárkiből lehet majd autóversenyző, űrhajós, vagy épp pornósztár – ezt ígérték 2015-ben, amikor először találkoztam a technológiával. Az akkor bemutatott Samsung Gear VR nagyon messze állt a tökéletességtől, akadozott, tele volt gyermekbetegségekkel, béna kezelési megoldásokkal, ám akkor mégis úgy tűnt, pár éven belül forradalmat robbant, ahonnan nem lesz visszaút.
Mi ez itt?
A Totalcarnál alap az autók iránti rajongás, ugyanakkor nagyon sok olyan dolog is érdekel minket, ami nem autó - az agyunkban ugyanazokat a receptorokat mozgatják meg ezek, mint egy homologizációs célból kiadott Impreza. A Totalcar TeChno rovatában a világot és az autóipart meghatározó technológiák mellett hajókról, órákról, repülőkről, kütyükről, játékokról és barkácsolásról olvashatsz, a címlap többi részét pedig továbbra is az autók és a motorok uralják, változatlan mennyiségben.
Akkor még az volt a kérdés, hogy ha egy alternatív világ audiovizuálisan tökéletes reprodukciót ad olyan dolgokról, amiket egyébként szinte lehetetlen lenne elérni vagy átélni, ki akar majd küzdeni azért, hogy a valóságban is elérje ezeket? Ki akar majd eljutni olyan csodálatos helyekre, ahova a virtuális világban bármikor eljuthat?

Nos, ezt túlgondoltuk. Nem csak én, de a téma szakértői is. Mentségemre szóljon, én nem a hozzánk hasonló embereket féltettem, akik pontosan tudják, milyen jó érzés autót vezetni egy gyér forgalmú, kanyarokkal tűzdelt szerpentinen, vagy épp megérezték már egy másik kontinens különleges hangulatát, hanem azon fiatalokat, akik a legfogékonyabb gyermekéveikben találkoznak először a technológiával, és a brutális mennyiségű inger egyszerűen beszippantja őket a metaverzumba. Azóta kiderült, egészségügyi korlátjai is vannak a dolognak, és valahogy mégsem ad vissza minden érzést, amit elvárnánk tőle, de ettől függetlenül a fejlődés folyamatos, és a hobbiszobák mellett a munkahelyekre is beszivárog a virtuális valóság.

A VR-eszközök két fő kategóriája
2016 környékén ez a technológia még tényleg nagyon kezdetleges volt. Az egyik irány úgy nézett ki, hogy a nagy felbontású OLED kijelzővel szerelt mobilunkat betettük egy VR headsetbe, és amíg túl nem melegedett a telefon, addig élvezhettük a 3D-s tartalmakat, leginkább passzívan, tehát előre összerakott videók nézegetésével, legfeljebb egy-egy nagyon egyszerű játékkal. Ezekből alakultak ki az önálló, angol kifejezéssel standaloneheadsetek, amikhez nem kell olyan elképesztő hardver, amit csak vezetékes kapcsolattal, illetve egy számítógép beiktatásával lehetne használni, ám időközben kikopott mögülük a telefon, a kijelző pedig beépített lett.
A másik irány már komolyabb volt, a HTC Vive és a hozzá hasonló eszközök már döbbenetes videós teljesítményt nyújtottak, fizikailag lépkedni is tudtunk a virtuális térben, a két vezeték nélküli kontrollerrel pedig a virtuális kezeinket is a valósághoz közelinek érezhettük, de maga az eszköz nyomott bő fél kilót a fejünkön, ezen kívül kábellel hozzá volt kötve a szükségszerűen bivalyerős számítógépünkhöz, és a játékteret is az eszköz saját kamerájával kellett feltérképeznünk. Akkoriban tényleg mindenki a VR-ról beszélt, mostanában viszont a fejlesztések a háttérben mennek, és némiképp talán le is lassultak. Most az önálló VR-eszközök fénykorát éljük, idővel pedig a vezetékes VR csak merengős emlékként marad meg a fejünkben.
A technológia egyik úttörője, a Meta/Facebook tulajdonban lévő Oculus lett a piac messze legsikeresebb szereplője, a Quest 2-ből egy jobb negyedévben bő egymillió darabot el is adnak: ez egy önállóan működő VR-termék, amit csak kiveszünk a dobozból, és mindenféle megkötés nélkül használhatjuk, van hozzá két jó kontroller, rengeteg tartalom és aktív közösség is, nem kell hozzá más, mint egy Facebook-fiók. Olykor a piac 85%-át uralják, a Steam játékplatformon pedig a VR-felhasználók közel 40%-a érkezik Quest 2-vel.Szintén nagyon sikeres a PlayStation VR is, ami egy kábeles megoldás, ráadásul viszonylag alacsony a felbontása, de a Sony nagyon jó ötletekkel használta ki a technológiában rejlő lehetőségeket a PS4 konzol mellé.
Az Omdia szerint 2021-ben körülbelül 12,5 millió új VR headset talált gazdára, ennek jelentős része nem kábeles és nem is okostelefonos, hanem önállóan teljes értékű élményt adó, saját szoftverrel ellátott példány. A piac a következő négy évben folyamatos növekedést fog mutatni szerintük, a kábel nélküli megoldások pedig szinte marginálissá teszik a vezetékes megoldásokat maguk körül. De mégis, mit várunk ettől konkrétan 2022-ben, ki próbálja majd kiegyenlíteni az erőforrásokat az Oculus ellenében?
Legnagyobb esélyesként a Sony száll ringbe. A CES 2022 ideje alatt megvillantották a PlayStation 5-höz szánt VR-megoldásukat, a PlayStation VR2-t. Az új headset megduplázza az előd felbontását, 100-ról 110 fokra növeli a látószöget, beépített kamerákat kap szemeink követésére és a környezet feltérképezésére, ráadásul egy beépített vibramotort is kap, amivel még rezgetni is tud, ha épp kaptunk egy diszkrét fejlövést. Fejlődnek a kontrollerei, megmarad a 120 Hz-es maximális frissítési frekvenciája, és valószínűleg árazás szempontjából is egy elérhető darab lesz: aki olyan szerencsés vagy lelkes, hogy már be tudott tárazni magának egy PS5-öt, az jó eséllyel el fog gondolkodni a beszerzésén, amíg viszont nincs hozzá bármikor beszerezhető alapgép, addig korlátozva lehet a terjedése.

Ott van még a HP, akik jelenleg a legnagyobb felbontású PC-s VR megoldást kínálják a piacon. A Reverb G2-t a remek hangminőségéért és kényelmes kialakításáért nagyon szeretik a felhasználók, a szimulátorosok körében nagyon kedvelt darab. Talán 2022-ben elhozzák a következő generációt. Szintén létező szereplője a piacnak a Steam játékplatformból ismerhető Valve, akik az Index nevű termékükkel egy drága, de profi VR-megoldást kínálnak. A gyártó legfrissebb terméke a SteamDeck nevű kézikonzol, aminek semmi köze a VR-hoz, de talán három évvel az első generációs VR-egységük bemutatója után számíthatunk arra, hogy egy következő generációs, vagy épp egy 400 ezer forintnál elérhetőbb árú virtuális valósággal jöjjenek elő, ezzel ellenfelet tenni a Quest 2 mellé.
Vannak olyan cégek is, akik kivárnak. Az Xbox konzolokat gyártó Microsoft kapcsán értelemszerű lenne ugyan, hogy ők is elérhetővé tegyenek egy virtuális valóságot konzoljukhoz, de bármikor, bárki kérdezi az illetéseket, továbbra is mereven elhatárolódnak attól, hogy ezzel foglalkozzanak, ők egyéb területekre fókuszálnak és diplomatikusan lepattintanak mindenkit, aki erről kérdezi őket.
Egyre többet lehet hallani arról, hogy az Apple is dolgozik a saját VR headsetjén, eredetileg 2022 volt az a céldátum, ami reálisnak tűnt a gyártó saját termékére, de erre még várni kell. A Bloomberg értesülései szerint az Apple fejlesztőcsapata túlmelegedési és szoftveres problémákkal is küzd, de ahogy az lenni szokott, hivatalos közleményük nincs erről, és a konkrét kérdésekre sem szívesen válaszolnak. A pletykák szerint az Apple brutális, akár 2000 dollár (623 ezer forint) feletti árcímkét is süthet a termékére, cserébe nagyon magasra emelheti a grafikus szintet, az ARM-alapú, házon belüli M1 chipjük valamelyik továbbfejlesztett változatával pedig ezt a teljesítményt apró méretben ki is fogják tudni szolgálni. 2023 lehet az az év, amikorra ebből elérhető eszköz lesz.
A közeljövőben a PlayStation VR2 lehet az, ami a legnagyobb hatást tudja gyakorolni a piacra, de az Oculus egyeduralmát valószínűleg idén sem dönti meg senki. Aki még nem próbált efféle eszközt, az egyre valószínűbb, hogy fog ilyen eszközzel találkozni, én pedig arra biztatok mindenkit, hogy ha teheti, próbálja ki, milyen élmény a VR, mert szavakkal leírni nagyon nehéz lenne. Szeretni nem kell, ismerni viszont ajánlott.

A VR-élmény jelenleg elsősorban a szórakoztatásról szól, de idővel nagy szerepe lehet az oktatásban, az online vásárlásban, a tervezők munkájában, a turizmusban, a lakberendezésben, és persze az FPV drónozást sem hagyhatjuk ki a felsorolásból.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
