Hülye vagy hozzá? Írj róla könyvet!
Ed Whitacre, a General Motors egykori vezére tiszteletre méltó öregúr, aki nyilván jelentős cégvezetési tapasztalattal rendelkezik, de azzal, hogy könyvet írt a megavállalat megmentéséről, mint saját érdeméről, viccet csinált magából, és kihúzta a gyufát néhány másik öregúrnál.

Whitacre abban az átmeneti időszakban vezette a General Motorst, 2009 végétől 2010 őszéig, amikor a detroiti óriás elérte a mélypontot, és csak egy államilag finanszírozott csődeljárás, a korábbi részvények értékének lenullázása, és jelentős átszervezések mentették meg a teljes felszámolástól. Ez tehát valóban érdekes időszak volt a cég életében, és az idős vállalatvezető, aki korábban az AT&T-nél szerzett nevet magának, most meg is próbál hasznot húzni ebből. Könyvet írt American Turnaround címmel, ami nagyjából annyit tesz, Amerikai Fordulat. Már a cím is arra utal, hogy Whitacre magának tulajdonítja a General Motors későbbi felemelkedését. Pechjére mások is ott voltak, köztük egy olyan ember, akire sokkal inkább hallgat az autóipar.
Bob Lutzról van szó, aki ugyanabban az időszakban termékfejlesztési igazgató volt a GM-nél, és csúnyan felhúzta magát Whitacre könyvén. Így aztán írt hozzá egy ajánlót „Hogyan mentette meg Ed Whitacre a GM-et tíz hónap alatt, és egyéb gyerekmesék” – címmel. Lutz, aki világéletében az amerikai autóipari óriások világában volt funkcionárius, azaz szépen bejárta a ranglétrát. Ha mást nem is tudnánk felhozni mellette, amivel többet tett volna a GM-ért, mint az újdonsült szerző, egy biztos, az autókkal kapcsolatban képben van. Így nem lehetett nehéz összekotornia azokat a bornírtságokat, amelyek tíz hónap alatt elhagyták Whitacre száját.

Lutz zaftos hülyeségeket emleget, egyik alkalommal állítólag azt találta mondani a vezérigazgató, hogy a Cadillacek külseje olyan, mint a régimódi füstösmozdonyoké, ami tényleg jelentős mértékű tájékozatlanságról árulkodik. Az azonban meglepő, hogy milyen következtetésre jut Lutz a könyvkritikában. Azt mondja, a GM tulajdonképp lendületből menekült meg, azoknak a termékeknek és átszervezési kezdeményezéseknek a hatására, amelyet még a régi vezetés – azaz Rick Wagoner, a csőd előtti vezérigazgató, valamint Fritz Henderson és maga Lutz – dolgozott ki.

Eszembe sem jutott volna, hogy megemlítsem mindezt, hisz ma, évekkel az események után csak zsémbes Muppet Show-figurák zsörtölődésének tűnik, de annak idején végigkövettem azt a szerencsétlenkedést, amit a General Motorsnál végeztek menedzsment címén. És a fő szerencsétlen, aki megállás nélkül marhaságokat nyilatkozott és bukott koncepciók felett bábáskodott, épp Bob Lutz, az önjelölt autóipari tótumfaktum volt. Nyilván nem vét olyan óvodás hibát, hogy összemossa a gőzmozdonyt a Cadillackel, de ha a döntéseit nézzük, semmivel sem végzett jobb munkát, mint Whitacre, sőt.

Az ő agyszüleménye volt a bűnrossz Pontiac Solstice-Saturn Sky-Opel GT sportkocsi-trió, és a Saabnak álcázott Subaru modellek, amelyek csak a svéd luxusmárka elsorvasztásában segítettek. És persze ő is két, hasonlóan kiváló önigazoló könyv szerzője, azaz Whitacre-nél is ügyesebben kovácsolt erényt az amerikai autógyártás évtizetek óta tartó, hol meredekebb, hol alig érezhető, de folyamatos zuhanásából. És minden detroiti autógyárból kihúzta a maga kis sztárgázsiját, nem tíz hónapon, de évtizedeken át.

A vicc az, hogy a GM-et végső soron nem a sok, többé vagy kevésbé alkalmatlan cégvezető mentette meg, hanem a válság után ismét elfogadható szintre csökkenő amerikai benzinár, illetve a kínai autóvásárlások fellendülése. Észak-Amerikában megint divat az anyukák körében a nagy alvázas terepjáró, Kínában pedig a Chevrolet és a Buick modellek tarolnak, így megint van profit. Így, ha esetleg akad is, most nem tűnik fel olyan nagyon a sok szerencsétlenkedés, legfeljebb az Opel felől hallani aggasztó hangokat, ahol az eurozóna válsága miatt ismét vaskos veszteség termelődik. A termékkínálat azonban nem különbözik nagyon a három évvel ezelőttitől, csak az igények közeledtek hozzá egy kicsit. Arra gondolni is rossz, hogy mi lesz, ha megint más kell majd a vásárlóknak, hisz a GM-nél a nagy szervezésben ritkán veszik észre az ilyen mellékes apróságokat.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
