Sztrádán fékezel? Buzievagy!

2010.03.17. 06:50 Módosítva: 2010.03.17. 08:00

Hó szerencsére már nincs. Amikor megszületett bennem a gondolat, hogy írok néhány sort arról, hogyan közlekedjünk autópályán, még bőven havazott. Ami száraz úton apró kellemetlenséget okoz csupán, attól a síkos úton az embernek a haja szála is égnek áll.

ahány sofőr, annyiféle tempó

Ausztriából jöttem hazafelé. Nem volt hóvihar, de esett rendesen. Síkos volt az út, folyamatosan járt az ablaktörlő. Míg száraz időben a 130 majdnem minden autósnak megvan, havon a többség nagyon óvatos. Sokan egyszerűen beállnak a külső sávba és türelmesen caplatnak a kamionokkal, de a többség azért be-bekukucskál a belső sávba, csak éppen nem tudják pontosan megítélni, mi az a sebesség, aminél a kocsi még irányítható marad. Ezért aztán véletlenszerűen 80 és 130 között haladó autókkal találkozik, aki a belső sávba merészkedik; ahány sofőr, annyi tempó.

És itt kezdődik a galiba. Ha 100 fölötti tempóval haladunk, rengeteget kell majd előznünk, és még többet kell majd haladnunk nálunk lassabb autók mögött, akik szintén előzni szeretnének egy náluk is lassabbat. Így figyeltem meg három, jobban mondva két és fél elég kellemetlen és veszélyes rossz beidegződést.

nem tartjuk a követési távolságot

A fél az, hogy nem tartjuk a követési távolságot. Értem én, hogy a külső sávból boldog-boldogtalan befurakszik elénk, ha nem állunk rá az előttünk haladó lökhárítójára, de ez még mindig jobb, mint egy kiadós combcsonttörés egy piruett után a síkos aszfalton, szóval az első tanácsom ez lenne: tartsuk a követési távolságot. (A követési távolság az útviszonyok romlásával egyenes arányosságban nő, hiszen minél síkosabb az út, annál nehezebb megállni és korrigálni az autó mozgását.)

A második hiba egy rossz beidegződésen alapul, de a fent említett viselkedéssel együtt válik igazán veszélyessé. Elsőre sokaknak furcsa lesz, amit most leírok, pedig így lenne helyes, higgyék el. Autópályán ne nagyon fékezzünk, jobban mondva: amikor lassítunk, ne nyomjuk meg a féket. Igen, fékezni ekkora sebesség és ilyen kicsi sebességkülönbség mellett teljesen felesleges, bőven elég, ha elvesszük a gázt, a többit a motorfék meg a közegellenállás elintézi.

Autópályán ne nagyon fékezzünk

Még mielőtt valaki nekiállna levelet írni, hogy tudassa velem, mekkora barom vagyok, és megkérdezze, ugyan mit csináljon, ha a barom kamionos/kalapos/skodás/opeles/lakókocsis/bmw-s/mittudoménmis kivág elé a külső sávból, válaszolnék a feltevésre: taposson a fékbe! Ha az előttünk haladó jármű jóval lassabb, természetesen kénytelenek vagyunk fékezni, de ilyen általában ritkán fordul elő, hiszen mindenki alaposan megvizsgálja a visszapillantóját, mielőtt sávot vált, szóval kizárólag a pofátlan, vagy figyelmetlen, vagy nagyon tapasztalatlan/tehetségtelen sofőrök késztetnek minket fékezésre, és ilyenből szerencsére azért kevés van.

Minden egyéb esetben bőven elég elvenni a gázt. Ha éberen figyelünk, hamar észrevehetjük a sávunkba soroló lassabb járművet, és nem lehet gond abból, hogy nem fékezéssel, hanem motorfékkel lassítunk. Hogy fékezés közben kopik a fékbetét meg a tárcsa, nem nagy ügy, hogy a felesleges, túlzó mértékű lassítás után a kocsi valamivel több üzemanyagot éget majd el, hogy újra felvegye az utazósebességet, bagatell. A folyton felvillanó féklámpa azonban balesetveszélyes.

Hogy süni vagy nyuszi volt a mese szereplője, már nem emlékszem, csak a kulcsmondatra: ne kiálts farkast! Ha azt látom, hogy az előttem haladó kocsi féklámpája gyakorta felvillan annak ellenére, hogy nem adódott olyan szituáció, amelyben valóban fékezni kellett volna (értsd: én kizárólag motorfék használatával képes voltam tartani a többször fékező autó mögött a követési távolságot), akkor vagy beszállok a játékba és idegbajt kapok, valamint őrületbe kergetem a mögöttem autózót is a folyamatos fékezgetéssel, vagy egyszerűen ignorálom a féklámpa egyébként igencsak fontos üzenetét, és ha baj van, olyan gyanútlanul és fegyvertelenül szaladok bele az előttem haladó kocsi farába, amilyen könnyedén a farkas ette meg a vicceskedő nyulat vagy sünit, vagy mi a csudát.

Minél jobban tapad az aszfalt, annál kisebb a jelentősége mindennek, hiszen száraz úton a gyakorlat és a jó reflexek segíthetnek, de azon a havas, téli napon Mosonmagyaróvár és Budapest között sok évet öregedtem az indokolatlanul fékezgető sofőrök miatt. Véssék jól az eszükbe, autópályán ritkán van szükség a fékre. Ha mégis fékezünk, féklámpánk azt az üzenetet közvetítse a mögöttünk haladónak, hogy nagy mértékben le kell lassulnia, vagy azért, mert lassú jármű jött ki elénk, vagy mert baj van.

Itt azonban nincs még vége, volt még egy tanulság. Nem vagyok autórasszista – semmilyen rasszista nem vagyok –, úgy gondolom, biztosan csak kifogtam egy ilyen napot, de bizonyos típusú autók (direkt nem írom le, melyek ezek) a következő gonosz játékot űzték velem: mikor mögéjük értem, elkezdtek gyorsabban menni. Egyszerűen nem akarták, hogy megelőzzem őket, szemmel láthatóan küzdöttek a pozíciójukért – vannak, akik a gyereket is mindig megverik lábteniszben meg sakkban, nem tehetnek róla, egyszerűen képtelenek veszíteni.

hagyja, hogy a gyorsabb autó megelőzze

Igen ám, de a gyerek legfeljebb pityereg, ha kikapott, itt azonban a testi épségünk a tét. Kérve kérem minden kompetitív szellemben vezető autóstársamat, vegyen erőt magán, és hagyja, hogy a gyorsabb autó megelőzze. Ha valakit utolérnek, annak az az oka, hogy a hátulról jövő autó sofőrje jó ideje folyamatosan nagyobb tempóban haladt, ergo ezután is nagyobb tempóban fog haladni.

Ha valaki ilyenkor elkezd púposkodni, akkor kiesik saját, jól megszokott ritmusából, ettől bizonytalanná válik és el fog kezdeni butaságokat csinálni. Olyan ez, mint a sportban. Mindegy, küzdősportról, motorsportról vagy labdajátékról beszélünk, aki rá tudja erőltetni a saját akaratát, ritmusát a másikra, az nyer. Itt is valami hasonló történik, azzal a különbséggel, hogy egyáltalán nincs tétje a dolognak, vagyis van, de csupán veszíteni lehet.

Ha valaki utolér minket akár autóúton, akár autópályán, ne küzdjünk vele, hiszen gyorsabb – azért ért utol. Lehet, hogy ideig-óráig képesek leszünk tartani a ritmusát, de ennek ára van. Fel kell adnunk jól megszokott tempónk biztonságát és olyan körülmények között kell helytállnunk, melyek nem kedvezőek számunkra. Ilyenkor könnyebb hibázni, ne kockáztassunk hát!

Nyugodt és balesetmentes közlekedést kívánok mindnyájunknak!

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

51 perce
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14