Van értelme másfél méterről előzni a bringást?
Voltál már bringás mögé beragadó autós? Voltál már olyan bringás, aki éppen az életéért küzdött, tudva, hogy bármikor elmehetnek tőle harminc centire? Én alkalmanként mindkettő vagyok, de így is azt gondolom, hogy a 1,5 méteres oldaltávolság, amit bringások előzésénél javasolnak, egyszerűen nem reális.
10-es út, Pilisjászfalu eleje, délután 5 óra. A sor a Tinnyei úttól a piliscsévi körforgalomig áll, olyan lassan haladunk, hogy gyalog már hazaértem volna. Baleset, gondolom magamban, aztán kiderül, hogy az ország legterheltebb, legélhetetlenebb útszakaszán a délutáni csúcsban kell felújítani. A Covid alatt legfeljebb csak az ördögszekereket zavarta volna a dolog, és miközben halkan üvöltök magamban, szembejön egy bringás.
Emberünk amolyan átgondolt amatőrnek tűnik, rendes túragép van alatta, bringás ruhát vett fel, meg védőfelszerelést, nem ma kezdte. Próbál túlélni, saccra 20-as tempóval gurult a széttöredezett padkán, mögötte 30-40 frusztrált autós lépésben. Nem hibáztatom a bringást, a 10-es út rendes padkát csak nyomokban tartalmaz, emberünk a sáv szélén kerülgette a krátereket. Arra, hogy biztonsággal megelőzzék, akkor sem lett volna esély, ha a padkán megy, hiszen a mi feltorlódott sávunk miatt lehetetlen lett volna biztonsággal elmenni mellette.
Javarészt montizok, az országút nem szórakoztat, de mivel Esztergomban nőttem fel, párszor lenyomtam a 10-es utat vagy a transzpilisi szakaszt. Nagyon jól látszik, hogy ezeken a szakaszokon annyira oda van az út széle, hogy egyszerűen alkalmatlan bringázásra. Egyrészt egy országúti bicikli, a 20-25 milliméter széles első gumival és a teljesen merev vázzal tulajdonképpen semmilyen rázkódást nem nyel el, ami nem csak kényelmetlen, de rohadt veszélyes is, akinek ütötte már ki a kormányt a kezéből úthiba, tudja, miről beszélek.
Ráadásul van itt még egy tényező: miközben egy 2000 körül gyártott Opel Astra 170 centi széles volt, addig az éppen futó kiadás 186 centi. Lakott területen belül legalább 2,75 méter szélesnek kell lennie egy forgalmi sávnak, azon kívül minimum 3 méteresnek. Tehát az autók egyre nagyobbak, az útpadka állapota pedig egyre rosszabb, a közlekedés minden résztvevője körül szűkül a tér.
Az autós csak akkor előzhet, ha képes biztonságos oldaltávolságot tartani – mondja a KRESZ, márpedig az úthibák a sáv közepén kerülgető bringás miatt a biztonságos távolság tulajdonképpen meghatározhatatlan. Ráadásul időről-időre felmerül a 1,5 méteres távolság, haknizott már vele a Magyar Kerékpárosklub is, legutóbb például tavaly augusztusban indult egy kampány. Elméleti síkon jó a gondolat, de valóságban több ponton vérzik: egyrészt ha mondjuk apuka imbolyogva, bringás utánfutón húzza a gyerekét, vagy Pista bácsi épp a PB palackkal egyensúlyoz, még kevés is lehet, míg mondjuk egy éppen edző, profi országútis egy métertől sem kap szívrohamot.
A legnagyobb baj mégis az, hogy akik előcitálják a 1,5 métert, Németországgal példálóznak, hogy bezzeg ott már nem csak ajánlott, de kötelező is. Volt alkalmam pár kilométert letekerni Németországban, amíg az olyan civilizációs vívmányok, mint az állandó útburkolat, látható felfestés, vagy homogén padka nem jutnak el hozzánk, addig tán ne erőlködjünk a 1,5 méterrel.
Első felindultságomban azt mondtam, tiltsuk be a bringás közlekedést azokon a szakaszokon, ahol nettó önveszélyeztetés bringázni. Van pár ilyen, azok a szakaszok, ahol az útpadka állapota, a szélesség, és a forgalom annyira szerencsétlen körülményeket ad ki, hogy tényleg életveszélyes rajta tekerni. Kedvenc példám Piliscsabáról Pilisvörösvár felé, az egyetem utáni lejtő alján a kanyar. Itt eleve szűk az útpálya, ráadásul az esőzések után még hetekig homok borítja a sáv szélét, ráadásul magas padka van, mögötte fallal, és hogy minden tételt kipipáljunk, jófajta, csúszós fehér aszfalt a burkolat. Ide egyszerűen nem engednék bringás forgalmat, mert csak meghalni lehet, ennyire frekventált útszakasz mellé elengedhetetlen egy kerékpárút.
Viszont a tiltással megoldani nem, csak odázni lehet a problémát, hiszen vannak olyan útszakaszaink, ahol annyira oda van a burkolat, hogy a bringás logikával az autózást is meg kéne rajta tiltani, hiszen ugyanúgy veszélyes. Próbáltak már kátyús úton fékezni? Megzavarodik az ABS, és súlyos méterekkel nő a fékút, ugyanúgy nem a hosszú élet titka. Tehát a tiltás nem megoldás, hiszen, ha minden hasonló problémánkra tiltással válaszolnánk, előbb-utóbb gyalog mennénk mindenhová. Viszont mielőtt még tovább erőltetjük a 1,5 méteres előzési távolság kérdését, először alkalmassá kéne tenni az útjainkat a használatra, mert így csak a frusztráció mértéke változik, a közlekedés érdemben biztonságosabb nem lesz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
