Vannak dolgok, amiket nem szeretek megmagyarázni senkinek. Tejet tudok pohárból inni, de kakaót csak bögréből. Zuhanyozás vagy fürdés nélkül nem húzok pizsamát, akkor inkább ruhában alszom. Ugyanígy nem szeretek olyan műszerfalat nézni, amin digitális és elektronikus a kilométerszámláló. Megmagyarázhatnám, hogy ez még mechanikus, és imádom mögötte a mechanikát, az átforduló számozott hengereket, de más meg a ledeket és a folyadékkristályokat imádhatja ugyanígy.
Van vagy húsz éve, hogy barátaimmal utaztunk vonaton. A megjelenő kalauz felső zsebében kábé harminc darab Pax toll volt bezsúfolva. A króm, nyakkendőt imitáló akasztók szépen csillogtak a napfényben, a tollak alsó teste meg szinte mind különböző színű volt. Kérdeztük tőle, hogy minek ennyi toll, erre csak annyit mondott: „Mindenkinek lehet valami heppje, nem?” És csakugyan, lehet mindenkinek valami heppje, nem kell szégyellni, de nem is kell megmagyarázni. Van és kész.
Csikós egyszer azt mondta, hogy neki csak az az igazi autó, aminek fém a lökhárítója és lemez a dísztárcsája, mert ez egyben egy kor jellemzője és egy gyártói hozzáállás a termékhez. Ez annyira megtetszett, hogy úgy szoktam hangoztatni, mintha én találtam volna ki. Nagyon jó ezekkel az öreg autókkal közlekedni, mintha egy hipertér ugrást csinálna az ember, kicsit lehetünk a 70-es vagy 80-as évek jómódú polgárai vagy kispolgárai és tanulmányozhatjuk a kor technikáját: a porcelán biztosítékokat és a fémből készült hamutartót. Csodálkozhatunk, hogy az ajtózárban semmilyen műanyag alkatrész nincs. Még a rudazat biztosítója is lemez. Az első lámpa üvegburás és fém foncsoros. Kérem szépen, ebben még volt anyag.
Van azonban egy nagy baj. Az utóbbi 40 évben nagyon megváltozott a világ. Hosszan értekezhetnénk, hogy előnyére-e vagy hátrányára, de nagyon más lett. Máshogy élünk, mást eszünk, ami régen fontos volt, az most lényegtelen, és fordítva.
Az öreg autónk a mai közlekedésben olyan, mintha egy gázos forrasztópisztollyal szeretnénk egy mai áramkörben IC-t cserélni. Mintha egy gramofonra tennénk rá a DVD lemezt. Kifordulok a 47 lóerős, 700 kg-os autómmal az udvarból a közútra és mintha a vadállatok közé estem volna. A divat-SUV annyira magas, hogy szerintem le sem lát hozzám a vezető, az egyik ajtóoszlopa teljesen kitakar. A fehér furgonos területi képviselő meg azonnal előzni kezd, mert siet, ma még több címet végig kell látogatnia, különben oda a prémium, a mozgóbér.
Jönnek ugyan szemből, de majd az fékez, csak valahogy legyen túl rajtam. A kamion tempomattal és 26 tonnával száguld felém. Most meg fékeznie kell, a tempomat kikapcsol, majd gyorsítania kell, így aztán nem marad a normán felül üzemanyag, mit fog eladni a havernak? Szemből egy fénylő pont közeledik, majd elrobban mellettem, ez egy új sportmotor volt, kétszáz lóerős. Milyen jó, hogy nem kezdtem fordulni, mert még rá van húzva a szívató, ilyenkor kicsit fuldoklik a motor. Ha a motoros előtt fulladok le, megvan a baj.
Néha eljátszom a gondolattal, mi lenne, ha visszavinnénk egy mai autót a régmúltba. Nem szeretném Karl Benzt sokkolni egy mai autóval, megelégszem a hatvanas évekkel.
A Porsche 1963-ban jelentette meg a 356-os utódját, a lélegzetelállító 911-est. Ez a modell megalapozta a gyár hírnevét, ma is szinte ebből élnek. Ez az 1991 köbcentis, hathengeres bokszer 128 lóerős volt, az 1966-ban megjelenő, sokkal drágább, sportosabb 911S modell pedig fantasztikus 158 lóerőt tudott.
Az előbbi hosszabb nekifutással elérte és kicsit meg is haladta a hihetetlen 200 km/h-s végsebességet. Az átlagautó ekkor óránként 130-150 km-es csúcssebességgel bírt, a 200 valóban kivételes adat volt.
Ehhez képest egy mai átlagautó simán megfutja a 180-200-at. Ami nem megy 180 felett, az leginkább az alapmotorizáltságú belépőmodell. A sportkocsik 300 felett tudnak és nagyon sok családi limuzin elektronikusan korlátozva van 250 km/h végsebességre. Ezen autók futóművei és fékrendszerei a 60-as évek versenyautóihoz hasonlatosak, csak kicsit hatékonyabbak, hogy a nagyobb tömeggel is megbirkózzanak.
A mai autókat egy olyan világnak készítik, ahol nincs sebességkorlátozás, nagyon kevesen vannak az utakon és a közlekedés szinte mindenhol zártpályás, szintbeli kereszteződések nélkül.
Ehhez képest van a mi világunk, ahol egyre többen vagyunk az utakon, nagyon zsúfolt a közlekedés, nagyon sokféle járművel találkozunk és sok a baleset. Persze állandóan a biztonságról beszélünk, teszünk is érte, csak még nem fedeztük fel, hogy a biztonság növelése nem más, mint a sebesség csökkentése. Az autó végsebességének csökkentése.
Sietünk, sokat dolgozunk és állandó a hajtás. Lessük a sebességmérő radarokat, próbáljuk őket kijátszani és sietni, ahogy tudunk. Olyan távolságokat teszünk meg autóval egy nap alatt, amire még 20 évvel ezelőtt sem vállalkoztunk volna. Türelmünk semmi, agresszíven közlekedünk, nyomulunk, dudálunk. Sietni kell, mindenkinek célja van.
Ide esünk be mi páran, a veterán vagy youngtimer autóinkkal. Hátul nincs, vagy csak utólag beszerelt biztonsági öv van, négy dobfék, kevés lóerő, kis tömeg. Gyorsulásban a megrakott fehér furgonos is lealáz, ledudál, megelőz. Autópályán perceket kell várni az üres térre, ha egy kamion előzésébe kezdünk, hogy a hátulról nyakunkba eső limuzinnak ne kelljen nagyot fékeznie. Persze fékeznie kell, nemtetszését jelzi is villogtatva.
Ebben a barátságos környezetben próbálunk túlélni, próbálunk hobbinknak hódolni, de egyre nehezebb. Ráadásul azért mindig ott a gondolat, hogy katalizátor nélkül szennyezzük a környezetet és ez alól a kormot okádó budapesti buszok sem adnak tökéletes feloldozást. Ott a gondolat, ha a divat-SUV nekünk koccan, az egész autót ránk hajtogatja, mint az alufóliát. Ezért próbálunk kis forgalmú, sokadrendű utakon közlekedni, próbáljuk magunkat meghúzni az örült forgalom peremén.
Egyszer azonban mindenkinek ki kellene ezt próbálni. Nem tudunk az autóval demonstrálni, nem tudunk a belső sávban büntetni, csak közlekedünk és élvezzük. Elromlik, megjavítjuk. Lerobbanunk megint, de megint megjavítjuk. Kicsit remeg, kicsit fullad, de elvisz.
Az autót önmagáért szeretjük, nem pedig azért, amit vele tudunk kifejezni.
Biztosra veszem, hogy jobb lenne a világ, ha ezt az érzést többen megismerhetnék.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
