Nem kevés kritika éri az utóbbi években az európai törésteszteket végző NCAP-t, de meg is dolgoznak érte. Most éppen kiadtak egy listát a legnépszerűbb kategóriák legbiztonságosabb autóival.
Bármilyen termék pártatlan értékelése rendkívül érzékeny téma, különösen igaz ez az autóiparra. Hányszor gyanúsították már meg a legkülönfélébb teszteket végző német autóklubot, az ADAC-t, hogy nem az objektivitás a legerősebb oldaluk. De amikor előkerülnek a toplisták, akkor már szörnyű nehéz megőrizni az ártatlanság látszatát.

Az Euro NCAP tavaly összesen 36 autót tört ropira, legalábbis ennyiről közöltek hivatalos eredményt. Most ebből ajánlanak nyolcat, amelyek a saját kategóriájukban a legbiztonságosabbak. Az intézet a következő típusokat emeli ki:
- kisautók: Renault Clio;
- kis családi autók: Volvo V40;
- kis egyterűek: Ford B-Max;
- kis egyterűek: Fiat 500L;
- kis terepjárók: Ford Kuga;
- nagy terepjárók: Hyundai Santa Fe;
- nagy családi autók: BMW 3-as;
- üzleti/családi kisbuszok: Ford Transit;
Aki figyelmesen olvasta a listát, annak feltűnhetett, hogy a kis egyterűeknél két „legjobb” is van, vagyis itt megosztott díjat kapott a Ford B-Max és a Fiat 500L. Bár a sajtóközlemény erre nem tér ki, feltehetően pontazonosság esete áll fenn az Euro NCAP súlyozása szerint. Ezzel viszont még zavarosabb vizekre eveznek, hiszen ha jó szándékkal az adott kategória legjobbját szeretnék kiemelni, akkor nem árt, ha egyértelműen meg tudnak nevezni egy győztest.

Bár az NCAP sajátos pontozásos módszere mellett már magát a félátfedéses töréstesztet is egyre többen kritizálják, Európában egyelőre nincs jobb, így kénytelenek vagyunk rájuk hagyatkozni, ha el szeretnénk dönteni, melyik autó a biztonságosabb. A töréstesztek szorgalmas pörgetésével pedig elévülhetetlen érdemeik vannak abban, hogy az autóipar mekkora erőket mozgósított annak érdekében, hogy ma biztonságosabb autókban ülhessünk.
Az viszont kevésbé szerencsés, hogy a tavalyi 36 töréstesztből a legjobbak címszó alatt kiemelnek nyolcat, amikor a legtöbb tesztelt autó amúgy is öt csillagot kapott. Számos típus kimaradt az összetört 36-ból, illetve az előző évek bajnokai sem kerülhettek be ebbe az exkluzív klubba. Az eredmények elemzésénél az sem mindegy, hogy a felnőttbiztonság, a gyermekbiztonság, a gyalogosbiztonság és az asszisztens rendszerek pontjait milyen fontosnak ítéljük - lehet, hogy valaki sosem ültet gyereket az autójába, ő nem biztos, hogy az ajánlott autóval jár jól. Továbbá a kategóriák kiválasztása is eléggé önkényes, nem beszélve arról, hogy egy kevésbé jelentős kategóriában két győztest is hirdettek.
Annyit bátran állíthatunk, ha valaki biztonságos autót keres, nem nyúl nagyon mellé ezzel a nyolc típussal. De azért érdemes megnézni a többi konkurenst is: a legtöbb új autó már ötcsillagos eredménnyel végez.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
