Az önvezető autó megvalósításának egyik legfontosabb kérdése a mesterséges intelligencia, de az autóipar számtalan más területén is egyre nagyobb teret kapnak az okos megoldások. Az ELTE Informatika karán saját tanszéket kapott a téma, és a megnyitó kapcsán igyekeztünk utána járni, mikor engedhetjük már végre el a kormányt.

Természetesen sokszor használok kocsit közlekedésre, az autóvezetés számomra elsősorban mégis élvezet. Így igazából nem teljesen világos számomra, miért dolgozik mindenki önvezető autókon – ha nem akarok vezetni, felszállok a vonatra, nem? Az okoskodást félretéve azonban egyértelműen látszik, hogy az önvezetés értelmes cél. Ha sportkocsi helyett anya családi autóját, esetleg buszt, kamiont, vonatot vagy épp teherhajót képzelek magam elé, mindjárt világos, miért dolgoznak ilyen sokan a dolog elméletén, jogi hátterén és gyakorlati megvalósításán. És egy dolog biztos: az önvezetés legfontosabb kihívása a megfelelően fejlett és megbízható mesterséges intelligencia létrehozása. Hát ezért fogott össze az ELTE a Bosch-sal.
Sofőr nélkül driftel az új Toyota Supra, és ez nekünk is jó lesz
Elsőre elég nagy hülyeségnek tűnik, hogy már az élvezetet is robotokra bízzuk, de ebből a mindennapokban is profitálhatunk.
Bár a Bosch neve hallatán gondolhatnánk fúró- vagy mosógépre, MI témában kiemelkedően fontos játékosok, és ebben hatalmas szerepe van a Budapesti Fejlesztési Központnak. Elsősorban az ipari alkalmazással foglalkoznak, márpedig az MI olyan terület, ahol az egyetemi kutatásnak is bőven van még szerepe. Ezért a magyarországi Bosch csoport az utóbbi években egyre több magyar egyetemmel épített ki együttműködéseket, és ennek legújabb állomásaként közösen indítottak Mesterséges Intelligencia ipari tanszéket az ELTE-vel. A május 9-i megnyitón egyértelművé tette minden felszólaló, hogy ez a kapcsolat jóval több egyszerű szponzorációnál. Például a 400 négyzetméteres tanszéken a tantermek mellett, rugalmasan használható kutatói munkaállomásokat, kollaborációs teret, workshop szobát és könyvtárhelyiséget is kialakítottak a cég munkakörnyezettel foglalkozó irányelveit figyelembe véve.
Interjú: Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban
- Mi készteti a Bosch-t egyetemi partnerségek kialakítására?
- A mesterséges intelligencia tipikusan olyan szakterület, amit nem csak a tudomány kutat, hanem a területen működő cégek is, és együttműködve ez hatékonyabb. Például mert tudunk segíteni az egyetemen abban, hogy mire van igény, mi az, ami az ipart motiválja. Verseny mind a két területen van, az egyetem az akadémiai szférában versenyez, ahogy láthatjuk például tudományos konferenciákon, ahol a kutatók a legújabb eredményeiket mutatják be. A cégek pedig abban, hogy az akadémiai szférában elért eredményeket hogyan tudják hasznosítani.
- A mesterséges intelligencia alkalmazása a gyártásban, vagy a termékben, a kész autókban jár előrébb?
- Már ma is vannak olyan autókba épített funkciók, melyek mesterséges intelligenciás megoldásokat használnak, de a gyártás legalább ilyen izgalmas. Például a minőségmenedzsment, vagy a gyártás-szervezés területe, vagy épp a digitalizáció. Az így nyert adatok feldolgozása, MI alapú kiértékelése legalább annyira izgalmas kihívás, mint a termékfejlesztési oldal, pedig abban töltöttem a szakmai karrierem egy részét. Aztán ott a tesztelés – ez lehet fejlesztési és gyártási szempontú is.
- Vannak már piacon olyan autók, melyek arcfelismerés alapján hívják elő a beprogramozott vezetői profilokat. Innen már csak egy lépés, hogy kulcs se kelljen?
- Az arcfelismerés izgalmas terület és a magyarországi Bosch csoport mérnökei dolgoznak is ilyen problémákon. De mi ezt elsősorban a biztonság oldaláról közelítjük meg. Amikor egy önvezető autóról beszélünk, akkor nem elég a környezetet érzékelni, hanem tudnunk kell, hogy a járművezető mit csinál. Például mi van, ha a sofőr egy négyes szintű önvezetésnél rosszul lesz, vagy csak elalszik mondjuk? Képes-e bármikor átvenni egy figyelmeztetésre a felelősséget a járműtől, vagy nem? A belső kamerák ezt a célt szolgálják. Ezek a funkciók már most léteznek, én is teszteltem olyan rendszert, ami a belső kamerát összekötötte az ACC Stop & Go (radaros tempomat) rendszerrel, ami képes a forgalom igényei szerint állóra fékezni az autót, majd újra elindulni, ha megy a sor. Csakhogy mikor álltunk, becsuktam a szemem, és erre nem indult el az autó. Csak egy hangjelzést adott, hogy ő menetkész, de nekem is figyelnem kell. Napszemüvegben is működött, és az önvezetés felé vezető úton fontos lépcsőfok, hogy az utastér figyelése jól működjön. Meg persze arra is alkalmasak ezek a rendszerek, hogy autómegosztó cégeknél felügyelet alatt álljon a jármű. A lényeg, hogy a kamera képe egy adat, amit mesterséges intelligencia segítségével tudunk különböző szempontok szerint kiértékelni.
- Az önvezetés talán legnagyobb kihívása, hogy olyan térben működjön biztonságosan, ahol nem csak más önvezető járművek, hanem mindenféle közlekedő mozog. Ez megoldható probléma?
- Igen, de valóban ez a legnagyobb kihívás. Vagy mondhatjuk úgy is, hogy a városi környezet a legnagyobb kihívás, pláne, ha elhagyjuk Kalifornia derékszögű úthálózatát, és mondjuk Budapestről beszélünk. Például mi van, ha nem tökéletesen parkol valaki, és kicsit belóg? Vagy ha lelép váratlanul egy gyalogos? A legfőbb kérdés az autonóm funkcióval rendelkező és nem rendelkező közlekedési résztvevők interakciója. Vannak a Boschnál kutatások ezen a téren, de rájöttünk arra, hogy az iparágnak több idő kell, akár az egyetemi kutatások oldaláról is, amíg ezek az algoritmusok kicsit tökéletesebbek lesznek, vagy még jobban az ipar problémájára lesznek szabva. Persze a mai rendszerek, a kettes vagy hármas szintű önvezető megoldások ettől még használhatók városban, csak sokkal hamarabb szólnak, hogy át kell vennünk az irányítást. Izgalmas kihívás ezen dolgozni, és ezért is fontosak az olyen parterek, mint az ELTE.
- Villanyautózás központi kérdése az energia menedzsment, ebben van helye a mesterséges intelligenciának?
Abszolút, például ott a hatótáv kérdése. Ez nemcsak azon múlik, hogy mennyire tapossuk a gázt, nagyon fontos paraméter a hőmérséklet is. A Bosch fejleszt olyan akkumulátor felügyelő elektronikákat, amelyek télen fűtik, nyáron hűtik az akut, hogy megfelelő hatásfokon dolgozzon, és ezzel a lehető legjobb hatótávolságra legyen képes. De az is érdekes kérdés, hogy az akkut nem kell mindig 100%-ra tölteni. Erre is készülnek megoldások, melyek figyelik a szokásainkat, napirendünket és ez alapján javasolnak töltési stratégiát.
A megnyitó kapcsán kis bemutatók segítségével próbáltak a kutatók bevezetni abba, milyen részproblémák megoldásán keresztül igyekszünk a mesterséges intelligenciát fejleszteni. Az egyik ilyen bemutatón szolmizációs jeleket kamera képen felismerő robot szólaltatta meg zongorán a megfelelő hangot, egy másik pedig azt szemléltette, hogy miként próbálja feltérképezni egy önvezető autó a környezetét. Ez ma még olyan terület, ahol nincs egyetértés abban sem, mik a legjobb letapogatási metódusok, hiszen van, aki Lidarra esküszik, van, aki viszont szinte kizárólag a kamerákban hisz. A bemutató állomáson dolgozó kutató szerint az is szempont, hogy mekkora távolságra akarunk ellátni, hiszen míg egy kis sebességű parkolásra tökéletes a Lidar és a kamera, de nagy sebességgel haladva, autópályán fontos lehet a radar távolra látó képessége is.
De talán a legérdekesebb tanulság számomra az volt, hogy amikor mesterséges intelligenciáról van szó, ne egy humanoid alakba csomagolt robot jusson eszembe. Az egyes járművek általában sok egyszerű számítógépet tartalmaznak egy nagy központi egység helyett, mert így egyszerűbb a kábelezés, és olcsóbb a gyártás. Egy olyan autó, ami önmagában MI-képes, a mainál sokkal drágább számítógépek beépítését igényelné, de erre nincs igazán szükség. Hiszen az egyes autónak nem kell magától tanulnia, elég, ha a tapasztalatait megosztja a központi aggyal, ahol viszont rendelkezésre áll a számítási kapacitás új, jobb megoldásokat kidolgozni a felmerült szituációkra. Az ezzel frissített szoftvert aztán minden autó megkaphatja. Tehát nagyjából úgy, ahogy az egyes ember nem tudna holdra szállni, de együtt csodákra is képesek vagyunk. Hát ezért kellenek az ilyen kooperációk.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
- Hírek
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.
- Hírek
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Tesztek
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé
Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Közélet
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.
