Nem kevés kritika éri az utóbbi években az európai törésteszteket végző NCAP-t, de meg is dolgoznak érte. Most éppen kiadtak egy listát a legnépszerűbb kategóriák legbiztonságosabb autóival.
Bármilyen termék pártatlan értékelése rendkívül érzékeny téma, különösen igaz ez az autóiparra. Hányszor gyanúsították már meg a legkülönfélébb teszteket végző német autóklubot, az ADAC-t, hogy nem az objektivitás a legerősebb oldaluk. De amikor előkerülnek a toplisták, akkor már szörnyű nehéz megőrizni az ártatlanság látszatát.
Az Euro NCAP tavaly összesen 36 autót tört ropira, legalábbis ennyiről közöltek hivatalos eredményt. Most ebből ajánlanak nyolcat, amelyek a saját kategóriájukban a legbiztonságosabbak. Az intézet a következő típusokat emeli ki:
- kisautók: Renault Clio;
- kis családi autók: Volvo V40;
- kis egyterűek: Ford B-Max;
- kis egyterűek: Fiat 500L;
- kis terepjárók: Ford Kuga;
- nagy terepjárók: Hyundai Santa Fe;
- nagy családi autók: BMW 3-as;
- üzleti/családi kisbuszok: Ford Transit;
Aki figyelmesen olvasta a listát, annak feltűnhetett, hogy a kis egyterűeknél két „legjobb” is van, vagyis itt megosztott díjat kapott a Ford B-Max és a Fiat 500L. Bár a sajtóközlemény erre nem tér ki, feltehetően pontazonosság esete áll fenn az Euro NCAP súlyozása szerint. Ezzel viszont még zavarosabb vizekre eveznek, hiszen ha jó szándékkal az adott kategória legjobbját szeretnék kiemelni, akkor nem árt, ha egyértelműen meg tudnak nevezni egy győztest.
Bár az NCAP sajátos pontozásos módszere mellett már magát a félátfedéses töréstesztet is egyre többen kritizálják, Európában egyelőre nincs jobb, így kénytelenek vagyunk rájuk hagyatkozni, ha el szeretnénk dönteni, melyik autó a biztonságosabb. A töréstesztek szorgalmas pörgetésével pedig elévülhetetlen érdemeik vannak abban, hogy az autóipar mekkora erőket mozgósított annak érdekében, hogy ma biztonságosabb autókban ülhessünk.
Az viszont kevésbé szerencsés, hogy a tavalyi 36 töréstesztből a legjobbak címszó alatt kiemelnek nyolcat, amikor a legtöbb tesztelt autó amúgy is öt csillagot kapott. Számos típus kimaradt az összetört 36-ból, illetve az előző évek bajnokai sem kerülhettek be ebbe az exkluzív klubba. Az eredmények elemzésénél az sem mindegy, hogy a felnőttbiztonság, a gyermekbiztonság, a gyalogosbiztonság és az asszisztens rendszerek pontjait milyen fontosnak ítéljük - lehet, hogy valaki sosem ültet gyereket az autójába, ő nem biztos, hogy az ajánlott autóval jár jól. Továbbá a kategóriák kiválasztása is eléggé önkényes, nem beszélve arról, hogy egy kevésbé jelentős kategóriában két győztest is hirdettek.
Annyit bátran állíthatunk, ha valaki biztonságos autót keres, nem nyúl nagyon mellé ezzel a nyolc típussal. De azért érdemes megnézni a többi konkurenst is: a legtöbb új autó már ötcsillagos eredménnyel végez.