Magyarország bringás fővárosa lehetne Szentendre: önmagában is kedves hely Budapest tőszomszédságában, áthalad rajta a Duna-menti forgalmas nemzetközi kerékpáros útvonal, ott a Skanzen és a Pilis: eszményi túracél. Amúgy egy kiterjedt, 25 ezres település, amelynek lakói is szívesen közlekednének két keréken.

Csakhogy mintha átok ülne rajta: kettévágja a 11-es út, és annak négysávos városi szakaszán az illetékes Magyar Közút Zrt. nemes egyszerűséggel betiltotta a kerékpározást. Így sok helyre csak a biciklit tolva, vagy a városmag rázós, síkos macskakövén küszködve verekedheti át magát az ember. Sőt, Óbuda, Budakalász és Pomáz felől érkezve, vagy ezek felé távozva, földútra, vagy lépcsős aluljáróra kényszerül. Agyrém.
Miért is van ez így, mikor reneszánszát éli a kerékpározás, amelyről egyértelműen kimondja a Közlekedési Törvény, hogy nem a forgalom akadályozójának, hanem szerves részének kell tekinteni? A Fővárost már birtokba vették a bringások: vidáman suhannak a Körúton, a Lánchídon és Margit-hídon, na meg ugyanannak a 11-es útnak a békásmegyeri, szintén négysávos részén. Miért fogadja őket tilalomtáblák erdeje, amikor kiérnek Szentendrére – vagy amikor szinte bármerre elhagyják Budapestet?

Maguktól sohasem jönnének rá, ezért elmondom. Azért, mert Budapesten a BKK illetékes, amelynek szakemberei megértették az idők szavát, tudják, hogy biciklin ötödannyi helyet foglal az úton az ember, mintha autóba ülne, meg nem is akarnak szél ellen fütyülni, ezért minden lehető módon könnyítik a kerékpározást. Szentendre át- és bevezető útjai viszont a Közút hatáskörébe tartozik, ahol még állni látszik az idő.

Megelégelve az áldatlan helyzetet szentendreiek Bringazóna néven érdekképviseletet szerveztek, aláírásokat gyűjtöttek, a város önkormányzata beállt az ügy mögé, és hivatalosan kérte a Közutat a tiltás feloldására. Ja, azt nem lehet, jött a válasz, mert őket köti az Útügyi Műszaki Előírás. Hát a budapestieket nem köti? – hangzott a keresztkérdés. Ja, hát akkor azért nem lehet, mert nagy a forgalom, veszélyes lenne a biciklistáknak. A kerékpárosok nem homogén társaság, hangzott az ellenérv, gyors versenybringásokat gyalogosokkal közös járdára kényszeríteni sokkal veszélyesebb. Oldják csak fel a tiltást, aztán mindenki eldönti, a saját felkészültsége szerint hol akar menni. Ja, azt sem lehet, sikerült újabb kibúvót találni, mert nem olyan szélesek a sávok, hogy kerékpáros nyomvonalat lehetne felfesteni. A Nagykörúton sincs, mégis remekül lehet biciklizni, mutatott rá a Bringazóna, akkor ugyebár csak szívatni tetszik minket? Ekkor a Közút rájött, hogy e kardinális kérdésben nem dönthet önállóan, ezért állásfoglalást kért a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól, amely visszautalta a kérdést az önkormányzathoz. Közben eltelt majdnem egy év.

A sok manőverezés után végül is kibújt a szög a zsákból. A közutasok bevallották: attól félnek, hogy ha egy tilalom feloldása után baleset történik, őket marasztalják el. Tapasztalataik ugyanakkor azt mutatják, hogy ha elszabotálják, vagy a végletekig halogatják egy törvény betartását és semmibe veszik egy város lakossága és a kerékpáros turizmus igényeit, abból semmi bajuk sem származik. Egy éve megy a cirkusz, eddig eredmény nélkül. Nemsokára itt a tavaszi bringás idény.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
