Használt hannoveri villamosokat vesz a BKV. Nem azért, mert olyan baromi jók azok, hanem mert kilóg a segge a gatyából. A hannoveri villamosokat történetesen Hágából vásárolják, de ne akadjunk fenn azon, hogy ezek már nem is second hand, hanem third hand villamosok. Igény van rá, mint a bálás ruhára: jobb egy kopottas kabát, mint egy ronggyá szakadt ing.
Márpedig az ing rongyos: a Budapesten tömegközlekedők nap mint nap tapasztalják, hogy a nagy lóvéból az új járművek beszerzésére csak a legritkább esetben futja.
Egy biztos: a buszokat és a trolikat nem a Mozaik utcában vizsgáztatják, és nem csak azért, mert nincs arrafelé felsővezeték, hanem azért sem, mert akkor a járműpark jelentős részét azonnal, habozás nélkül, örökre kivonnák a forgalomból. Akinek öt évesnél öregebb autója van, biztosan találkozott már az ötforintosnyi rozsdafolt, vagy a kissé kottyanó gömbfej miatt „kötözködő” vizsgabiztossal.
Vajon mit tenne, ha begördülne a vizsgaállomásra a nap mint nap utasokat szállító busz, melynek karosszérielemein be- illetve kilátni? Elkezdené-e csavarhúzóval baszkurálni a szétrohadt kasztnit, vagy sikítva rohanna ki a világból, esetleg összeszámolná, hogy a „szokásos” tarifával mintegy másfél millió forintnyi csúszópénz esetén kapna műszakit a jármű?
Új villamosokra (és buszokra, és trolikra) szükség van, pénz meg nincs. Egyetlen szerencsénk, hogy nem lehet Combinót kapni nulla százalék önrésszel, svájci frank alapon. Akkor lennénk aztán csak igazán szarban. Nincs más hátra: marad a nyugaton levetett, használt.
De ha már a vizsgáztatásnál nincs mód az egyenlő elbánásra, legalább az adminisztrációban lehetne. És ezen a ponton merül fel a kérdés: vajon kell-e a turkálós villamos után regadót fizetni?
Merthogy azok után a nyugatról importált használt autók után kell, amiket azért venne meg a szegény ember, hogy mégse életveszélyes, tákolt vacakokkal járjon. Persze védeni kell a zembereket attól, hogy elárassza a piacot Európa szemete – állítólag erre jó a regadó (és nem arra, hogy innen is folyjon a lé a büdzsének nevezett fekete lyukba, meg kedvére tegyen az újautó-kereskedőknek). Így igaz.
Ugyanakkor elvileg elképzelhető lenne olyan szabályozás is, ami mondjuk bizonyos kor alatt és kifogástalan műszaki állapot mellett regadómentesen lehetővé tenné az importot. Elvileg.
Gyakorlatilag választhat a szegény ember az autó értékének 30-50%-át kitevő sarc azonnali megfizetése, és a 0% kezdőrészlet között. Vagy irigykedve nézheti a BKV régi-új villamosait.
És felszállhat rájuk.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!