Amikor már túl narancssárga
Nem vagyok egy rendpárti barom, és még véletlenül sem szeretném a rendőrt játszani. Van azonban pár dolog, amit a KRESZ-ből tényleg komolyan kéne venni. Nem, nem a segédmotorok 40-es sebességkorlátozása, ami tényleg egy idejét múlt baromság; inkább az olyan alapkövekre gondolok, mint a piros lámpa, elsőbbség megadása és az indexelés.
Nem akarom túldramatizálni a dolgot, meg azt is elhiszem, hogy a rendőrség és más rendfenntartó szervek számára sokkal kellemesebb és jövedelmezőbb a traffipaxolás, és talán az sem véletlen, hogy a közlekedés megregulázását leginkább a parkolóhelyeken képzelik el. Különös tekintettel a lekopott festésű mozgássérült helyekre.
Azonban elgondolkodtató, hogy minden évben szögelnek egy kicsit a KRESZ-en, közben meg az olyan alapvető dolgok sem működnek már a gyakorlatban, mint a pirosnál megállás. Azt ne is feszegessük, hogy valójában már a sárgánál meg kéne állni, egye fene, a legtöbb helyen már úgy hangolják a lámpákat, hogy azok tulajdonképpen a szabad jelzés megtoldásának számítanak.
Akkor van a gond, amikor nem.
Budapesten egy példa a budai alsó rakpart Petőfi hídi lehajtójánál. Nézzék csak meg, talán a felújítás miatti tumultus miatt kicsit feszesebbre vették a lámpák hangolását. A lenti videó látszik, hogy gyakorlatilag amint pirosat kapnak a lentről érkezők, már zöldre is vált a lámpa a fentről lehajtóknak. Azonban előtte ott van a sárga, amit úgy vesznek figyelembe, ahogy szokás: semennyire.
Az elég egyértelmű, hogy a kamion vezetőjének a fejében az az opció nem is szerepelt, hogy itt megáll, lehet, hogy a jármű nagy teste miatt nem látszik, de egyáltalán nem lassított. Látszólag semmi súlyos nem történt, hisz előttem a Fiesta kis késéssel lőtt ki, ahogy a legtöbb autóvezető. Viszont itt egy nagyrobogós lehet, hogy meghalt volna, mert ők hihetetlenül rövid idő alatt tudnak elindulni zöldnél.
Ez az a hely, ahol szinte minden nap látok a piroson szándékosan átmenő autót. És nemcsak dugó idején, amikor ugyan szabályszegés, de nem életveszély okozása; hanem olyankor, amikor halad a forgalom és nagy tempóval tépnek át a piroson. Ez így van már, amióta a rakpart déli szakaszát kétirányúsították. Csak egyet nem láttam itt még soha: rendőrt. Mert sajnos épp tarffipaxoltak vagy adminisztráltak valahol máshol.
Egyszer én is majdnem meghaltam már itt. Hétvége volt, már vagy 8-9 éve, akkor még a Nissan Micrámmal jártam. Valamiért lendületből érkeztem meg a zöldhöz, elég jó ütemben váltott a lámpa, de valamiért ösztönösen benéztem jobbra – és jött egy Honda kupé, úgy kilencvennel tépett át egy méterrel előttem. Azóta MINDIG benézek jobbra, ha első vagyok a zöldnél. Pláne, ha motorral.
De tényleg ez a megoldás?
Ide a végére kéne még egy kis meg demagógia, hogy persze, majd lehet sírni a bíróságon, meg elnézést kérni az özvegytől a Blikk/Bors vagy más, szabadon választott lap hasábjain, ha véletlenül eltiportunk valakit, miközben azt sziszegtük a fogunk között, hogy ezen a sárgán még átmegyek.
Az ugye milyen klassz lenne, ha az emberek maguktól jönnének rá arra, hogy nem feltétlenül üdvös átmenni a piroson olyankor, amikor a keresztforgalomnak már zöld a lámpa. De ha már ennyi idő alatt ez nem sikerült, akkor miért tennék? Mert a rendőrök szóvá teszik? Ugyan, ilyesmiért nem jár fájó büntetés, akciós a bünti, levitték százezerről ötvenezerre, amit ugye egy bármikor összeparkol az ember. Csak abba nem hal bele senki.
Netán szüntessük meg a sárga lámpát? Zöldről kapásból váltson pirosra, aztán aki bújt bújt, aki nem, megyek?! Akinek meg az a tévképzete, hogy zöldön csak úgy átmehet, majd legközelebb kétszer is meggondolja. Már, ha lesz legközelebb.
Véleménye van? Kommentelni a Facebookon tud.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
