Van értelme másfél méterről előzni a bringást?

2021.09.16. 18:01

Voltál már bringás mögé beragadó autós? Voltál már olyan bringás, aki éppen az életéért küzdött, tudva, hogy bármikor elmehetnek tőle harminc centire? Én alkalmanként mindkettő vagyok, de így is azt gondolom, hogy a 1,5 méteres oldaltávolság, amit bringások előzésénél javasolnak, egyszerűen nem reális.

10-es út, Pilisjászfalu eleje, délután 5 óra. A sor a Tinnyei úttól a piliscsévi körforgalomig áll, olyan lassan haladunk, hogy gyalog már hazaértem volna. Baleset, gondolom magamban, aztán kiderül, hogy az ország legterheltebb, legélhetetlenebb útszakaszán a délutáni csúcsban kell felújítani. A Covid alatt legfeljebb csak az ördögszekereket zavarta volna a dolog, és miközben halkan üvöltök magamban, szembejön egy bringás.

Emberünk amolyan átgondolt amatőrnek tűnik, rendes túragép van alatta, bringás ruhát vett fel, meg védőfelszerelést, nem ma kezdte. Próbál túlélni, saccra 20-as tempóval gurult a széttöredezett padkán, mögötte 30-40 frusztrált autós lépésben. Nem hibáztatom a bringást, a 10-es út rendes padkát csak nyomokban tartalmaz, emberünk a sáv szélén kerülgette a krátereket. Arra, hogy biztonsággal megelőzzék, akkor sem lett volna esély, ha a padkán megy, hiszen a mi feltorlódott sávunk miatt lehetetlen lett volna biztonsággal elmenni mellette.

Javarészt montizok, az országút nem szórakoztat, de mivel Esztergomban nőttem fel, párszor lenyomtam a 10-es utat vagy a transzpilisi szakaszt. Nagyon jól látszik, hogy ezeken a szakaszokon annyira oda van az út széle, hogy egyszerűen alkalmatlan bringázásra. Egyrészt egy országúti bicikli, a 20-25 milliméter széles első gumival és a teljesen merev vázzal tulajdonképpen semmilyen rázkódást nem nyel el, ami nem csak kényelmetlen, de rohadt veszélyes is, akinek ütötte már ki a kormányt a kezéből úthiba, tudja, miről beszélek.

Ráadásul van itt még egy tényező: miközben egy 2000 körül gyártott Opel Astra 170 centi széles volt, addig az éppen futó kiadás 186 centi. Lakott területen belül legalább 2,75 méter szélesnek kell lennie egy forgalmi sávnak, azon kívül minimum 3 méteresnek. Tehát az autók egyre nagyobbak, az útpadka állapota pedig egyre rosszabb, a közlekedés minden résztvevője körül szűkül a tér.

Az autós csak akkor előzhet, ha képes biztonságos oldaltávolságot tartani – mondja a KRESZ, márpedig az úthibák a sáv közepén kerülgető bringás miatt a biztonságos távolság tulajdonképpen meghatározhatatlan. Ráadásul időről-időre felmerül a 1,5 méteres távolság, haknizott már vele a Magyar Kerékpárosklub is, legutóbb például tavaly augusztusban indult egy kampány. Elméleti síkon jó a gondolat, de valóságban több ponton vérzik: egyrészt ha mondjuk apuka imbolyogva, bringás utánfutón húzza a gyerekét, vagy Pista bácsi épp a PB palackkal egyensúlyoz, még kevés is lehet, míg mondjuk egy éppen edző, profi országútis egy métertől sem kap szívrohamot.

A legnagyobb baj mégis az, hogy akik előcitálják a 1,5 métert, Németországgal példálóznak, hogy bezzeg ott már nem csak ajánlott, de kötelező is. Volt alkalmam pár kilométert letekerni Németországban, amíg az olyan civilizációs vívmányok, mint az állandó útburkolat, látható felfestés, vagy homogén padka nem jutnak el hozzánk, addig tán ne erőlködjünk a 1,5 méterrel.

Első felindultságomban azt mondtam, tiltsuk be a bringás közlekedést azokon a szakaszokon, ahol nettó önveszélyeztetés bringázni. Van pár ilyen, azok a szakaszok, ahol az útpadka állapota, a szélesség, és a forgalom annyira szerencsétlen körülményeket ad ki, hogy tényleg életveszélyes rajta tekerni. Kedvenc példám Piliscsabáról Pilisvörösvár felé, az egyetem utáni lejtő alján a kanyar. Itt eleve szűk az útpálya, ráadásul az esőzések után még hetekig homok borítja a sáv szélét, ráadásul magas padka van, mögötte fallal, és hogy minden tételt kipipáljunk, jófajta, csúszós fehér aszfalt a burkolat. Ide egyszerűen nem engednék bringás forgalmat, mert csak meghalni lehet, ennyire frekventált útszakasz mellé elengedhetetlen egy kerékpárút. 

Viszont a tiltással megoldani nem, csak odázni lehet a problémát, hiszen vannak olyan útszakaszaink, ahol annyira oda van a burkolat, hogy a bringás logikával az autózást is meg kéne rajta tiltani, hiszen ugyanúgy veszélyes. Próbáltak már kátyús úton fékezni? Megzavarodik az ABS, és súlyos méterekkel nő a fékút, ugyanúgy nem a hosszú élet titka. Tehát a tiltás nem megoldás, hiszen, ha minden hasonló problémánkra tiltással válaszolnánk, előbb-utóbb gyalog mennénk mindenhová. Viszont mielőtt még tovább erőltetjük a 1,5 méteres előzési távolság kérdését, először alkalmassá kéne tenni az útjainkat a használatra, mert így csak a frusztráció mértéke változik, a közlekedés érdemben biztonságosabb nem lesz.

Az oldalról ajánljuk

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

2 órája
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22